تاریخ: ۰۷ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۴۵
بازدید: ۳۵۵
کد خبر: ۲۳۷۶۰۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

مقام پاکستان خواستار اجرای زودهنگام تجارت پایاپای با ایران شد

‌می‌متالز - رئیس هیات بازرگانان پاکستان خواستار اجرای زودهنگام سازوکار تجارت پایاپای با ایران شد.

به گزارش می‌متالز، میان انجم نثار، رئیس هیات بازرگانان پاکستان، خواستار اجرای زودهنگام سازوکار تجارت پایاپای با ایران شد.

این توافق در نهمین نشست کمیته تجاری مشترک دو کشور که در تهران با هدف افزایش تجارت دوجانبه به ۵ میلیارد دلار در سال برگزار شد، صورت گرفت.

وی گفت: پاکستان و ایران در اوایل ماه جاری میلادی در جریان سفر مشاور نخست‌وزیر (پاکستان) به تهران توافقنامه‌ای را امضا کردند و دو کشور تصمیم گرفتند تجارت پایاپای را ظرف یک ماه آینده آغاز کنند.

این مقام پاکستان در ادامه تاکید کرد که همه دستگاه‌های ذی‌ربط به‌ویژه بانک مرکزی به‌جای ایجاد موانع، باید بدون تأخیر بیشتر نسبت به اجرای مبادلات پایاپای از گذرگاه‌های مصوب اقدام کنند.

وی از اسلام آباد و همچنین تهران برای برداشتن موانع تجارت دوجانبه قدردانی کرد و از ایران خواست از پروژه‌های کریدور اقتصادی چین و پاکستان نیز بهره‌مند شود. به گفته وی، به منظور دستیابی به هدف مکانیسم تجارت مبادله ای، هر دو طرف باید سازوکار بین المللی را برای رفع مشکلات تجارت نهایی کنند.

رئیس هیات بازرگانان پاکستان در ادامه افزود که تجارت پایاپای در واقع یک تصمیم درست است که می‌تواند ذخایر ارزی این کشور را از طریق تشدید صادرات تقویت کند.

میان انجمن نثار گفت: به دلیل نبود کانال‌های بانکی با ایران، مشکلاتی در تجارت با تهران وجود دارد. موضوع تجارت مبادله‌ای با ایران اکنون حل شده است که گامی خوشایند برای هر دو کشور مسلمان و همسایه است.

رئیس هیات بازرگانان پاکستان همچنین گفت: دولت‌های پاکستان و ایران تصمیم گرفتند که یک مکانیسم تجارت پایاپای بین اتاق بازرگانی و صنعت کویته و اتاق بازرگانی و صنایع زاهدان یا هر اتاق همتای دیگر ایجاد شود و بیش از ۵۰ قلم کالا برای تجارت دوجانبه با برنج شناسایی شود و فرآورده‌های نفتی در بالای لیست قرار بگیرند.

وی گفت: تجارت پایاپای می‌تواند از طریق زمینی و از طریق گذرگاه‌های مرزی ابلاغی گمرکی بدون هیچ گونه معامله پولی در چارچوب قرارداد تجارت پایاپای انجام شود.

بر اساس این توافق، واردکنندگان پاکستانی در ازای کالا‌ها و خدمات صادر شده توسط صادرکنندگان این کشور، به آن‌ها روپیه پاکستان پرداخت خواهند کرد و همین سازوکار از سوی طرف ایرانی نیز اعمال خواهد شد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده