تاریخ: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۴۵
بازدید: ۱۱۰
کد خبر: ۲۵۹۳۰۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
علیرغم بهبود تقاضا؛

قیمت کنسانتره سنگ آهن و گندله کاهش بیشتری می‌یابد

‌می‌متالز - منابع بازار گزارش دادند قیمت کنسانتره سنگ آهن و گندله دریایی در هفته منتهی به جمعه ۱۳ می‌به کاهش خود ادامه داد، که عمدتاً ناشی از حرکت‌های نزولی در بخش سنگ آهن بود.

افزایش تقاضا برای کنسانتره سنگ آهن دریایی

به گزارش می‌متالز، به گفته یک تاجر مستقر در سنگاپور، تقاضا برای کنسانتره سنگ آهن دریایی به دلیل افزایش شدید قیمت کنسانتره سنگ آهن داخلی در چین افزایش یافته است.

یک تاجر مستقر در هنگ کنگ گفت که سطوح حق بیمه بیش از شاخص آهن ۶۵ درصد برای برخی از مارک‌های کنسانتره سنگ آهن، مانند کنسانتره Karara با مبداء استرالیا، که شنیده می‌شد در هفته گذشته معامله شده است، اندکی بهبود یافته است.

همان تاجر اضافه کرد که تولید محدود باعث شده است که محموله‌های کنسانتره سنگ آهن استرالیا در حدود ۲ تا ۳ محموله در ماه در مقایسه با ۶ تا ۷ محموله معمول در ماه کمتر شود.

با این حال، برخی از فعالان بازار بر این باورند که این افزایش جزئی در تقاضا برای محموله‌های کنسانتره دریایی ممکن است فقط یک امر کوتاه مدت باشد و تنها در صورتی ادامه یابد که قیمت‌های کنسانتره داخلی بالا بماند.

به گفته یک تحلیلگر مستقر در شانگهای، تقاضای گندله سنگ آهن در هفته گذشته تنها در چند پیشنهاد محدود شد.

به گفته همان تحلیلگر، شنیده شد که برخی از تامین کنندگان هندی در ارائه محموله‌هایی با حق بیمه که گفته می‌شود به سرعت در حال کاهش است، مردد هستند.

با این حال، یک منبع خریدار در شمال چین معتقد بود که قیمت‌های بالاتر برای کلوخه سنگ آهن – یک ماده خام جایگزین با شارژ مستقیم – هم به صورت دریایی و هم در بنادر چین بسیار بالا است و برخی کارخانه‌ها به عنوان یک جایگزین به دنبال گلوله‌های سنگ آهن با عیار پایین‌تر هستند.

این تاجر مستقر در هنگ کنگ گفت که تقاضای سنگ آهن در کل هنوز تا حد زیادی ملایم است و با افزایش هفته به هفته موجودی در بنادر چین پشتیبانی می‌شود.

حق بیمه گندله نسبت به شاخص آهن ۶۵ درصد نیز با کاهش تقاضا کاهش یافته است و اکثر فعالان بازار معتقدند که تقاضای کلی برای مواد خام با عیار بالا تا حد زیادی محدود خواهد ماند، زیرا فولادسازان در چین به دلیل کاهش حاشیه‌ها بر پایین نگه داشتن هزینه‌های تولید تمرکز کرده اند.

شاخص قیمت سنگ آهن

کنسانتره آهن ۶۶ درصد، Cfr چینگدائو ۱۵۹.۴۰ دلار در هر تن قیمت گذاری شد که کاهش ۱۶.۵۰ دلار در هر تن را تجربه کرد.

گندله کوره بلند ۶۵ درصد آهن، cfr چینگدائو ۱۹۶.۲۰ دلار در هر تن ارزیابی شد که با کاهش ۲۱.۶۶ دلار در هر تن روبرو شد.

حق بیمه گندله سنگ آهن بیش از ۶۵ درصد آهن، چین ۴۸.۱۰ دلار در هر تن قیمت گذاری شد که کاهش ۳.۵۰ دلار در هر تن را تجربه نمود.

منبع: آرتان پرس

عناوین برگزیده