تاریخ: ۰۴ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۱۲
بازدید: ۲۷۹
کد خبر: ۲۴۱۶۵۷
سرویس خبر : قراضه و بازیافت

نوآوری نروژ در بازیافت آلومینیوم

‌می‌متالز - کشور‌های حوزه اسکاندیناوی یکی از مناطق پیشرو در استفاده از نوآوری جدید در صنعت بازیافت فلزات است؛ کشور نروژ در بازیافت ضایعات آلومینیوم تخصص ویژه‎‌ای پیدا کرده است. بازیافت آلومینیوم از این حیث مهم است که این ماده خام در زمان همه‌گیری کووید-۱۹ کمیاب شده است.

به گزارش می‌متالز، نوآوری نروژ در بازیافت آلومینیوم به این گونه است که از یک منبع الکتریکی مولد اشعه ایکس استفاده می‌کند که تشعشعات را به سمت مواد هدایت می‌کند. پرتوی X به مواد نفوذ می‌کند و به دوربین اشعه ایکس برخورد می‌کند که از دو خط حسگر مستقل با حساسیت‌های طیفی مختلف استفاده می‌کند و به این ترتیب می‌توان چگالی اتمی مواد را شناسایی کرد. این فناوری به کاهش هزینه‌های خرید مواد خام کمک می‌کند، زیرا کمتر از حد معمول پردازش می‌شود و در نتیجه می‌توان ضایعات را با قیمت کمتر و کیفیت پایین‌تری خریداری کرد و سپس فلزات ارزشمند را از آن بازیافت کرد.

بر اساس مطالعات انجام شده، تقاضا برای مواد خام فلزی در سال‌های آینده به سرعت افزایش خواهد یافت. فرآیند‌های استخراج آلومینیوم به تنهایی به ۳۶۰ میلیون تن مواد خام اضافی در ۲۰ سال آینده نیاز دارد تا بتواند تقاضای صنعت را در این رابطه برآورده کند. بیش از همه، صنایع کلیدی آینده، مانند بخش خودرو‌های الکتریکی، به عرضه فلزات سبک وابسته است. در عصر جدید تغییرات آب و هوایی، بازیافت فلزات اهمیت فزاینده‌ای پیدا می‌کند چرا که فرصت‌های اقتصادی بزرگی را نیز پیش روی صنایع مختلف قرار می‌دهد. به عنوان مثال، بنا بر اعلام انجمن شیمی آمریکا، بازیافت فلزات کمیاب از زباله‌های الکترونیکی ۱۳ برابر ارزان‌تر از استخراج آن‌ها از معادن است. با استفاده از روش‌های جدید و همچنین هوش مصنوعی، بازیافت فلزات در حال تبدیل شدن به یک بازیگر کلیدی در مبارزه با گرمایش جهانی است.

از آغاز هزاره سوم، دستگاه‌های قابل حمل مبتنی بر فناوری فلوئورسانس اشعه ایکس (رایج‌ترین دستگاه‌های آنالیز مواد) به طور گسترده به عنوان یک راه حل منعطف و مقرون به صرفه در بازیافت فلزات استفاده شده است. در طول سال‌ها، این فناوری به طور قابل توجهی بهبود یافته و در حال حاضر ابزار پیشرو در مورد بازیافت فلزات ضد زنگ است؛ به خصوص بازیافت‌کنندگانی که با بار‌های سنگین یا محدودیت‌های فضا سر و کار دارند، به تفنگ‌های لیزری متکی هستند تا فلزات را در عرض چند ثانیه تجزیه و تحلیل کنند. یکی دیگر از مزیت‌های اصلی این فناوری این است که نیازی به نمونه‌برداری نیست و اندازه‌گیری را می‌توان بدون تماس انجام داد.

منبع: خبرگزاری ایمنا

عناوین برگزیده