تاریخ: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۲:۳۰
بازدید: ۳۶۶
کد خبر: ۲۵۸۳۷۲
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

اکوسیستم وضعیت خودرو توسعه و بهبود کیفیت در آن نیست

‌می‌متالز - کارشناس خودرو بر این باور است: در صنعت خودرو نباید انتظارات بلندی داشت، چون در این عرصه حتی مدیر تویوتا هم که قرار گیرد تفاوت چندانی در خروجی صنعت خودرو نخواهد داشت.

‌می‌متالز - زهرا ترابی: میلاد بیگی کارشناس خودرو در گفتگو با می‌متالز، در خصوص تحولات در صنعت خودرو گفت: انتظار تغییر‌های ناگهانی در وضعیت صنایع در کوتاه مدت انتظار درستی نیست و این امکان وجود ندارد که یک صنعتی بخواهد به یکباره یک وضعیت متفاوتی را تجربه کند. حتما یک فرآیند میان مدتی می‌طلبد تا بتواند به یک نقطه‌ای برسد، ولی آن چیزی که اهمیت دارد این است که آیا سال ۱۴۰۱ شروع برآیند تغییرات اساسی در صنعت خودرو هست یا خیر؟

وی ادامه داد: واقعیت ماجرا به تصمیم‌هایی برمی گردد که وزارت صنعت بخواهد در این موضوع بگیرد. آقای وزیر با وعده‌هایی کار را آغاز کردند که در همین راستای برنامه‌هایی را تدوین کردند، ولی سیاست‌های عملیاتی که نوید دهنده عملیاتی شدن این وعده‌ها باشد هنوز اتخاذ نشده است. همین موضوع مشخص می‌کند تا چه میزان وعده‌ها و برنامه‌ها امکان تحقق می‌تواند پیدا کند.

بیگی بر این باور است: اکوسیستمی که در صنعت خودرو وجود دارد اساسا اکوسیستمی که توسعه فناوری، بهبود کیفیت و به روز رسانی کردن مدل‌ها اساسا یک فرآیند اقتصادی در این صحنه نیست و به همین دلیل می‌بینیم سالیان سال است که وضعیت تفاوت چندانی نمی‌کند و حتی اگر یکی بخواهد به این سمت حرکت کند و بخواهد تغییرات فناورانه بدهد و حتی بخواهد سراغ قطعات با کیفیت برود زیان می‌کند.

این کارشناس افزود: نکته مهمی که وجود دارد این است، علیرغم ناکارایی‌هایی که در داخل بنگاه‌های ما وجود دارد، نمی‌شود از آن‌ها چشم پوشی کرد، ولی چیزی که اصل و اساس این تغییرات و نوع سیاست‌هایی که از سمت دولت اتخاذ می‌شود در این زمین بازی که داریم اگر بهترین مدیران را هم قرار دهیم باز نمی‌توانیم این صنعت را بهبود دهیم.

وی اظهار کرد: در صنعت خودرو نباید انتظارات بلندی داشت، چون در این عرصه حتی مدیر تویوتا هم که قرار گیرد تفاوت چندانی در خروجی صنعت خودرو نخواهد داشت. تعرفه‌ای که در نظر گرفتیم و سیاست قیمت گذاری که داریم و استاندارد‌هایی که داریم اساسا حرکت در جهت توسعه فناوری را برای بنگاه زیان ده می‌کند. در این زمینه دولت باید تصمیم بگیرد و هنوز حرکتی در این جهت مشاهده نمی‌شود.

بیگی با اشاره به بحث واردات خودرو گفت: در مورد مساله واردات هم به نظر می‌رسد با این فرمانی که دولت حرکت می‌کند احتمالا از حدود خردادماه مجوز واردات داده شود و واردات صورت می‌گیرد. ولی نکته‌ای که باید به آن توجه کنیم این است که نمی‌شود از واردات انتظار این را داشت که تفاوت‌های آنچنانی را در صنعت خودرو رقم بزند، فقط شاید بتواند سرپوشی بر اتفاقاتی باشد که در جریان است.

بیگی در خصوص ده فرمانی که رییس جمهور در بابت بهبود وضعیت صنعت خودرو داده بود گفت: فرمایشاتی که شخص آقای رئیس جمهور داشتند عموما فرمایشات ناظر به اتفاقات روزمره بنگاه است، اینکه چه میزان خودرو‌ از کف پارکینگ کم شود. اساسا جنس تصمیم، تصمیمی نیست که بخواهد اتفاقات عجیب و غریبی را رقم بزند و صرفا تصمیماتی برای وضعیت فعلی و بهبود وضعیت اداره روزمره بنگاه‌ها است.

وی ادامه داد: تا زمانی که مجموعه سیاست‌هایی که در این صنعت جاری است به لحاظ اقتصادی برای بنگاه‌ها حرکت به سمت توسعه صادرات و حرکت در جهت افزایش داخلی سازی و حرکت در جهات رقابت پذیری را هموار نکند و آن‌ها را به این جهت سوق ندهد چه این صنعت در اختیار یک بخش خصوصی و دولتی باشد اساسا تغییر خاصی نخواهد افتاد.

بیگی در پایان خاطرنشان کرد: این نوع عمل بخش خصوصی ما ناشی از سیاست خود دولت است. تنها کارکردی که تا الان بخش خصوصی در صنعت خودرو داشته این بوده که تعداد محدودی خودرو را بیاورد و مونتاژ کند. آیا ۱۰ درصد به داخلی سازی خودش اضافه کرده است؟ آیا کوچک ترین قدمی برای طراحی یک محصول برداشته است؟ ایرادی به بخش خصوصی ما نیست و بخش خصوصی ما دارد در این زمین بازی رفتار می‌کند. ولی این واگذاری نباید به مسوولیت ناپذیری و از سر باز کردن مسوولیت از سمت دولت باشد بلکه دولت باید با اقتضائاتی که این صنعت دارد بتواند بر این سیاست‌های چند ساله‌ای که بر صنعت بوده فائق آید و آن‌ها را تغییر دهد.

عناوین برگزیده