تاریخ: ۲۳ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۷:۰۸
بازدید: ۲۵۱
کد خبر: ۲۴۰۰۶۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

کارشناس بازار سرمایه: بررسی روند تاریخی، حاکی از بازگشت ثبات به بورس است

‌می‌متالز - یک کارشناس بازار سرمایه گفت انتظار می‌رود با توجه به مجموعه شرایط فعلی، بازار سرمایه تا پایان سال روند متعادلی را تجربه کند.

به گزارش می‌متالز، با اشاره اینکه بررسی روند تاریخی، حاکی از بازگشت ثبات به بازار سرمایه است، گفت: بلند‌ترین دوره ریزش و افت بازار مربوط به سال ۱۳۹۲ بود و بازار رکودی ۱۷ ماهه را تجربه کرد. از زمان ریزش بازار در سال ۱۳۹۹ تا کنون حدود ۱۴ ماه می‌گذرد. به نظر می‌رسد در انتهای این دوره ریزشی باشیم و از این منظر باید در انتظار تغییر شرایط بازار بود.

وی افزود:در کوتاه مدت انتظار این است که بازار روند تعادلی را تجربه کند و البته این موضوع بستگی دارد که اخبار منفی از بودجه سال ۱۴۰۱ به بازار ارسال نشود.

همایون دارابی تاکید کرد:نتیجه مذاکرات برجام تاثیر عمده‌ای بر بازار ندارد و بیشتر از عوامل خارجی مانند مذاکرات، عوامل داخلی هستند که بر بازار سرمایه تاثیرگذار هستند. البته نتیجه مذاکرات بر بازار اثر کوتاه مدت ایجاد می‌کند و سطح ان حدود ۲۰ درصد است و موضوعی نیست که بازار معطل آن بماند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: متغیر‌هایی مانند فروش اوراق تاثیر بیشتری بر بازار دارند. در حال حاضر دولت این اوراق را به بانک‌ها و صندوق‌ها می‌دهد و دیگر منابعی برای آن‌ها باقی نمی‌ماند. علاوه بر اینکه این اقدام موجب می‌شود نرخ بهره اوراق افزایش پیدا کند.

وی افزود: دولت باید به جای فروش اوراق و این چرخه معیوبی که ایجاد شده، به فروش اموال مازاد بپردازد، اما هنوز اقدام جدی در این زمینه صورت نگرفته است.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به نقش وزارت اقتصاد و دولت در بازار گفت: وزارت اقتصاد تنها بازیگر فرآیند اقتصادی کشور نیست و کلیت دولت با در دست داشتن متغیر‌های مختلف تاثیر مهمی در بازار دارد. این دولت است که ۴ عامل سیاست گذاری دستوری، نرخ ارز در بازار، نرخ بهره و بودجه‌های سالانه را تعیین می‌کند و مجموع این عوامل بر بازار سرمایه تاثیر مستقیم دارند.

وی افزود: نرخ بهره از ابتدای سال ۳ درصد افزایش یافته است که تاثیر ریزشی آن را در بازار می‌بینیم. از سوی دیگر فاصله دلار نیمایی و دلار بازار آزاد در حدود ۹ هزار تومان است که در نتیجه تاثیر مستقیمی بر سود سازی شرکت‌های صادرات محور بورس دارد. هر تغییری در این ۴ عامل تاثیر مستقیم بر بازار سرمایه می‌گذارد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده