تاریخ: ۲۹ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۶:۰۳
بازدید: ۴۰۵
کد خبر: ۲۴۵۶۳۹
سرویس خبر : آهن و فولاد

توان داخلی فولاد هرمزگان در انتظار حمایت‌های دولت/ فولاد هرمزگان در مسیر تحقق اهداف

‌می‌متالز - فولاد هرمزگان با توسعه‌های جدید خود به دنبال افزایش تولید و فروش است و تلاش می‌کند با تعریف پروژه‌ای همچون مدول سوم آهن اسفنجی توان تولیدی را افزایش و مواد اولیه مورد نیاز خود را تامین کند.

به گزارش می‌متالز، عملیات احداث مدول سوم تولید آهن اسفنجی به ظرفیت ۹۰۰ هزار تن در سال به همراه ۲ پروژه دیگر در فولاد هرمزگان با سرمایه گذاری ۴۵۰۰۰ میلیارد ریال آغاز شد.

افزایش تولید آهن اسفنجی در مجموعه فولاد هرمزگان نقش کلیدی در اجرای اهداف این مجموعه دارد. این مجموعه برای سال جاری تولید ۱ میلیون و ۷۵۰ هزار تن آهن اسفنجی را در دستور کار قرار داده است که ۷۰ هزار تن بیشتر از ظرفیت اسمی فولاد هرمزگان است.

اما این تلاش‌ها نشان از چه چیزی در فولاد هرمزگان است؟ فولاد هرمزگان برای تحقق تبدیل شدن به یکی از قطب‌های فولادی کشور نیازمند رفع دغدغه تامین مواد اولیه است. موضوعی که امروز بسیاری از فولاد سازان را در پی تکمیل زنجیره ارزش در واحد‌های معدنی، درگیر کرده است.

این اتفاق باعث شده تا فولادسازان نیز یک به یک به حلقه‌های بعد از خود رفته و این نگرانی را برطرف کنند.

فولاد هرمزگان نیز با اجرای این پروژه به دنبال افزایش تولید درحلقه‌های بعدی خود است. اما اهمیت این موضوع در چیست؟ بدون شک فولاد هرمزگان در کنار ثبت رکورد‌های متفاوت تولید در سال جاری و همچنین اجرای این پروژه تلاش بر آن دارد تا توان و تخصصی درون سازمانی خود را به رخ کشد.

درواقع فولاد هرمزگان با تکیه بر توان و تخصص داخلی خود که منشا آن به توجه به واحد تحقیق و توسعه می‌رسد، توانسته اهداف پیش بینی شده در برنامه پیش روی خود را محقق کند. بدون شک بخشی از عوامل افزایش کمی و کیفی تولید مربوط به اقدامات درون سازمانی و بخشی دیگر مربوط به عوامل برون سازمانی می‌شود که عمدتا در حیطه وظایف وزارت صمت در قبال فولادی‌ها قرار می‌گیرد.

از سویی دیگر افزایش تولید در فولاد هرمزگان علاوه بر تامین نیاز داخلی، با توجه به نزدیکی این مجموعه به بازار‌های صادراتی، از اهمیت بیشتری برخوردار است. افزایش تولید می‌تواند سهم صادراتی این مجموعه را بیشتر کند.

ادامه این برنامه، درآمد‌های ارزی را افزایش می‌دهد که در نهایت می‌توان شاهد وضعیت بهتری در بورس برای «هرمز» بود. به هر حال در میان شرکت‌های حاضر در بورس، شرکت‌های صادراتی از وضعیت بهتری برخوردار بوده و استقبال سهامداران از آن‌ها بیشتر خواهد بود.

اما در آن سوی ماجرا بهره برداری از چنین توانی نیازمند حمایت‌هایی از سوی دولت خواهد بود. به عنوان مثال در صورتی که تامین گاز و برق برای مجموعه‌های فولادی از جمله فولاد هرمزگان از سوی دولت انجام نگیرد، سرمایه گذاری‌های صورت گرفته از توجیه اقتصادی خارج می‌شود و این یعنی از بین بردن فرصت‌های اقتصادی که می‌تواند افزایش درآمد ارزی و اشتغالزایی بیشتر به همراه داشته باشد.

فولاد هرمزگان با استفاده از دانش و نیروی تخصصی توان خود را به دولت ثابت کرده است که آماده توسعه هرچه بیشتر است، اما در این بین عوامل برون سازمانی موثر می‌تواند بهره برداری از این توان را تعیین کند.

منبع: تیتر ۲۰

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده