تاریخ: ۲۹ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۷:۳۶
بازدید: ۱۵۶
کد خبر: ۲۴۹۳۶۷
سرویس خبر : آهن و فولاد

آخرین وضعیت آهن‌فروشی‌ها در قم و شهرک صنوف

‌می‌متالز - سال‌ها بود که وجود آهن فروشی‌ها در مناطق مسکونی قم از جمله خیابان شهید مطهری و بلوار شاهد باعث گلایه ساکنان بود، بعد از واگذاری زمین به صنف آهن فروشان قم، این صنف داوطلبانه در شهرک صنوف حاضر شده تا سرو صدای ناشی از انتقال تیرآهن را از داخل شهر به این شهرک ببرند.

به گزارش می‌متالز، سال‌ها بود که استقرار آهن فروشی‌ها در داخل شهر قم و مناطق مسکونی از جمله خیابان ۲۰ متری شهید مطهری و بلوار شاهد باعث گلایه و سلب آسایش ساکنان بود.

از سال ۹۰ با مصوبه شورای اسلامی شهر قم مراحل واگذاری زمین به صنف آهن فروشان در دستور کار قرار گرفت و مقرر شد مدیر شهرک به صورت مستقل از شهرداری اقدام به آماده سازی شهرک نماید.

صنف آهن فروشان قم، داوطلبانه در شهرک صنوف حاضر شده تا سرو صدای ناشی از انتقال تیرآهن را از داخل شهر به این شهرک ببرند.

مهندس مصطفی چالوک رئیس هیات امنای صنف آهن فروشان شهرک صنوف قم با اشاره به حضور آهن فروشان گفت: صنف آهن فروشان از صنوف پیشگام در انتقال به شهرک صنوف بوده اندا و موضوع انتقال صنوف مزاحم شهری به سال۷۲ برمی گردد که در نهایت در سال ۸۷ محل فعلی برای انتقال صنوف مورد تایید نهایی دستگاه‌ها و نهاد‌های مسوول قرار گرفت.

مدیر منطقه دو شهرداری قم با اشاره به انتقال کامل آهن‌فروشان منطقه به شهرک صنوف گفت: در بخشی از بلوار شاهد، واحد‌های در و پنجره‌ساز مستقر هستند که کار انتقال این واحد‌ها نیز آغاز شده است.

رضا رحیمی با اشاره به اهمیت ساماندهی مشاغل مزاحم شهری، اظهار کرد: وجود برخی مشاغل نظیر آهن‌فروشان به علت ایجاد مشکلات ترددی، ایجاد صدا، نارسایی بصری و… همواره مورد نارضایتی مردمی بوده است.

وی با بیان اینکه یکی از اقدامات خوب، قابل‌توجه و ارزشمند شهرداری در سال‌های گذشته ساماندهی این مشاغل بوده است، ابراز کرد: یکی از مطالبات ویژه مردم منطقه خروج آهن‌فروشان بود که ۳۰ سال در برنامه‌ها قرار داشت، ولی هیچ‌گاه عملیاتی نشده بود.

مدیر منطقه دو شهرداری قم ادامه داد: این پروژه با ایجاد زیرساخت‌های لازم در شهرک صنوف و بسترسازی برای انتقال این صنوف مزاحم در سال ۱۳۹۶ فراهم شد و مراحل انتقال تا سال ۱۳۹۸ ادامه پیدا کرد و در حال حاضر در منطقه دو آهن‌فروشی وجود ندارد.

شهرداری تعداد قطعه زمین‌های شهرک را به ۳۷۰ قطعه افزایش داد و مقرر شد این واحد‌های اضافی به صنوف مرتبط با آهن فروشان در غالب مشارکت و سرمایه گذاری واگذار شود.

شهرک صنوف در کیلومتر ۵ جاده قدیم قم تهران با ۱۵۷ هکتار مساحت پذیرای آهن فروشانی است که پیشتر در داخل شهر به عرضه آهن آلات می‌پرداختند.

شهرک در سه فاز طراحی‌شده و فاز نخست آن شامل ۳۸۵ واحد از صنف آهن و فولاد است و تا امروز ۳۱۰ واحد تکمیل‌شده و ۲۰۰ واحد از مجموعه بازار آهن به‌صورت کامل فعال‌شده‌است و روزانه ۱۰ تا ۱۵ تریلی آهن آلات را جابجا و به بازار مصرف می‌رسانند.

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری قم گفت: ۲۰۰ واحد از مجموعه بازار آهن شهرک صنوف به‌صورت کامل فعال‌شده‌اند و باید برای واحد‌های غیرفعال برنامه‌ریزی لازم در جهت رونق بخشیدن به شهرک انجام شود.

علیرضا مطفری ساماندهی مشاغل شهری شهرداری قم تعداد کل واحد‌های طراحی‌شده در شهرک را موردبررسی قرارداد و گفت: تعداد واحد‌های شهرک ۱۶۰۴ واحد بوده و ۱۳۰۰ واحد از آن واگذارشده است که ۹۷۶ واحد مربوط به درب و پنجره ساز و بیش از۳۸۵ واحد آهن‌فروش هستند.

وی یکی از مشکلات شهرک را واحد‌های غیرفعال در سایت آهن‌فروشان شهرک دانست و ابراز کرد: رونق شهرک در گرو حل‌وفصل هر چه سریع‌تر این مساله بوده تا شرایط ورود اصناف به شهرک تسریع گردد.

مدیرعامل سازمان میادین شهرداری قم از تعیین تکلیف قطعات غیرفعال سایت آهن‌فروشان شهرک صنوف خبر داد و گفت: در حال توافق جهت راه‌اندازی قطعات غیرفعال سایت آهن‌فروشان و واگذاری به صنف مصالح ساختمانی هستیم.

وی با اشاره به اجرایی نشدن تفاهم‌نامه شهرداری با برق منطقه‌ای تهران، افزود: در سال ۹۴ برای شروع کار اقدامات لازم انجام شد، اما شرکت برق تهران نتوانست قرارداد خود را در قالب تفاهم‌نامه شهرداری آورده و باگذشت زمان و تورم امکان اجرایی شدن آن فراهم نشد.

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری قم از واگذاری ۱۹۸ انشعاب برق در شهرک خبر داد و گفت: برای گام نخست واحد‌های فعال شناسایی و جهت معرفی به شرکت توزیع برق استان در اولویت‌بندی اخذ انشعاب قرار گرفته‌اند.

وی علت تأخیر در تأمین برق شهرک را تشریح و بیان کرد: ورود ۴۰ سانت به حریم اداره راه و اختلاف ایجادشده باعث تأخیر در تأمین برق شد که ۳ ماه طول کشید و امیداریم تا آخر فروردین برق موردنیاز شهرک تأمین شود.

مظفری، هزینه تأمین آب شهرک را نیز سه میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: سه میلیارد تومان هزینه انتقال آب شرب به شهرک شده و نمی‌توانیم از این آب برای فضای سبز استفاده کنیم و در حال بررسی راه‌های استفاده از پساب هستیم.

یکی از مشکلات این شهرک آسفالت نامناسب است که باعث گلایه صنایع مستقر از جمله آهن فروشان شده است.

با گذشت حدود سه سال از راه اندازی این شهرک همچنان کسبه این مجموعه با مشکلات مواجه هستند.

نبوده فضای سبز، نبود امکانات خدماتی و رفاهی، آسفالت نبودن مسیر ورودی شهرک، صادر نشدن سند برای این واحد‌ها، نداشتن پاسگاه پلیس و آتش‌نشانی از مهمترین مطالبات و مشکلات این آهن فروشان به شمار می‌رود.

منبع: شبکه اطلاع رسانی راه دانا

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده