تاریخ: ۱۸ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۱۴
بازدید: ۱۳۱
کد خبر: ۲۵۳۶۱۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

رشد ٨٩ درصدی تولید سنگ آهن دانه بندی شده در ۹ شرکت بزرگ معدنی/ گل گهر پیشتاز تولید گندله و کنسانتره در ایران

‌می‌متالز - مجموعه صنعتی و معدنی گل گهر در زنجیره فولاد در تولید گندله و کنسانتره دارای جایگاه نخست کشور است و در واقع گل گهر در تولید فولاد سهم ۳ درصدی دارد.

به گزارش می‌متالز، طبق آمار ارائه شده از سوی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۴٧ میلیون تن گندله سنگ‌آهن تولید کرده‌اند.

۹ شرکت بزرگ تولیدکننده سنگ‌آهن کشور در سالی که گذشت ۴٧ میلیون و ۴٠٠ هزار تن گندله سنگ آهن تولید کرده‌اند که نسبت به ۴۶ میلیون و ١٠٠ هزار تن تولیدی در مدت مشابه سال ۱۳۹۹ رشد سه درصدی را ثبت رسانده است.

از ۹ شرکت تولید کننده سنگ آهن مجتمع معدنی گل‌گهر بالغ بر ١۵ میلیون و ٣٠٠ هزار تن، میدکو پنج میلیون و ۶٠٠ هزار تن، گهرزمین چهار میلیون و ٣٠٠ هزار تن تولید گندله سنگ آهن در مجموع سال ۱۴۰۰ تولید داشته‌اند.


رشد ٨٩ درصدی تولید سنگ آهن دانه بندی شده در ۹ شرکت بزرگ معدنی


همچنین این ۹ شرکت بزرگ معدنی، طی سال ١۴٠٠ بالغ بر یک میلیون و ۶٠٠ هزار تن سنگ آهن دانه‌بندی شده تولید کرده‌اند که نسبت به ٨٨٠ هزار تن تولیدی درسال ٩٩، افزایش قابل توجه ٨٩ درصدی داشته اند.

شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر درابتدای فروردین ماه ۱۴۰۰، ۳۰۰ هزار تن محصول سنگ‌آهنی شامل ۲۰۰ هزار تن گندله و ۱۰۰ هزار تن کنسانتره را در بورس کالای ایران عرضه کرد.

در بازه ۱۰ روزه فروردین ۱۴۰۱ نیز شرکت گل گهر ۱۵ هزار تن آهن اسفنجی، ۳۰ هزار تن کنسانتره سنگ آهن، ۱۰۰ هزار تن کنسانتره سنگ آهن را در بورس کالا عرضه کرد که ۲۰ هزار تن از آن معامله شده است.

ایمان عتیقی مدیر عامل مجتمع صنعتی و معدنی گل گهر در محضر رهبر انقلاب با اشاره به سهم گل گهر در زنجیره ارزش فولادی گفته بود: این شرکت در زنجیره فولاد در تولید گندله و کنسانتره دارای جایگاه نخست کشور است و در واقع گل گهر در تولید فولاد سهم ۳ درصدی دارد.

چالش هایی، چون قطعی گاز و برق کارگران ایرانی را در رسیدن به اهداف نا امید نکرد


مهندس حجت نجمی نیا مدیر مجتمع گل گهر در خصوص رشد تولیدات این واحد صنعتی و معدنی گفت: در سال گذشته چالش‌های جدی را در امر تولید اعم از وجود بیماری کرونا، قطعی گاز و برق و... روبه رو بودیم، اما توانستیم ۸۵ رکورد تولیدی جدید را با توان و تخصص داخلی رقم بزنیم.

وی افزود: ما در سال ۱۴۰۰ توانستیم ۹ رکورد کمی سالانه را به ثبت برسانیم و این گزارشات موفقیت آمیز به رهبر انقلاب نیز داده شده است.

نجمی نیا ادامه داد: این رکورد‌های سالانه شامل رکورد مجموع تولید کنسانتره و گندله مجتمع با تناژ ۲۸۶۲۲۸۰۰، رکورد مجموع تولید کنسانتره با تناژ ۱۶۴۵۰۳۶۲، رکورد مجموع تولید گندله با تناژ ۱۲۱۷۲۴۳۸ بوده است.

مدیر مجتمع گل‌گهر اظهار کرد: هم‌چنین ثبت رکورد تولیدِ سال خط ۴ کنستانتره با تناژ ۲۵۸۸۸۶۴، رکورد تولید سال خطوط ۵و۶و۷ کنستانتره با تناژ ۶۷۷۲۰۱۶، رکورد تولید سال کارخانه فرآوری غبار با تناژ ۱۰۱۹۰۰۱، رکورد تولید سال کارخانه هماتیت با تناژ ۹۵۳۵۱۹، رکورد تولید سال کارخانه گندله‌سازی یک با تناژ ۶۰۴۰۱۲۶ و رکورد تولید سال کارخانه گندله‌سازی دو با تناژ ۶۱۳۲۳۱۳ جزو این رکورد‌ها بوده است.


صرفه‌جویی ارزی ٣ میلیون یورویی با ساخت کشنده فوق سنگین در گل گهر


نجمی نیا به دیگر افتخار دانش بنیانی شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهراشاره کرد و گفت: ما در سال ۱۴۰۰ توانستیم نمونه ایرانی یک کشنده ۱۵۰ تنی که با هدف افزایش سرعت جابجایی ماشین آلات معدنی و کاهش هزینه‌های معدنکاری بود را بسازیم.

وی ادامه داد: بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته توسط کارشناسان بومی‌سازی شرکت‌های گل‌گهر و آرمان‌گهر، دانشگاه صنعتی سیرجان به عنوان تحلیل‌گر سازه و چند شرکت توانمند داخلی به عنوان سازنده این دستگاه انتخاب شدند که طی ١٨ ماه تلاش شبانه‌روزی به ثمر رسید.

وی ادامه داد: هندسه و سازه این کشنده فوق سنگین برگرفته از سازه (تو هیول) اسمیت بوده که با ساخت آن علاوه بر افزایش سرعت پیاده‌روی (جابجایی) ماشین آلات کندروی معدنی مانند شاول‌ها و دریل‌ها، مصرف قطعات زیربندی، سبب کاهش خروج ارزمی شود.

مدیر مجتمع گل‌گهرادامه داد: پیش‌بینی ما این است که با بومی‌سازی این تجهیز و به کارگیری آن در منطقه گل‌گهر حداقل ٣ میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی ناشی از کاهش وارادات قطعات ماشین آلات معدنی صورت گیرد.

وی ادامه داد: ساخت این کشنده منجر به کاهش زمان جابجایی و در نتیجه کاهش هزینه‌های معدنکاری می‌شود.

نجمی نیا در پایان خاطر نشان کرد: موفقیت‌های گل گهر به واسطه توجه به نیروی متخصص داخلی، تحقیق و توسعه بر اساس دانش بنیانی و پیوند معتمدانه صنعت و دانشگاه رقم خورده است که در سال جدید نیز به دنبال رشد این اتفاقات، هستیم.


رشد ۱۳ درصدی تولید در گهر زمین


حسین کامجو مدیر فرآوری گهرزمین، نیز عنوان کرد: در راستای تحقق شعار سال و اهمیت بحث تولید توانستیم در بخش خردایش با تولید هشت میلیون و ۴۷۱ هزار و ۸۷۸ تن سنگ‌آهن دانه‌بندی ضمن تامین کامل خوراک خطوط کنسانتره و سایر تعهدات خود، رکورد تولید سالانه سنگ‌آهن دانه‌بندی کل ادوار گهرزمین را ایجاد کنیم.

وی افزود: در بازه زمانی مشابه درسال گذشته این رقم برابر با ۶ میلیون و ۹۴۵ هزار و ۵۵۷ تن بوده، اما در سال ۱۴۰۰بیش از ۵٫۱ میلیون تن افزایش تولید یعنی ۲۲ درصد رشد تولید داشته ایم.

مدیر فراوری گهرزمین در پایان نیز خاطر نشان کرد: در بخش تولید کنسانتره، توانستیم به تولید چهار میلیون و ۵۳۹ هزار و ۴۳۸ تن دست یابیم که درواقع این عدد ۵۳۹ هزار و ۴۳۸ تن بالاتر از برنامه تولید است وافزایش ۱۳ درصدی تولید را نشان می‌دهد که یک رکورد در تاریخ تولید کنسانتره شرکت سنگ‌آهن گهرزمین است.

با توجه به اینکه مقام معظم رهبری سال ۱۴۰۱ را نیز تولید براساس اقتصاد دانش بنیان عنوان کرده اند امیدواریم روزی برسد که همه واحد‌های تولیدی نیز به نیروی جوان و انگیزه اش توجه جدی نشان دهند و با آشتی صنعت و علم از تولید به شیوه ۱۰۰ سال گذشته رهایی یافته و به دنبال فرصت‌های جدید گام برداریم.

منبع: شبکه اطلاع رسانی راه دانا

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده