تاریخ: ۲۳ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۴۷
بازدید: ۱۳۳
کد خبر: ۲۴۰۰۸۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

بهترین روش برای دولت و بورس در تحقق درآمد ۲۶ هزار میلیارد تومانی بودجه

‌می‌متالز - کارشناس بازار سرمایه گفت: فروش اموال مازاد دولت در بورس، درست‌ترین روش برای تامین مالی ۲۶ هزار میلیاردی و جبران بخشی از هزینه‌های دولت است.

به گزارش می‌متالز، ایمان کمالی با بیان اینکه مولدسازی اموال دولت در سال‌هایی که تحریم‌ها علیه ایران تشدید شد به عنوان یکی از راه‌های مطمئن درآمدزایی دولت مد نظر قرار گرفت اعلام کرد: گرچه پیش‌تر نیز این روش در سند‌های دخل و خرج دولت وجود داشت، اما تا زمانی که نفت فروخته و همه مخارج با پول نفت تامین می‌شد دولت چندان به فروش اموال مازاد احساس نیاز نمی‌کرد. اما در دوران مضیقه‌های نفتی، این راه قطعاً روشی قابل اتکا برای دولت است تا از طریق آن بخشی از هزینه‌ها را تامین کند.


ضرورت رفع موانع


دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۰ پیش بینی کرده بود بیش از ۴۵ هزار میلیارد تومان از محل فروش اموال مازاد درآمد بدست آورد که با مقایسه این عدد با درآمد‌های نفتی ۱۲ میلیارد دلاری سال گذشته دولت، اهمیت آن مشخص می‌شود. اما این فروش محقق نشده و باید راهکاری آسان، شفاف و قانونمند برای آن در نظر گرفته شود.

رئیس جمهور در حین جلسات بودجه بر اهمیت مولدسازی دارایی‌های دولت تاکید و از مسوولان خواست در این راستا برنامه‌هایی را تدارک ببینند. در واقع اشاره به ارائه برنامه‌ها مربوط به رفع موانعی است که مقابل این واگذاری‌ها تا پیش از این وجود داشت. یکی از این موانع، تخلفاتی بود که پیشتر در مزایده اموال و دارایی‌ها صورت می‌گرفت. با توجه به اتخاذ شیوه‌های سنتی و دستی بودن مزایده‌ها در گذشته در فروش اموال دولت امکان نظارت دقیق وجود نداشت و زمینه بروز تخلفات نیز فراهم بود.


فروش اموال مازاد از مسیر شفاف بورس


با توجه به بزرگ بودن عدد واگذاری‌ها بهتر است عرضه‌ها در قالب و روشی انجام شود که کمترین آسیب به حقوق ملت وارد شده و تخلفاتی در آن شکل نگیرد. در این زمینه بورس بستری آماده برای عرضه اموال است و تجربه چندین نوبت واگذاری در خصوص اموال مازاد بانک‌ها و وزارت دفاع و وزارت راه در سال گذشته این آمادگی را نشان می‌دهد.

واگذاری‌ها در بورس می‌تواند شفافیت را به میزان قابل توجهی افزایش دهد و مزایده‌ها قابل پیگیری و رصد باشد. بورس کالا سابقه‌ای طولانی در عرضه‌های مختلف کالایی دارد و در هر بازاری که بورس نقش آفرینی کرده، شفافیت تا حد بسیار زیادی ایجاد شده است.

ممکن است در مراحل ابتدایی کار و با توجه به حجم بالای اموال دولت، موانع و نقصان‌هایی وجود داشته باشد، اما ساز و کار‌هایی که بورس در اختیار قرار می‌دهد، مزیت‌های فراوانی را ایجاد می‌کند و بطور حتم نواقص احتمالی به سرعت رفع خواهد شد تا روالی منظم و دقیق برای فروش اموال مازاد دولت از مسیر بازار سرمایه شکل گیرد.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده