تاریخ: ۲۰ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۳۴
بازدید: ۱۲۲
کد خبر: ۲۴۴۳۰۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
یک کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

رونق صادرات و سودآوری شرکت‌ها با کاهش اختلاف دلار نیما و سَنا

‌می‌متالز - در صورتیکه فاصله بین ارز نیما و سنا کاهش یابد شاهد بازگشت رونق صادرات خواهیم بود، زیرا این مساله بر افزایش انگیزه شرکت‌های صادراتی محور در راستای فروش ارز حاصل صادرات خود در سامانه نیما تاثیر می‌گذارد.

به گزارش می‌متالز، سیاوش وکیلی کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، درخصوص تصمیمات اخیر وزارت اقتصاد مبنی بر کاهش فاصله نرخ ارز نیما و سنا بر بازار سرمایه، اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که طی سالیان اخیر مورد انتقاد فعالان حوزه بازار سرمایه قرار گرفت، میزان اختلاف بین نرخ ارز نیما و سنا بود، زیرا این امر سبب می‌شد تا شرکت‌های صادراتی محور به سبب جبران این اختلاف تا حدی که برای آن‌ها امکان داشت از فروش ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما خودداری کنند به سبب آنکه نه تنها سودی به دست نمی‌آوردند بلکه در بعضی از مواقع با زیان نیز مواجه می‌شدند.

سیاوش وکیلی افزود: با این اوصاف سرانجام وزیر اقتصاد برای جبران فاصله بین دو ارز مذکور تصمیماتی گرفت که به طور حتم در صورت عملیاتی شدن آن نه تنها برای شرکت‌های صادراتی محور رخداد مثبتی قلمداد می‌شود و زمینه شناسایی سود‌های بهتری را ایجاد می‌کند، بلکه دلالی و سوداگری را در بازار کاهش می‌دهد.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه تاکید کرد: در صورت کاهش اختلاف بین ارز نیما و سنا شاهد بازگشت رونق صادرات خواهیم بود، زیرا این مساله بر افزایش انگیزه شرکت‌های صادراتی محور در راستای فروش ارز حاصل صادرات خود در سامانه نیما تاثیر می‌گذارد از سوی دیگر نیز چنین موضوعی سبب بهبود گزارش‌های دوره‌ای و ماهیانه شرکت‌های صادراتی محور نیز خواهد شد.

وکیلی تصریح کرد: افزایش نرخ نیمایی سبب می‌شود که نقدینگی بیشتری به سمت سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های صادراتی محور که اغلب از بزرگترین شرکت‌های بورسی هستند، سرازیر شود؛ که نتیجه این امر به سبب تاثیر گذاری زیاد بر بازار سهام به تدریج سبب رشد شاخص کل می‌شود.

او گفت: با رشد نرخ ارز نیما و کاهش فاصله بین نرخ سامانه نیما و سنا شاهد رشد فروش ریالی شرکت‌های صادرات محور نیز در بورس خواهیم بود. ضمن آنکه، چون فروش ارز در سامانه نیما است، اثر منفی روانی و انتظاری کاهش نرخ ارز آزاد خنثی و تعدیل می‌شود تا آرام آرام به تک نرخی بودن ارز نزدیکتر شویم. ذر حال حاضر فاصله نرخ ارز سامانه نیما که مجمع شناسایی فروش و سود شرکت‌ها در بورس است به زیر ۱۰ درصد رسیده است.

این کارشناس ارشد بازار سهام بیان کرد: همچنین با توجه به نسبت p بر s بازار سرمایه و با افزایش فروش شرکت ها‌ی صادراتی محور شاهد رشد ارزش سهام این شرکت‌ها خواهیم بود.

وکیلی بیان کرد: اگر همچنان نرخ دلار در سامانه نیما افزایش پیدا کند، پیش بینی می‌شود رشد قیمت سهام و بهبود سودآوری شرکت‌های بورسی نیز اتفاق بیفتد، زیرا شرکت‌های صادراتی محور گزارشات فروش خود را بر اساس نرخ مندرج در سامانه نیما محاسبه می‌کنند.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه در پایان گفت: از آنجا که بازار سرمایه به سبب حضور برخی صنایع صادراتی، به نرخ دلار واکنش نشان می‌دهد، بنابراین با تک نرخی شدن ارز، انتظار می‌رود روند p/e سهم‌های حاضر در بازار تقویت شود از سوی دیگر نیز هرچه آزادسازی بیشتری در هزینه‌ها و درآمد شرکت‌ها صورت گیرد، شفافیت بیشتری در پیکره اقتصاد کشور ایجاد می‌شود و سرمایه‌گذار نیز برای آینده سرمایه‎‌گذاری خود با اطلاعات شفاف و مطمئن‌تری دست به انتخاب می‎زند. همچنین سازوکار‌های مالی شرکت‌ها نیز مشخص‌تر می‌شود.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده