تاریخ: ۱۵ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۲۹
بازدید: ۱۷۵
کد خبر: ۲۵۲۹۹۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

واکاوی انواع مالیات در قانون بودجه سال ۱۴۰۱/ رشد ۳۸۷ درصدی مالیات بر واردات + جدول

‌می‌متالز - با توجه به ابلاغ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ به دولت، مجموع پیش‌بینی درآمد‌های مالیاتی سال آینده در قانون بودجه به ۵۳۲ هزار میلیارد تومان رسیده و در بین پایه‌های مالیاتی، مالیات بر واردات با ۳۸۷ درصد رشد نسبت به عملکرد سال ۱۴۰۰ بیشترین رشد را داشته است.

به گزارش می‌متالز، یکی از تغییراتی که دولت سیزدهم در بودجه سال ۱۴۰۱ اعمال کرد، رشد بیش از ۶۰ درصدی پیش‌بینی درآمد‌های در لایحه بودجه بود.

با توجه به این مسئله، سهم درآمد‌های مالیاتی در بودجه افزایش پیدا کرد و کسری تراز عملیاتی نیز از ۴۵۰ به ۳۰۰ هزار میلیارد تومان کاهش یافت.

بر این اساس مالیات اشخاص حقوقی از ۱۰۴ هزار میلیارد تومان برآورد عملکرد در سال ۱۴۰۰ به ۱۳۴.۷ هزار میلیارد تومان در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ افزایش یافته که رشد حدود ۲۹ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین مالیات بر درآمد نیز از ۵۶.۲۱ هزار میلیارد تومان برآورد عملکرد در سال ۱۴۰۰ به ۸۵ هزار میلیارد تومان در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ افزایش یافته که رشد حدود ۵۰ درصدی داشته است.

مالیات بر ثروت نیز از ۱۴.۶ هزار میلیارد تومان برآورد عملکرد در سال ۱۴۰۰ به ۲۷.۷ هزار میلیارد تومان در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ رسیده است که در نتیجه این افزایش پیش‌بینی درآمد‌های حاصل از مالیات بر ثروت نزدیک به ۹۰ درصد رشد داشته است.

مجموع درآمد‌های حاصل از مالیات اشخاص حقوقی، مالیات بر درآمد و مالیات بر ثروت را تشکیل می‌دهد، بر همین اساس مجموع پیش‌بینی درآمد‌های حاصل از مالیات‌های مستقیم در قانون بودجه سال ۱۴۰۱، ۲۴۷.۴ هزار میلیارد تومان تعیین شده است که در مقایسه با عملکرد سال قبل رشد ۴۰ درصدی را شاهد هستیم.

لازم به ذکر است که درآمد‌های حاصل از مالیات بر کالا و خدمات نیز در قانون بودجه سال ۱۴۰۱، ۲۰۵.۱ هزار میلیارد تومان تعیین شده که از این نظر رشد حدود ۶۳ درصدی را نسبت به عملکرد بودجه سال ۱۴۰۰ شاهد هستیم. مالیات بر واردات نیز از ۱۷ هزار میلیارد تومان برآورد عملکرد در سال ۱۴۰۰ به ۷۹.۶ هزار میلیارد تومان در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ افزایش یافته که رشد بالای ۳۸۵ درصدی را نشان می‌دهد.

وضعیت پایه‌های مالیاتی در بودجه سال ۱۴۰۱ به شرح زیر است (ارقام به هزار میلیارد تومان):

واکاوی انواع مالیات در قانون بودجه سال ۱۴۰۱/ رشد ۳۸۷ درصدی مالیات بر واردات + جدول
گفتنی است که با توجه به افزایش بالای درآمد‌های پیش‌بینی شده در مالیات بر کالا و خدمات و مالیات بر واردات، مجموع درآمد مالیات‌های غیرمستقیم با ۹۹ درصد رشد نسبت به سال ۱۴۰۰ به ۲۸۴ هزار میلیارد تومان رسیده است.

با توجه به تغییرات اعمال شده در مجلس شورای اسلامی مجموع درآمد‌های مالیاتی سال ۱۴۰۱ تغییرات چندانی نسبت به لایحه دولت نداشته است و از ۵۲۶.۷ هزار میلیارد تومان به ۵۳۲.۱ هزار میلیارد رسیده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده