تاریخ: ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۶:۳۸
بازدید: ۱۷۸
کد خبر: ۲۶۰۹۴۴

افزایش اعتبار پروژه راه آهن مشهد به چابهار

افزایش اعتبار پروژه راه آهن مشهد به چابهار
‌می‌متالز - معاون دفتر امور راه و ترابری سازمان برنامه بودجه کشور گفت: برای تسریع در اجرای راه‌آهن چابهار زاهدان استفاده از منابع صندوق توسعه ملی با مصوبه هیات وزیران صورت گرفت است.

به گزارش می‌متالز، زاهدی در حاشیه بازدید از فرودگاه گناباد اظهار داشت: احداث فرودگاه گناباد در جدول شماره بیست قانون بودجه در سال‌های گذشته لحاظ شده است و از محل منابع ملی و اعتبارات منابع عمومی و هم از محل بودجه شرکتی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با بسیج منابع و امکانات تلاش داریم که اجرای طرح سرعت بگیرد.

وی ادامه داد: در سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ و با توجه به پیشرفت بیشتر طرح احداث فرودگاه انجام شده و تلاش شده که از منابع ملی کمک بیشتری صورت بگیرد.

معاون دفتر امور راه و ترابری سازمان برنامه بودجه کشور گفت: ۱۰ میلیارد تومان در سال ۹۹ ابلاغ شد ۱۰ میلیارد تومان هم در سال ۱۴۰۰ از محل منابع عمومی ابلاغ شد برای سال ۱۴۰۱ مقرر بود بازدیدی صورت گیرد و گزارشی کارشناسی تهیه و اطلاعات تکمیلی از دستگاه‌های اجرایی یعنی شرکت فرودگاه‌ها اخذ که بر این اساس گزارش و با عنایت به ظرفیت‌هایی که در قانون بودجه وجود دارد تلاش شود که در همین نیمه اول سال ابلاغ اعتباری که عدد آن مشخص خواهد شد از محل منابع عمومی کمک به پروژه شود که شاهد تکمیل و بهره‌برداری سریع‌تر از این طرح باشیم که مردم منطقه بتوانند از آن استفاده لازم را داشته باشد.

زاهدی بیان کرد: برای این طرح در پیوست شماره یک اعتبار مشخص دیده نشده طرح‌های مندرج در جدول شماره ۲۰ قانون بودجه به‌عنوان طرح‌های مطالعاتی و اجرایی ابلاغ شده از محل ردیف‌های متفرقه صورت می‌گیرد که عددش می‌تواند متناسب با نیاز متغیر باشد.

معاون دفتر امور راه و ترابری سازمان برنامه بودجه کشور اظهار کرد: سال‌های گذشته که هرسال ۱۰ میلیارد تومان ابلاغ‌شده امسال کوشش می‌کنیم که این عدد افزایش پیدا کند شاید در یک مرحله ابلاغ نشود و در دو مرحله ابلاغ انجام شود.

زاهدی ادامه داد: با توجه به وضعیت پیشرفت که دارد و با عنایت به منابعی که در بودجه شرکت فرودگاه‌ها منظور می‌شود امیدواریم که در حقیقت قابلیت بهره‌برداری از طرح تا سال ۱۴۰۱ فراهم شود. اولویت بندی اجرای پروژه‌ها بسیار مهم است یعنی باید استفاده بهینه از منابع و امکانات مالی صورت گیرد.

معاون دفتر امور راه و ترابری سازمان برنامه بودجه کشور در خصوص پروژه راه آهن مشهد به چابهار که به دلیل مشکلات بودجه‌ای متوقف شده نیز اظهار داشت: احداث راه‌آهن از چابهار به مشهد در قالب دو طرح اتصال چابهار به شبکه ریلی که مسیر چابهار زاهدان را دربر می‌گیرد و راه‌آهن زاهدان؛ زابل، بیرجند و اتصال به راه‌آهن به مشهد در قانون بودجه لحاظ شده و برای تسریع در اجرای راه‌آهن چابهار زاهدان استفاده از منابع صندوق توسعه ملی با مصوبه هیات وزیران صورت گرفت است.

زاهدی ادامه داد: برای سرعت بخشیدن به قسمت شمال ایستگاه راه‌آهن زاهدان، بیرجند اتصال راه‌آهن بافق مشهد در منطقه یونسی است موضوع استفاده از منابع صندوق توسعه ملی در قالب سازکار دیگری لحاظ شده است.

وی عنوان کرد: صندوق توسعه ملی که دراین‌راستا مصوبات صادر شد، سازمان برنامه و بودجه از چند سال پیش موضوع را به‌عنوان یکی از اولویت‌ها مدنظر قرارداد و پیگیری‌های لازم برای اخذ مجوز و صورت گرفت، مسئله‌ای که می‌ماند درحقیقت تشکیل کنسرسیوم بانکی و تشکیل کنسرسیوم و شرکت‌های پیمانکار می‌باشد که دیگر خارج از حیطه وظایف قانونی سازمان برنامه و بودجه است و در ارتباط با این‌موضوع مستلزم درحقیقت انجام هماهنگی و پیگیری توسط وزارت راه و شهرسازی و دستگاه‌های اجرایی است که شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌ونقل کشور می‌باشد.

معاون دفتر امور راه و ترابری سازمان برنامه بودجه کشور گفت: قطعه‌ای به طول ۵۸ کیلومتر از گناباد تا یونسی با ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حوزه زیرسازی تعریف‌شده و به سرانجام رسیده که این زیرسازی و ابنیه درصورتی‌که تکمیل شود مراحل بعدی که شامل ریل‌گذاری و احداث ساختمان ایستگاه است.

زاهدی تصریح کرد: اعتبار سال ۱۴۰۱ طرح در نسبت به‌سال قبل افزایش دو برابری داشته که برای این‌موضوع درحقیقت متناسب با وضعیت پیشرفت فیزیکی و اعلامی که از جانب دستگاه‌های اجرایی صورت بگیرد قابلیت ابلاغ تخصیص وجود خواهد داشت منتها به‌صورت اساسی برای سرعت بخشیدن به تکمیل نهایی و بهره‌برداری مستلزم هماهنگی و پیگیری از جانب وزارت راه و شهرسازی از صندوق توسعه ملی و اجرایی نمودن مصوبه سال ۹۹ هیات وزیران برای استفاده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده