تاریخ: ۳۱ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۷:۵۴
بازدید: ۱۲۷
کد خبر: ۲۵۶۲۱۱
سرویس خبر : آهن و فولاد
دبیر انجمن سنگ آهن کشور در نشست فعالان و خبرنگاران حوزه صنعت:

ادعای تعطیلی ۱۱۰ واحد تولید فولاد القایی صحت نداشت/ واحد‌های تولید فولاد القایی، تولید کننده فولاد نبوده و باید به حوزه تخصصی خود برگردند/ رفع مشکل واحد‌های فولادساز القایی در دست دولت است

‌می‌متالز - دبیر انجمن سنگ آهن ضمن رد ادعای تعطیلی ۱۱۰ واحد تولید فولاد القایی در کشور، رفع مشکل واحد‌های تولید فولاد القایی را در گروی آزادسازی واردات قراضه از سوی دولت دانست.

رد ادعای تعطیلی ۱۱۰ واحد فولاد القایی

به گزارش می‌متالز، چندی پیش در یکی از نشست‌های فعالان و کارشناسان حوزه صنعت با اصحاب رسانه که در مجموعه رسانه‌ای صنایع برگزار شد، دنیانور به عنوان یکی ازاعضای انجمن تولیدکنندگان فولاد، خبر از تعطیلی ۱۱۰ کارخانه تولید فولاد داده بود که این خبر با واکنش‌ها و پیگیری‌های مختلفی از سوی مسئولان و رسانه‌ها روبرو شد.

اما در ادامه نشست‌های قبلی و در نشست جدیدی که با حضور برخی فعالان و کارشناسان حوزه صنعت و رسانه برگزار شد، دبیر انجمن سنگ آهن کشور ضمن رد اظهارات دنیانور، توضیحات و راهکار مشخصی برای رفع مشکلات واحد‌های تولید فولاد القایی، ارائه داد.

آیا تعطیلی ۱۱۰ واحد تولید فولاد القایی صحت دارد؟

سعید عسگرزاده در ادامه سلسله نشست‌های فعالان و کارشناسان حوزه صنعت با خبرنگاران این حوزه در مجموعه رسانه‌ای صنایع، پیرامون خبر تعطیلی ۱۱۰ واحد تولید فولاد القایی، اظهار داشت: به عقیده بنده، اولا آنطور که مطرح شده بود، امکان تعطیل شدن ۱۱۰ کارخانه فولاد القایی در مدت یک ماه و نیم و بیکار شدن ۲۵۰۰ نفر امکان پذیر نمی‌باشد، زیرا این یک اتفاق ساده نیست.

پس اگر ادعایی نسبت به تعطیلی این واحد‌ها وجود داشته، باید مستندات آن ارائه شود.

البته این موضوع به راحتی در سامانه جامع تجارت قابل اثبات است و می‌توان میزان تولیدات این واحد‌ها را بررسی کرد و با یک بازدید ساده، حقایق مشخص می‌شود.

اما به هر حال طرح تعطیلی این واحد‌ها با این روش شاید زیاد قابل استناد و کارشناسی نباشد.

دلایل تعطیلی واحد‌های تولید فولاد القایی

دبیر انجمن سنگ آهن کشور در ادامه پیرامون دلایل تعطیلی واحد‌های فولاد القایی کشور، بیان داشت: واقعیت این است که تعدادی از واحد‌های کوره‌های القایی تولید فولاد کشور به‌دلایل متعددی همچون؛ کمبود مواد اولیه، کوچک مقیاس بودن و اینکه به صورت اختصاصى در تولید فولاد فعالیت نمی‌کند، تعطیل هستند.

لازم به ذکر است، تعدادی از این شرکت‌های تعطیل شده برای قطعه‌سازی طراحی شده‌اند و سپس شرایط به‌گونه‌ای شد که به‌سمت تولید فولاد حرکت کردند که البته نیاز است تا فعالیت چنین واحد‌های تولیدی ساماندهی شود.

کوره‌های القایی اصلا تولید کننده فولاد نیستند

عسگرزاده در ادامه، تصریح کرد: در حقیقت کوره‌های القایی اصلا تولید کننده فولاد نیستند و حوزه تخصصی فعالیت آن‌‎ها حوزه دیگری است که باید به آن حوزه بازگردند.

مبنای فعالیت کوره‌های القایی در توسعه کوچک مقیاس صنعت فولاد است.

دولت و حاکمیت باید با مشخص کردن استراتژی، تکلیف واحد‌های کوچک مقیاس را مشخص کند.

از طرفی توسعه کوچک مقیاس‌ها می‌تواند شرایط خوبی را برای توسعه پراکنده و توسعه محلی ایجاد کند.

واحد‌های القایی با مجوز وزارت صنعت برای صادرات شمش‌های القایی خود می‌توانند شرایط بهتری را ایجاد کنند.

در واقع در حوزه تولید فولاد دو اصطلاح با دو کاربرد وجود دارد، یک کوره‌های القایی کوچک که برای تولید یک تن، دو تن و حتی پنج تن برای تولید قطعات طراحی شده‌اند.

البته کوره‌های القایی بزرگ نیز با ظرفیت ۱۵ تن ریخته‌گری وجود دارد که از همان ابتدا با هدف تولید شمش فولاد طراحی شده‌اند.

قطعا مشکل تامین مواد اولیه وجود دارد، اما نکته حائز اهمیت این است که نباید همه مشکلات را با یکدیگر مرتبط دانست.

چالش اصلی واحد‌های تولید فولاد القایی چیست؟

عسگرزاده همچنین ضمن اشاره به نیاز واحد‌های تولید فولاد القایی و کوره‌های قوس الکتریکی به قراضه به‌عنوان مواد اولیه، تصریح کرد: واحد‌های تولید فولاد القایی و ۱۰ تا ۱۵ درصد از واحد‌های کوره‌های قوس الکتریکی بر مبنای قراضه طراحی شده است.

این آمار به‌قدری زیاد است که کل قراضه کشور را مورد استفاده قرار می‌دهد مگر اینکه اجازه واردات قراضه صادر شود.

فرض کنید فولاد مبارکه قراضه مورد نیاز خود را از یک کشور دیگر وارد کند در این صورت یک میلیون تن از ظرفیت قراضه کشور آزاد می‌شود.

راهکار‌های پیشنهادی برای رفع مشکل تامین مواد اولیه

دبیر انجمن سنگ و آهن کشور در پایان و در تشریح راهکار‌های پیشنهادی برای رفع مشکل تامین مواد اولیه فولادسازان القایی، اظهار داشت: دولت باید راهی پیدا کند تا هم معضلات فولادسازان القایی و هم قطعه سازان را حل کند.

متاسفانه ما از کمبود قراضه در کشور رنج می‌بریم و هنوز ساختاری در کشور وجود ندارد که قراضه کشور را جمع و سپس مدیریت کند.

از طرفی دولت می‌تواند با اجازه واردات قراضه به شرکت‌ها، آنان را موظف کند که مواد اولیه مورد نیاز واحد‌های تولیدی خود را تامین کنند.

با این کار شرایط عرضه و تقاضای فعلی برای قراضه تغییر خواهد کرد و قاعدتا قیمت‌ها به قیمت منطقی باز خواهد گشت و واحد‌های فولادسازی القایی می‌توانند به راحتی فعالیت‌های خود را انجام دهند.

منبع: خبرگزاری صنایع

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده