تاریخ: ۰۱ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۱:۲۰
بازدید: ۱۸۴
کد خبر: ۲۵۹۸۶۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

خسارت جبران ناپذیر فرسودگی ماشین‌آلات معدن خراسان رضوی

‌می‌متالز - رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: بی شک بخش تولید استان از لغو معافیت ورودی ماشین‌آلات معدن زیان جدی می‌بیند.

به گزارش می‌متالز، غلامحسین شافعی گفت:لغو معافیت حقوق ورودی ماشین‌آلات و تجهیزات تولیدی، بخش‌های صنعت، معدن و کشاورزی را به مشکلات جدی دچار می‌کند و روند نوسازی در هر کدام از این حوزه‌ها را به چالش جبران ناپذیر می‌کشاند. فرسودگی ماشین‌آلات در حوزه معدن خراسان رضوی

وی افزود: جای تامل است که با وجود تاکیداتی که در حمایت از تولید و ارتقاء ظرفیت‌های این بخش عنوان می‌شود ودغدغه‌هایی که از شکاف فناورانه وجود دارد، معافیت حقوق گمرکی ماشین‌آلات که تولید داخلی ندارد، لغو می‌شود تا هزینه‌های این بخش ناگهان دو صد چندان بشود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: مدافعان این تصمیم مدعی آن هستند که این اتفاق می‌تواند به رونق شرکت‌های دانش‌بنیان و تولید ماشین‌آلات و فناوری‌های مورد نیاز بخش تولید در داخل منجر شود، اما توجه ندارند که چنین اتفاقی در کوتاه مدت به هیچ عنوان امکان‌پذیر نیست و در این بازه کوتاه هم بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی به واسطه استهلاک تجهیزات و ماشین‌آلات خود و هزینه بالای تولید، خسران جدی می‌بینند.

غلامحسین شافعی افزود:متولیان دولتی خراسان رضوی نیز از لغو معافیت ورودی ماشین‌آلات برای بخش تولید بسیار ناخرسند هستند و پیشنهادات خود برای اصلاح این بخش را بلافاصله به تهران ارسال کردند.

رئیس اتاق بازرگانی استان گفت: براساس قانون بودجه سال ۱۴۰۰، بخش تولید می‌توانست از ۱۰ درصد معافیت حقوق گمرکی برای واردات ماشین آلات بهره‌مند شود که امسال این معافیت حذف شد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده