تاریخ: ۰۹ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۶:۵۶
بازدید: ۳۴۷
کد خبر: ۲۴۲۵۵۱
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

قطعه سازان هم از واردات خودرو حمایت کردند/ چهره با نفوذ مجمع تشخیص همچنان مخالف

‌می‌متالز، سخنگوی انجمن قطعه سازان از پیشنهاد انجمن واردکنندگان مبنی بر واردات بدون انتقال ارز خبر داد.

به گزارش می‌متالز، لطف الله سیاهکلی در گردهمایی قطعه سازان با اشاره به مبحث واردات خودرو به کشور گفته است: در رابطه با خودرو دو کلید واژه اساسی باید مدنظر قرار گیرد که به آن بی توجهی شده است. نخستین کلیدواژه موضوع عرضه و تقاضاست. در حال حاضر، میزان عرضه خودرو در کشور ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار خودرو در سال است و، اما میزان تقاضا، به نزدیک به دو میلیون خودرو در سال می‌رسد. دومین کلیدواژه در این مبحث موضوع رقابت پذیری است. متأسفانه ما آمدیم و یک کالای پرمصرف و مورد نیاز مردم را به دو خودروساز داده‌ایم. پرسش این جاست که با چه عقلی این موضوع صورت گرفته است، چراکه این اتفاق مانع رقابت در این بخش خواهد شد.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن ادامه داد: بنابراین پیرو این فرآیند هم کیفیت خودرو پایین است و هم قیمت بالایی دارد و هم عرضه و تقاضای لازم با هم همخوانی ندارد. خودروسازان هم انحصاراً در اختیار چند شرکت بزرگ هستند و خون مردم را در شیشه کرده اند. این یک معامله‌ای است که هم فروشنده ناراضی است و هم خریدار، در این شرایط ما دیگر برای چه کسی کار می‌کنیم؛ بنابراین برای ایجاد توازن در عرضه و تقاضا مسوولان باید اجازه دهند با فرمولی که دولت مشخص می‌کند تعدادی خودرو وارد شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: چطور است که مجوز لازم برای ورود خودرو‌هایی به اسم به اصطلاح «جک و جانور» صادر می‌شود! این خودرو‌ها از کجا می‌آیند؟ چه طور وقتی ما می‌خواهیم واردات خودرو را ساماندهی کنیم همه اعتراض می‌کنند که این مساله خلاف قانون است. دست‌هایی پشت پرده بازار خودرو می‌خواهند مردم را نسبت به حکومت ناراضی کنند. ما در این داستان مافیای خودرو را می‌بینیم. نکته همین مدتی که بنده طرح استیضاح وزیر صمت را پیرو مشکلات در بخش خودرو کلید زدم از زمین و زمان با بنده تماس می‌گیرند و می‌گویند که کوتاه بیایم، چرا باید کوتاه بیاییم؟ این وزیر است که باید کوتاه بیاید. وزیری که به غلط، نادرست و غیر منطقی و غیر کارشناسی قیمت خودرو را افزایش داده است باید قیمت خودرو را به سابق بر این بازگرداند. حتماً باید واردات خودرو اتفاق بیافتد.

جالب اینجاست که در این گردهمایی فرهاد بهنیا سخنگوی انجمن قطعه سازان نیز از واردات خودرو حمایت کرد. وی پس از ارائه آمار و ارقام مربوط به ترافیک و آلودگی که حاصل حضور خودرو‌های فرسوده هستند از پیشنهاد انجمن واردکنندگان مبنی بر واردات بدون انتقال ارز خبر داد.

بهنیا مدعی شد این طرح علاوه بر تأثیر بر کاهش قیمت و آلایندگی می‌تواند از محل دریافت تعرفه و عوارض مختلف برای دولت نیز درآمدزایی داشته باشد. ضمن این که، گواهی اسقاطی که برای واردات ارائه می‌شود می‌توان به سرعت خروج این خودرو‌ها کمک شایانی کند.

وی گفت: به عنوان مثال، اگر در سال ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو وارد شده و به ازای هر خودرو ۱۰ گواهی اسقاط تحویل داده شود به راحتی ۲میلیون خودرو فرسوده از چرخه خارج خواهند شد. این مساله می‌تواند به نحو چشمگیری در کاهش مصرف قطعات نیز تأثیر داشته باشد.

البته در این گردهمایی یک مخالف نیز حضور داشت و او کسی نبود جز مصطفی میرسلیم. وی با تکرار سخنان قبلی خود در حمایت از ممنوعیت واردات خودرو خطاب به بهنیا گفت: شما به عنوان تولیدکننده نباید از واردات و فقط در خصوص تولید و قطعه سازی باید حرف بزنید. واردات سازوکار و داستان‌های خاص خود را دارد. شما از داستان‌های آن خبر ندارید. آن چه مهم است بحث تولید داخل است که باید از وابستگی خارج شویم.

لازم به ذکر است که در طرح ساماندهی واردات خودرو واردات منوط به صادرات خودرو یا قطعات خودرو یا نیرو محرکه شده است و این یعنی کمک بسیار زیاد به تولید داخل؛ که البته میرسلیم توضیح ندادند که با وجود چنین شرطی چرا با همچنان با واردات خودرو مخالفت می‌کنند.

در گذشته نیز میرسلیم مدعی بودند که واردات خودرو برای کشور مشکلات ارزی ایجاد می‌کند که با توجه به پیشنهاد انجمن واردکنندگان مبنی بر واردات بدون انتقال ارز این مشکل نیز رسما حل شده است؛ حال سوال اینجاست که چرا هنوز میرسلیم بر مواضع خود اصرار می‌کنند؟

منبع: موسسه مطالعاتی تحریریه

عناوین برگزیده