تاریخ: ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۲۸
بازدید: ۲۴۰
کد خبر: ۲۶۰۷۳۲
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

گمانه زنی‌ها از سرنوشت نخستین عرضه خودرو در بورس کالا/ خرید رقابتی در کدام قیمت شکل می‌گیرد؟

گمانه زنی‌ها از سرنوشت نخستین عرضه خودرو در بورس کالا/ خرید رقابتی در کدام قیمت شکل می‌گیرد؟
‌می‌متالز - دوخودروی فیدلیتی و دیگنیتی، چهارشنبه ۱۸ خرداد در بورس کالا عرضه می‌شوند، به نظر میرسد نتیجه فروش خودرو از طریق این سازوکار میتواند روند آتی تولید و عرضه خودرو در کشور را در ماه‌های آتی تحت تاثیر قرار دهد.

به گزارش می‌متالز، براساس اطلاعیه عرضه بازار فیزیکی بورس کالا، ۴۳۰ دستگاه خودروی فیدلیتی و دیگنیتی ۱۸ خرداد در تالار حراج باز عرضه میشود که براساس جزییات، عرضه برای ۱۵۰ دستگاه فیدلیتی ۷ نفره، ۱۵۰ دستگاه فیدلیتی ۵ نفره و ۱۳۰ دستگاه دیگنیتی خواهد بود.

قیمت پایه فیدلیتی ۷ نفره؛ ۸۰۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و فیدلیتی ۵ نفره؛ ۷۸۹ میلیون تومان در نظر گرفته شده است و بهمن موتور دیگنیتی را با قیمت ۸۴۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان روی تابلوی معاملاتی خواهد برد.

همچنین به قیمت‌های پایه ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده بر مبنای قیمت نهایی فروش، هزینه‌های مالیات و عوارض شماره گذاری، هوشمندسازی کارت خودرو، خدمات پست، تولید پلاک و شماره گذاری و بیمه شخص ثالث اضافه می‌شود.

ثبت سفارش عرضه جدید دو خودروی پُرطرفدار فیدلیتی و دیگنیتی از ۱۱ خرداد آغاز می‌شود و تا ساعت ۰۸:۳۰ صبح روز چهارشنبه ۱۸ خرداد (روز معامله) ادامه دارد.

پیش دریافت برای خرید خودرو در بورس کالا فعلا ۳۰ درصد از طریق همان حساب وکالتی تعیین شده است. یعنی برای خرید خودرو باید ۳۰ درصد مبلغ آن را به صورت وکالتی در حساب بورس کالای شما موجود باشد.

معاملات عرضه خودرو در بورس کالا در تالار حراج باز صورت می‌گیرد و هر کدملی تنها می‌تواند یک ثبت سفارش ایجاد کند.

چگونگی دریافت کد خرید در بورس کالا

برای شرکت در حراج و خرید خودرو، مشتریان باید در بورس کالا پذیرش شوند که به هر دو صورت مراجعه حضوری و الکترونیکی این امکان فراهم شده است. در روش حضوری مشتری به یکی از کارگزاری‌های دارای مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار مراجعه می‌کند و مدارک و فرم‌های مورد نیاز را تکمیل می‌کند. پس از بررسی مدارک توسط بورس کالا، صدور کد مشتری انجام می‌شود.

در روش الکترونیکی مشتری دارای کد سجام با مراجعه به سامانه آنلاین شرکت‌های کارگزاری، کدملی خود را وارد می‌کند و پیامکی از سامانه سجام که حاوی رمز است دریافت می‌کند. با وارد کردن رمز دریافت شده اطلاعات مشتری از سامانه سجام فراخوانی شده و در اختیار بورس کالا قرار می‌گیرد و با توجه به انجام احراز هویت در مراحل ثبت‌نام سجام، کد مشتری توسط بورس کالا صادر می‌شود.

برای انجام معامله، مشتریان باید دارای حساب وکالتی متعلق به خود باشند که خدمت حساب وکالتی از طریق اکثر بانک‌ها به مشتریان ارائه می‌شود.

مراحل خرید خودرو به این صورت است که اخذ کد بورس کالا افتتاح حساب وکالتی (به کارگزار بورسی وکالت می‌دهید که از جانب شما خرید کند)، واریز قیمت پایه به حساب وکالتی، ثبت درخواست خرید در سامانه بورس، تعیین نمایندگی جهت تحویل خودرو چند نکته که در اینجا باید به آن پرداخت عبارتند از: اولین نکته این است که بنظر می‌رسد علی القاعده بنظر می‌رسد با توجه به وعده‌هایی در خصوص رقابتی شدن و احتمال تقاضای بالا برای این خودرو‌ها عملا آن‌ها به قیمت بازارخود نزدیک می‌شوند و امکان خرید این خودرو‌ها به قیمت کارخانه که سابقا حداقل به عده‌ای از مردم می‌رسید، از بین می‌رود.

نکته دوم: به هر حال باید پذیرفت عدم امکان خرید خودرو برای عامه مردم است چرا که به هرحال ساز و کار بورس کالا برای همه مشخص نیست و شاید بین فعالان بورسی هم خیلی شناخته شده نباشد.

نکته سوم: اگر این خودرو‌ها به قیمتی نزدیک به قیمت پایه خود فروش بروند عملا نشان دهنده‌ی این است که اطلاع رسانی برای خرید این خودرو‌ها کافی نبوده و رقابتی برای خرید این خودرو‌ها شکل نگرفته است. بر این اساس وعده‌ی عرضه رقابتی خودرو‌ها در این مرحله محقق نشده است. به هرحال باید دید اولین تجربه‌ی عرضه‌ی خودرو در بورس کالا چه نتیجه‌ی می‌دهد؟

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده