تاریخ: ۰۳ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۳۷
بازدید: ۱۰۹
کد خبر: ۲۵۲۶۰۶
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

کنترل قیمت خودرو‌های مونتاژی با مداخله غیرمستقیم دولت امکان پذیر است

‌می‌متالز - عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت به ارزیابی طرح پیشنهادی وزارت صمت مبنی بر محدودیت واردات قطعات فول سی کی دی با هدف مدیریت مصرف ارز و کنترل قیمت خودرو‌های بیش از یک میلیارد تومان پرداخت.

به گزارش می‌متالز، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت به ارزیابی طرح پیشنهادی وزارت صمت مبنی بر محدودیت واردات قطعات فول سی کی دی با هدف مدیریت مصرف ارز و کنترل قیمت خودرو‌های بیش از یک میلیارد تومان پرداخت.

جواد مرزبان راد در این خصوص اظهار داشت: در گذشته واردات خودرو‌های با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی سی که به دلیل قدرت و مصرف سوخت بالا خودرو‌های لوکس و گران قیمتی محسوب می‌شدند، با محدودیت مواجه بود، اما اکنون با افزایش قیمت خودرو، خودرو‌های زیر ۲۵۰۰ سی سی نیز بیش از یک میلیارد تومان قیمت دارند.

وی با بیان اینکه با توجه به افزایش قیمت خودرو، ۱ میلیارد تومان سقف قیمتی مناسبی نیست، افزود: پیش بینی سقف قیمتی برای خودرو‌های مونتاژی اشکالی ندارد، اما یک میلیارد تومان مبنای قیمت منطقی نیست، زیرا خودرو‌هایی وجود دارند که نه حجم موتور بالایی دارند و نه لوکس هستند، اما قیمت آن‌ها بیش از یک میلیارد تومان است؛ بنابراین به نظر می‌رسد سقف قیمتی دو میلیارد تومان منطقی‌تر باشد.

این کارشناس صنعت خودرو یادآور شد: هر چه دخالت دولت در تعیین قیمت و هزینه‌های تولید خودرو کاهش یابد به نفع صنعت خودرو و مصرف کنندگان است. البته ممکن است خروج دولت از فرآیند قیمت گذاری زمان بر باشد، اما با برنامه ریزی می‌توان نقش دولت در اعمال محدودیت‌ها و قیمت گذاری را کمرنگ‌تر کرد.

مرزبان راد در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا محدودیت در واردات قطعات فول سی کی دی از سوی دولت تاثیری بر داخلی سازی خودرو‌های مونتاژی دارد، گفت: این موضوع کاملا وابسته به کلاس خودرو است، زیرا اگر کلاس خودرویی که در ایران تولید نمی‌شود واردات آن نیز با ممنوعیت مواجه شود داخلی سازی اتفاق نخواهد افتاد؛ لذا محدودیت در واردات قطعات فول سی کی دی باید با توجه به کلاس و رنج قیمتی خودرو در نظر گرفته شود.

وی اضافه کرد: اگر واردات قطعات خودرو‌هایی که در داخل با تیراژ بالا تولید می‌شوند و قابل عرضه در بازار است محدود شود مشکلی ندارد چرا که مشابه آن در داخل تولید می‌شود.

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت در ادامه با اشاره به راهکار‌های کاهش قیمت خودرو‌های مونتاژی تشریح کرد: یکی از روش‌هایی که به کاهش قیمت خودرو کمک می‌کند رقابت سازنده است؛ بنابراین دولت باید زمینه رقابت سازنده و منطقی را بین خودروسازان بخش خصوصی فراهم کند و بدین ترتیب خودروسازان می‌دانند که در صورت فروش محصول با قیمت بالا، خودرو رقیب فروش بیشتری خواهد داشت و این باعث می‌شود که روی قیمت خودرو‌های خود تجدید نظر کنند.

مرزبان راد ادامه داد: کمک‌های غیرمستقیم دولت به تولید داخل نیز به کاهش قیمت منجر می‌شود به عنوان مثال با افزایش قیمت ارز ناخودآگاه قیمت مواد اولیه، قطعات و محصول نهایی (خودرو) افزایش پیدا می‌کند، اما دولت با کنترل قیمت ارز و جلوگیری از نقدینگی سرگردان می‌تواند مانع رشد قیمت‌ها شود.

وی حمایت بانک‌ها از خودروسازان را از دیگر راهکار‌های کاهش قیمت خودرو دانست و گفت: بانک‌ها باید ملزم به حمایت از بخش تولید کشور شوند نه امور بازرگانی و غیرسازنده، اما متاسفانه در این زمینه ضعیف عمل کرده اند؛ لذا دولت باید از طریق بانک مرکزی، بانک‌ها را تحت فشار قرار داده تا تسهیلات خوبی در اختیار تولید کنندگان قرار دهند.

این کارشناس صنعت خودرو در پایان خاطرنشان کرد: همه مواردی که در رابطه با کاهش قیمت خودرو اشاره شد با کمک دولت امکان پذیر است مشروط بر اینکه دولت غیرمستقیم در کنترل قیمت‌ها ورود پیدا کند.

منبع: خبر خودرو

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده