تاریخ: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۵۹
بازدید: ۸۹
کد خبر: ۲۵۹۷۵۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

افزایش قیمت سنگ آهن دریایی چین

‌می‌متالز - به گزارش منابع خبری، با توجه به افزایش تقاضا برای محموله‌های دریایی و لغو ۳ مرحله‌ای قرنطینه در شانگهای، قیمت سنگ آهن دریایی چین افزایش یافته است.

قیمت سنگ آهن دریایی چین

به گزارش می‌متالز، قیمت سنگ آهن دریایی چین در روز سه شنبه (۱۷ می) در میان افزایش علاقه خرید برای محموله‌های دریایی افزایش یافت.

عوامل کلیدی مؤثر بر قیمت سنگ آهن دریایی چین

منابع صنعتی اعلام کردند که تقاضا برای محموله‌های سنگ آهن دریایی در دو هفته گذشته با درخواست‌های بیشتر از طرف فولادسازان چینی به طور پیوسته در حال بهبود بوده است.

یک تاجر مستقر در ژجیانگ اظهار کرد: قیمت سنگ آهن دریایی چین در بازار اسپات در روز سه شنبه (۱۷ می) ثابت بود، اما نقدینگی کمتر شده است.

وی در ادامه تصریح کرد: تعداد فروشندگان و فشار فروش در بازار سنگ آهن دریایی چین بیشتر شده است.

لغو ۳ مرحله‌ای قرنطینه، بازار‌های فولاد پایین دستی را بهبود بخشید

فعالان بازار اعلام کردند لغو ۳ مرحله‌ای قرنطینه در شانگ‌های بازار‌های فولاد پایین دستی را نیز بهبود بخشیده است.

معامله گران مستقر در شانگ‌های در روز دوشنبه (۱۶ می) اعلام کردند که قصد دارند از اول ژوئن زندگی عادی خود را از سر بگیرند و در صورت ادامه کاهش تعداد مبتلایان، قصد دارند بین ۲۲ تا ۳۱ ماه می‌به مرحله عادی سازی بازار برسند.

منابع خبری نقل کردند با اینکه شانگ‌های اعلام کرده است که می‌خواهد قرنطینه را لغو کند، اما حرکت در بازار همچنان محدود است، بنابراین ماه ژوئن ممکن است زمان بهتری برای سنجش بازگشت تقاضا در بازار سنگ آهن دریایی چین باشد.

یک تاجر دیگر مستقر در ژجیانگ اعلام کرد با اینکه پرمیوم محموله‌های سنگ آهن دریایی دارای قیمت شناور در حال بهبود است، اما به نظر می‌رسد محدودیتی برای افزایش بیشتر آن در چین وجود دارد.

معامله گران اعلام کردند بیشترین قرارداد معاملات آتی سنگ آهن مربوط به ماه سپتامبر در بورس کالای دالیان (DCE) در روز معاملاتی سه شنبه (۱۷ می) روند نزولی داشت.

به نقل از منابع خبری، در روز سه شنبه قیمت پایانی سنگ آهن در بورس کالای دالیان نسبت به قیمت پایانی روز دوشنبه که در محدوده ۸۳۴.۵ یوان (۱۲۳ دلار) در هر تن بود کاهش ۳ درصدی را تجربه کرده است.

فعالان بازار گزارش دادند این روند در قرارداد‌های سوآپ ماه آینده در بورس سنگاپور نیز منعکس شد.

طبق تحلیل منابع بازار تا ساعت ۵:۵۸ بعدازظهر روز سه شنبه (۱۷ می) به وقت سنگاپور بیشترین معاملات سنگ آهن مربوط به ماه ژوئن نسبت به روز دوشنبه که برابر ۱۲۹.۸۸ دلار در هر تن بود حدود ۱.۹۳ دلار در هر تن کاهش یافته است.

به گفته فعالان بازار، روند نزولی در معاملات آتی سنگ آهن در بورس کالای دالیان (DCE) و قرارداد‌های سوآپ ماهانه در بورس سنگاپور SGX عمدتاً به دلیل اطلاعیه اخیر صادر شده توسط کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی برای یادآوری به فعالان بازار به منظور پرهیز از حدس و گمان قیمت‌ها بوده است.

ارزیابی شاخص قیمت سنگ آهن دریایی چین

ارزیابی فست مارکت برای سنگ آهن دریایی چین به شرح ذیل است:

قیمت سنگ آهن فاین ۶۲% در روز سه شنبه (۱۷ می) حدود ۱۲۹.۳۱ دلار در هر تن cfr چینگدائو بود. این در حالی است که قیمت این محصول نسبت به روز قبل افزایش ۰.۹۱ دلار در هر تن را تجربه کرده است.

همچنین سنگ آهن فاین کم آلومینا ۶۲ درصد در روز سه شنبه حدود ۱۳۳.۹۴ دلار در هر تن CFR چینگدائو قیمت گذاری شد که نسبت به روز قبل با افزایش ۱.۰۲ دلار در هر تن روبرو بوده است.

قیمت پرمیوم سنگ آهن ۵۸ درصد درجه بالا در تاریخ ۱۷ می‌در حدود ۱۱۸.۳۴ دلار در هر تن cfr چینگدائو شنیده شد. این در حالی است که قیمت این محصول نسبت به روز قبل حدود ۲.۵۴ دلار در هر تن افزایش یافته است.

در روز سه شنبه، سنگ آهن فاین ۶۵ درصد با مبدا برزیل در حدود ۱۵۳.۸ دلار در هر تن cfr چینگدائو قیمت گذاری شد که نسبت به روز‌های قبل بدون تغییر بوده است.

قیمت سنگ آهن فاین ۶۲٪ نیز در روز سه شنبه حدود ۹۶۰ یوان به ازای هر تن متریک مرطوب fot چینگدائو بود. باید توجه داشت که این قیمت معادل ۱۳۱.۳۱ دلار به ازای هر تن متریک خشک برای سنگ آهن فاین ۶۲ درصد با مبدا چین می‌باشد. قیمت اعلام شده نسبت به روز‌های قبل با افزایش ۲۲ یوان به ازای هر تن متریک مرطوب همراه بوده است.

شنیده‌ها از بازار

یک تاجر مستقر در سنگاپور در مورد بازار اسپات اظهار کرد: با توجه به افزایش تعداد درخواست‌ها برای سنگ آهن فاین، بازار اسپات چین به حدی بهبود یافته است که برخی از فروشندگان احساس می‌کنند که می‌توانند انتخاب کنند که به چه کسی محموله‌های خود را بفروشند. این یک پیشرفت بزرگ نسبت به یک ماه قبل به شمار می‌رود.

معاملات سنگ آهن شنیده شده در بازار

به نقل از منابع خبری، گروه صنعتی BHP در مرکز تجارت سنگ آهن پکن (کورکس)، حدود ۸۰۰۰۰ تن سنگ آهن فاین ۶۰.۸٪ نوع Mining Area C را در تاریخ ۱۷ می‌با میانگین قیمت سنگ آهن فاین ۶۲% مربوط به ماه ژوئن به اضافه تخفیف ۲.۸۹ دلار در هر تن مورد معامله قرار داد. زمان بارگیری این محموله مربوط به لایکان ۳ تا ۱۲ ژوئن می‌باشد.

به نقل از فعالان بازار، گروه صنعتی BHP در مرکز تجارت سنگ آهن پکن (کورکس) محموله دیگری شامل ۲۴۰۰۰۰ تن لامپ سنگ آهن فاین ۶۲.۵٪ نوع نیومن را در روز سه شنبه (۱۷ می) با میانگین شاخص سنگ آهن فاین ۶۲% مربوط به ماه ژوئن به اضافه یک تخفیف ۳.۸۷ دلاری در هر تن مورد معامله قرار داد. این محموله مربوط به لایکان ۶ تا ۱۵ ژوئن می‌باشد.

تحلیل گران بازار اعلام کردند گروه معدنی Vale در مرکز تجارت سنگ آهن محموله‌ای شامل ۱۷۰۰۰۰ تن سنگ آهن فاین ۴۸.۹۹٪ نوع Concentration Fines Tubarao را در روز سه شنبه با قیمت ۹۷.۸ دلار در هر تن cfr چین مورد معامله قرار داد. زمان انتشار این بارنامه ۱۵ می‌بوده است.

معامله گران اعلام کردند در ریوتینتو که مرکز تجارت سنگ آهن پکن (کورکس) می‌باشد، حدود ۱۷۰۰۰ تن سنگ آهن فاین ۶۲ ٪ نوع Pilbara Blend در روز سه شنبه با میانگین قیمت سنگ آهن فاین ۶۲% مربوط به ماه ژوئن به اضافه پرمیوم ۱.۸ دلار در هر تن مورد معامله قرار گرفت. این محموله مربوط به لایکان ۱۲ تا ۲۱ ژوئن می‌باشد.

شاخص فعالان بازار برای انواع مختلف سنگ آهن

قرارداد‌های فعالان بازار برای سنگ آهن فاین ۶۲٪:

برآورد انجام شده نشان داد سنگ آهن فاین نوع Pilbara Blend در روز سه شنبه (۱۷ می) در محدوده قیمت ۱۲۷.۰۵ تا ۱۳۰ دلار به ازای هر تن cfr چینگدائو چین معامله شد.

سنگ آهن فاین نوع Brazilian Blend در روز سه شنبه در محدوده قیمت ۱۲۹ تا ۱۳۸.۴۲ دلار به ازای هر تن cfr چین معامله شد.

برای سنگ آهن فاین نوع نیومن، فعالان بازار گزارش دادند که در روز سه شنبه شاخص این محصول در حدود قیمت ۱۲۷.۳۸ تا ۱۲۹.۳۷ دلار به ازای هر تن cfr چین شنیده شد.

برآورد قیمتی انجام شده نشان داد سنگ آهن فاین نوع Mac در روز سه شنبه در محدوده قیمت ۱۲۴.۶۳ تا ۱۲۶.۴۵ دلار به ازای هر تن cfr چینگدائو چین معامله شد.

سنگ آهن فاین نوع Jimblebar در تاریخ ۱۷ می‌حدود ۱۰۸.۶۳ تا ۱۱۵.۸۰ دلار به ازای هر تن cfr چین معامله شد.

قرارداد‌های فعالان بازار برای سنگ آهن فاین ۶۵٪ با مبدا برزیل:

با توجه به ارزیابی قیمتی انجام شده توسط متال بولتن، سنگ آهن فاین نوع کاراجاس در روز سه شنبه (۱۷ می) در محدوده قیمت ۱۵۳ تا ۱۵۶.۴ دلار به ازای هر تن cfr چینگدائو معامله شد.

قیمت محموله‌های سنگ آهن در بنادر

تحلیل گران بازار اعلام کردند در روز سه شنبه (۱۷ می) سنگ آهن فاین نوع Pilbara Blend در استان شاندونگ و شهر تانگشان با قیمت ۹۳۰ – ۹۴۰ یوان به ازای هر تن متریک مرطوب خرید و فروش شد. این در حالی است که در روز دوشنبه این نوع سنگ آهن با قیمت ۹۰۷ – ۹۷۵ یوان به ازای هر تن متریک مرطوب معامله شد.

متال بولتن گزارش داده است آخرین محدوده معادل برای سنگ آهن فاین در روز سه شنبه در محدوده ۱۲۷ تا ۱۲۸ دلار در هر تن در بازار دریایی می‌باشد.

بورس کالای دالیان

قرارداد بیشترین معاملات آتی سنگ آهن مربوط به ماه می‌در روز سه شنبه با قیمت ۸۲۹ یوان (۱۲۲ دلار) در هر تن بسته شد. این در حالی است که قیمت این محصول ۵.۵ یوان در هر تن نسبت به قیمت بسته شده در روز دوشنبه کاهش داشته است.

منبع: آرتان پرس

عناوین برگزیده