تاریخ: ۲۵ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۳۸
بازدید: ۴۲۴
کد خبر: ۲۴۵۰۰۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
دبیر انجمن صنعت سیمان اعلام کرد:

آخرین وضعیت بازار سیمان +اثر محدودیت گاز و برق و علل کاهش ۱۲ درصدی صادرات

‌می‌متالز - دبیر انجمن صنعت سیمان با اعلام آخرین وضعیت بازار، اثر محدودیت گاز و برق و علل کاهش ۱۲ درصدی صادرات در ۹ ماه، پیشنهاد داد برای پروژه‌های سیمان‌بر تسهیلات خاص ارائه شود.

به گزارش می‌متالز، عبدالرضا شیخان درباره آخرین وضعیت صنعت و بازار سیمان گفت: سیمان از اواخر خرداد وارد بورس کالا و متعاقب آن در ستاد تنظیم بازار و وزارت صنعت هم بررسی شد؛ بنابراین همه کارخانه‌ها موظف شدند محصولات را در بورس کالا عرضه کنند. در ابتدا مشکلاتی وجود داشت، اما به مرور جا افتاد و روش‌های سنتی فروش و بیش از ۸۰ ساله به سمت فروش بورسی گرایش یافت. این موضوع رضایت نسبی فروشندگان و خریداران واقعی سیمان را ایجاد کرد.

وی درخصوص اینکه گفته می‌شود دلالان و واسطه‌ها اقدام به خرید در تناژ بالا و فروش آن می‌کنند، توضیح داد: اوایل کار این موضوع می‌توانست صادق باشد، اما اکنون همه کسانی که نیاز به سیمان دارند از جمله بتن‌ساز‌ها یا پیمانکار‌ها می‌توانند از طریق کارگزاران خرید را انجام دهند. فروش در تناژ‌های بالا مثلا ۵ یا ۱۰ هزار تن انجام نمی‌شود بلکه بسیار محدود است. در نتیجه اینکه دلالان با خرید زیاد در بورس باعث به هم ریختگی بازار شوند چندان صحت ندارد.

این فعال صنعت سیمان افزود: به بورس کالا، ستاد تنظیم بازار و وزارت صنعت پیشنهاد می‌شود برای پروژه‌های سیمان‌بر تسهیلات خاصی قرار دهند یعنی زمان خاصی در نظر بگیرند که بتوانند خرید کنند یا سیمان فله تنها به این صنایع داده شود تا دیگر دلال‌ها هم نتوانند ورود کنند. اما در کل دلال‌بازی بسیار کم شده و معاملات بصورت شفاف درحال انجام است. ممکن است برخی ترجیح دهند به علت مسائلی مانند مالیات از دلال‌ها خرید کنند. بخشی از سیمان عرضه شده در روز اول و دوم، معامله نمی‌شود و ممکن است در طول هفته به فروش برود؛ بنابراین محدودیتی برای خریداران وجود ندارد.

شیخان با اشاره به قطعی گاز و محدودیت برق تصریح کرد: به رغم قطع گاز ۶۰ کارخانه و اجبار استفاده از مازوت که با مشکل بالا بودن قیمت حمل مجبور به تهیه هستند، تولید متوقف نشده و درحال انجام است. نگرانی این است اگر برق کارخانه‌ها بیشتر محدود شود منجر به کاهش تولید می‌شود. تا پایان آذر این اتفاق نیافتاده بود، اخیرا شروع به ایجاد محدودیت برق کرده‌اند که مشخص نیست چه زمانی اثر را خواهد گذاشت. سال جاری نسبت به سال گذشته تامین برق و سوخت مدیریت شده تا هم به تولید ضربه نخورد و هم بتوانند بخش خانگی را تامین کنند.

وی ادامه داد: محدودیت برق ایجاد شده به این شکل است که دست کم یک کوره بتواند در طول روز تولید کند و در طول شب هم بخشی کلینکر تولیدی را آسیاب کند. اگر محدودیت بیشتر شود کارخانه‌ها با مشکل مواجه می‌شوند. چراکه نمی‌توانند کوره را خاموش کنند و مجبور هستند آن را فعال نگه دارند. با وضعیت فعلی شرایط تولید کنترل شده و علت این موضوع هم جلسات متعدد با وزارت صنعت و نیرو است.


آمار تولید و فروش ۹ ماهه و دلایل کاهش صادرات


دبیر انجمن صنعت سیمان توضیح داد: در ۹ ماه سال بلغ بر ۵۵.۲ میلیون تن کلینکر تولید شد که نسبت به سال گذشته کاهش یا افزایش خاصی نداشته و ۴۸ میلیون تن سیمان تولید شد که ۸ درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل کاهش داشت. میزان صادرات کلینکر ۶.۶ میلیون تن بود که ۲ درصد افزایش نسبت به دوره قبل نشان می‌دهد. صادرات سیمان نیز ۳.۲ میلیون تن بود که ۱۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافت.

شیخان درخصوص علل کاهش صادرات سیمان توضیح داد: موضوع مشکلات حمل و نقل بیشترین تاثیر را داشت. به علت اینکه قیمت حمل بسیار زیاد شده، قیمت سیمان نمی‌تواند رقابت‌پذیر باشد. مشتری‌ها هم کمتر تقاضا داشتند. چراکه می‌توانند با قیمت مناسب‌تر از دیگر کشور‌ها خریداری کنند. بخشی از این کاهش هم به این علت بوده که باید نیاز داخل تامین می‌شد. بیشترین حجم صادرات سیمان به افغانستان بود که به دلیل تحولات این کشور و روی کار آمدن طالبان، میزان آن کاهش یافت. البته صادرات به این کشور دوباره از سر گرفته شده هرچند به شکل سابق نیست. چراکه از نظر مالی کمی دچار مشکل شدند.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده