تاریخ: ۲۳ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۴۵
بازدید: ۱۴۴
کد خبر: ۲۵۴۵۴۷
سرویس خبر : آهن و فولاد

توسعه «فجهان» در دل بحران

‌می‌متالز - مجمع عمومی فوق العاده شرکت مجتمع جهان فولاد سیرجان چندی پیش برای تصویب افزایش سرمایه برگزار و افزایش سرمایه شرکت به تصویب سهامداران رسید.

به گزارش می‌متالز، شرکت جهان فولاد سیرجان در اردیبهشت گذشته نماد خود را با عنوان (فجهان) در فهرست نرخ‌های بازار اول فرابورس، درج نماد کرد.

این شرکت در تلاش بود تا با حضور در فرابورس و پس از آن بورس، سرمایه مورد نیاز برای اجرای طرح‌های توسعه را تامین کند. «فجهان» امروز در حالی در دهه دوم فعالیت‌های خود قرار دارد که تلاش می‌کند با حمایت سهامداران خود به سمت افزایش تولید و همچنین توسعه سبد محصولات خود برود.

البته در حالی افزایش سرمایه برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای مصوب شده است که در ماه‌های پایانی سال گذشته، مدیر عامل این شرکت در بحث تامین گاز ابراز نگرانی کرده و گفته در صورت قطع گاز تولید با مشکل همراه می‌شود.

حال در چنین شرایطی که فولادی‌ها از تامین انرژی مورد نیاز خود چندان اطمینانی نداشته و خبر‌ها حکایت از شروع محدودیت‌های برقی دارد، نماد تازه نفس «فجهان» افزایش سرمایه خود را برای طرح‌های توسعه و افزایش تولید در خطوط، مصوب می‌کند.

افزایش قیمت‌های جهانی، تولیدکنندگان فولاد را ترغیب به توسعه هرچه بیشتر کرده است، درحالی که محدودیت‌های تامین انرژی می‌تواند با اثرگذاری بر تولید، صادرات را هم با چالش همراه کند، زیرا تولیدکنندگان در گام اول ملزم به تامین نیاز بازار داخلی هستند و پس از آن می‌توانند محصولات خود را در بازار صادراتی عرضه کنند.

این در حالی است که جهان فولاد سیرجان در مجمع خود اعلام کرده صادرات در سال ۱۴۰۱ را با قوت بیشتری پیگیری می‌کند. اما مشخص نکرده برای تامین نیاز خود به انرژی از چه راهکاری استفاده خواهد کرد. درصورتی که این شرکت نتواند نیاز‌های خود در حوزه انرژی را تامین کند، بدون شک تولید با مشکل همراه می‌شود و تحقق خواسته سهامداران برای مدیران شرکت سخت خواهد شد.

اما در این بین وزارت صمت تصمیماتی اتخاذ کرده است که صادرات این مجموعه را هم متاثر کرده و می‌تواند سود سهام را کاهش دهد. تصمیم وزارت صمت وضع عوارض صادراتی پلکانی را برای زنجیره فولاد در نظر گرفته است که در حاشیه سود تولیدکنندگان را کاهش خواهد داد. این در حالی است که بدون شک فولاد سیرجان بر روی صادرات خود حساب ویژه باز کرده تا هم حمایت سهام داران را بیش از گذشته به خود جلب کند و هم درآمد‌های ارزی خود را افزایش دهد.

حالا تصمیم اخیر وزارت صمت می‌تواند برنامه‌های صادراتی را نقش برآب کند و کار برای فولادی‌ها را سخت‌تر از سال گذشته، بی تردید سهامداران باید بدانند با وجود چالش‌های موجود «فجهان» چه برنامه‌ای در دستور کار دارد. هرچند حرکت به سمت تولید فولاد‌های آلیاژی یکی از تصمیمات درست این مجموعه باشد، زیرا در سال‌های پیش رو شاید صادرات شمش فولاد چندان جذابیت امروز را نداشته باشد، فولاد‌های خاص یکه تاز بازار شوند، اما در شرایط فعلی با وجود بحران مواد اولیه و بحران انرژی قرار است طرح‌های توسعه‌ای به چه سمت و سویی حرکت کنند.

از سویی دیگر در صورت عدم نتیجه مثبت از مذاکرات و همچنین حضور روسیه در بازار‌های صادراتی منطقه با توجه به تحریم‌های وضع شده، رقابت برای ایران سخت‌تر خواهد شد. صنعت فولاد و تولیدکنندگان امروز باید با نگاهی وسیع‌تر به آینده و با احتیاط بیشتر در حرکت باشند. نه آنکه توسعه‌های زیادی انجام، اما پس از سال‌ها فولادی‌ها با بحران کم آبی مواجه شوند و خود برای تامین آن وارد سرمایه گذاری شوند. حالا این اتفاق در برق و گاز در حال تکرار است و می‌تواند سرمایه گذاری‌های جدید را تحت تاثیر قرار دهد.

منبع: تیتر ۲۰

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده