تاریخ: ۱۲ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۴۰
بازدید: ۱۳۶
کد خبر: ۲۴۲۸۰۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
عضو اتاق بازرگانی اراک:

پرهیز از خام‌فروشی سبب افزایش رشد اقتصادی خواهد شد

‌می‌متالز - عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک بر ضرورت پرهیز از خام فروشی به لحاظ نقش آن در تشدید رشد اقتصادی کشور تاکید کرد و گفت: پتانسیل‌ها و منابع طبیعی موجود در کشور تنها زمانی سبب رونق اقتصادی و توسعه صادرات خواهند شد که به صورت محصولات با ارزش افزودۀ بالاتر به بازار‌های جهانی عرضه شوند.

به گزارش می‌متالز، عماد مردانی روز یکشنبه بر ضرورت تولید محصولات صادرات محور تاکید و تصریح کرد: هیچ کشور توسعه یافته، توسعه نیافته و در حال توسعه، قادر نخواهد بود که تمام نیاز‌های خود را از محل تولید داخلی تامین کند و یا صادرکننده صرف باشد بلکه باید با برنامه ریزی مناسب و درست بخشی از نیاز خود را از منابع طبیعی موجود در کشور و بخشی را از محل واردات تامین نماید.

وی افزود: هر کشوری ظرفیت و داشته‌های منحصر به فردی دارد که می‌تواند بر مبنای آن‌ها اقتصاد خود را رونق داده و زمینه‌های صادراتی را فراهم کند، اما در برخی زمینه‌ها نیز نیازمند تأمین آن کالا و یا مواد اولیه از بازار‌های خارجی و واردات است.

مردانی با اشاره به لزوم شناسایی دقیق منابع طبیعی موجود در کشور و بهره‌برداری منطقی از آنها، حصول ارزش‌افزوده و پرهیز از خام‌فروشی را شرط اساسی در تحقق رشد اقتصادی دانست و ادامه داد: ایران کشوری است که به لحاظ موهبت‌های سرزمینی، در حوزۀ نفت و معدن پتانسیل منحصربه فردی دارد، اما این داشته‌ها تنها زمانی می‌توانند باعث رونق اقتصادی و توسعه صادرات شوند که در قالب محصولاتی با ارزش‌افزوده بالا به بازار‌های جهانی عرضه شوند.

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: در واقع نفت زمانی می‌تواند اقتصاد ایران را به سمت پویایی پایدار سوق دهد که نه به عنوان یک ماده خام، بلکه در قالب فرآورده‌های نفتی با ارزش‌ افزوده بیشتر به فروش برسد که این امر خود نیازمند افزایش ظرفیت صنایع وابسته به این صنعت مانند پتروشیمی‌هاست تا بتوان با افزایش تولید این مواد، بخش عمده‌ای از آن را صادر کرد.

مردانی با بیان اینکه روابط تولید مبتنی بر خام فروشی، نه به رفاه کارگر کاری دارد و نه به توسعه صنعتی کشور، ادامه داد: زیان‌های خام فروشی، بسیار زیاد است. خام فروشی در درجه اول به معنای صادرات اشتغال کشور است، زیرا به جای اینکه مواد خام را در ایران به محصول نهایی تبدیل کنیم، به کشور‌های دیگر صادر می‌کنیم تا آن‌ها این کار را برایمان انجام دهند و ما نیز آن را دوباره تا چند برابر قیمت خریداری می‌کنیم.

وی بیان کرد: مواد خام ایران و دیگر کشور‌های خام فروش در کشوری مانند چین سبب توسعه اشتغال می‌شود. در نتیجه، چین واردکننده مواد خام و اولیه از ایران است و ما هم واردکننده محصول نهایی. ایران به چین سنگ آهن صادر می‌کند؛ اما محصولات فلزی را که با همین سنگ آهن تولید شده با قیمت بالاتر خریداری می‌کند.

عضو اتاق بازرگانی اراک در پایان خاطرنشان کرد: شناخت بهتر پتانسیل‌های موجود و آگاهی از این موضوع که هر یک از مواد خام صادراتی چه نقشی می‌توانند در رشد اقتصادی و حوزه صادرات داشته باشند، یکی از گام‌های اولیه برای رسیدن به اهداف تعیین شده با هدف افزایش میزان صادرات و تقویت بنیان اقتصادی کشور است.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی تجارت بین الملل (اگزیم نیوز)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده