تاریخ: ۱۵ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۴۵
بازدید: ۵۹۳
کد خبر: ۲۶۱۲۳۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در نشست تخصصی نحوه ارزش‌گذاری شرکت‌های پروژه محور ایران به میزبانی شرکت «تجلی توسعه معادن و فلزات» مطرح شد:

«تجلی» به دنبال ارزش افزوده فراوان

‌می‌متالز - نشست تخصصی نحوه ارزش‌گذاری شرکت‌های پروژه محور ایران به میزبانی شرکت «تجلی توسعه معادن و فلزات» با بررسی وضعیت پروژه‌ها و طرح‌های شرکت تجلی برگزار و مدیران مجموعه‌های مرتبط با تجلی درباره آخرین وضعیت آن‌ها مطالبی را ارائه کردند.

به گزارش می‌متالز، «مرتضی علی اکبری» مدیر عامل شرکت «تجلی توسعه معادن و فلزات» در نشست تخصصی نحوه ارزش‌گذاری شرکت‌های پروژه محور ایران به میزبانی شرکت «تجلی توسعه معادن و فلزات» اظهار کرد: در سخنرانی های پیش از ما بهتر است بگوییم که ما در بحث قیمت گذاری هیچ دخالتی نداشتیم و اعتقاد بر مستقل بودن داریم. برخی اطلاعات کمی ارائه شده در سخنرانی ها قدیمی بودند و باید اصلاح می‌شدند از جمله اینکه شرکت «آهن و فولاد ایساتیس توس» که ۴ میلیون تن ورق فولادی تولید می‌کند که باید اطلاعات را از آقای مهندس تاج پور مدیر عامل این شرکت دریافت کنیم.

وی با اشاره به پروژه «آهن و فولاد ایساتیس توس» ادامه داد: ۱۵ درصد سهام این شرکت متعلق به تجلی و ۸۵ درصد آن متعلق به شرکت چادرملو است و تولید ۴ میلیون تن برای آن هدف گذاری شده است. در حال حاضر در مرحله خاک برداری قرار دارد و شرکت ایجاد شده و در حال انجام کار و پیشرفت فیزیکی است.

علی اکبری درباره برخی موارد مهم تصریح کرد: در گذشته برای احداث یک شرکت فولادی یا نوردی اینکه به مواد اولیه وصل باشید یا نه چندان مهم نبود و این نیاز را به نحوی تامین می‌کردند. انواع شرکت‌های نورد که در کشور وجود دارد آن‌هایی که از قدیم بودند و پشتوانه مواد اولیه نداشتند، بیش از ۹۰ درصد شاید باید پول نقد را پرداخت کنند و شمش یا اسلب را خریداری کنند. از سویی دیگر شاید گاهی نیاز باشد مقطعی از زمان هم نسیه بدهند و این نیاز به نقدینگی خیلی زیادی دارد و سود آنچنان هم به همراه ندارد.

وی افزود: شرکت‌هایی امروز در زنجیره قرار دارند همه به مواد اولیه وصل هستند یعنی از فولاد سرمد ابرکوه که عمده سهام آن از چادرملو است یا تک تک فولاد‌های ما، به مواد اولیه وصل هستند و هیچ مشکلی بابت تامین مواد اولیه ندارند. این به نوعی دارای یک ارزش است شاید هر کسی دقت نکند یا خیلی نخواهد رصد کند. یک شرکت در شهر دیگری بدون آنکه پشتوانه مواد اولیه داشته باشد با یک شرکت دیگری که پشتوانه مواد اولیه داشته باشد بسیار با یکدیگر متفاوت هستند.

مدیرعامل شرکت تجلی با اشاره به پروژه زغال سنگ گلندرود ادامه داد: ما در زغال سنگ گلندرود تعهد داریم که تا یازده سال تولید انجام دهیم و یک سال هم زمان برای تجهیز معدن در نظر گرفته شده است. در حال حاضر مقدار کمی استخراج می‌شود و نیاز به کار زیاد دارد و ما از طریق شرکت سپهر تجلی که صد در صد سهام آن برای تجلی است و انواع معادنی که در اختیار داریم و مشارکت کرده ایم را توسط این شرکت مدیریت می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه این پروژه نیاز به سرمایه ۵۰ میلیارد تومانی دارد، گفت: قطعا خیلی خیلی پیش از این موارد ما بابت سرمایه گذاری اش برنامه ریزی کرده ایم یعنی حداقل باید ۱۵۰ هزار تن تولید زغال سنگ با کیفیت داشته باشد و ما به ۵۰ هزار تنی که از ابتدا گفته ایم بسنده نخواهیم کرد. جلسات مختلفی هم با متخصصان کشور اوکراین قبل از جنگ و بحران اوکراین داشتیم و اخیرا هم جلسات متعددی با ترکیه و بازدید از معادن آن‌ها داشتیم تا از آن‌ها هم کمک بگیرم که حداکثر استخراج و بهره برداری را از شرکت داشته باشیم.

«تجلی» به دنبال ارزش افزوده فراوان

به گفته علی اکبری، تجربیات گذشته در سرمایه گذاری در تجلی پیاده سازی شده است. در بخش معدن باید سرمایه گذاری‌ها به صورتی باشد که از تنوع تمامی مواد معدنی بهره برده و این می‌تواند ریسک سرمایه گذاری را کاهش دهد.

وی افزود: شاید یکی از نکات خوبی که شرکت‌هایی مثل تجلی دارند این است که قیمت آن‌ها مثل قیمت شرکت سرمایه گذاری نیست که دو رقم را ضرب هم کنیم و مشخصا درج شود چقدر است. این به نظر بنده هیجان و ارزش سهام را برای سلایق مختلف به وجود می‌آورد و می‌توانند حداکثر استفاده را داشته باشند. بعضا نمی‌توانند بگویند که این شرکت ابهام دارد، اما می‌توان گفت، چون پروژه‌ها همواره در صدد رشد هستند پس قیمت شان هم می‌تواند متفاوت باشد به همین خاطر اگر ابهاماتی از این قبیل بیشتر باشد در این شرکت‌ها معمولا از جذابیت بیشتری باید برخوردار باشد.

مدیرعامل شرکت تجلی اضافه کرد: موضوع دیگر در مورد صندوق پروژه با شرکت‌های دیگر است، صندوق پروژه یک پروژه مشخصی است و وجهی که الان سرمایه گذاری می‌کند در این پروژه مشخص است جا‌های دیگر هم نمی‌توان برد، اما شرکت پروژه محور در انواع پروژه‌ها می‌تواند سرمایه گذاری کرده و بهره برداری می‌کند.

تجهیزات روز دنیا در پروژه کنسانتره خواف

غلامرضا شیرازی رستمی عضو هیات مدیره شرکت تهیه و تولید مواد معدنی شرق فولاد خراسان با اشاره به این شرکت گفت: شرکت تهیه و تولید مواد معدنی شرق فولاد خراسان با هدف ایجاد کارخانه دو و نیم ملیون تنی کنسانتره در خواف سنگان ایجاد شده است که قابلیت توسعه به پنج میلیون تن را به همراه دارد.

وی ادامه داد ۳۵ درصد این شرکت متعلق به تجلی است و با حضور آن پروژه روی ریل افتاده و همه سعی و تلاش مان بر این است که در زمان بندی درستی به اتمام برسد.

«تجلی» به دنبال ارزش افزوده فراوان

شیرازی تصریح کرد: زمانی که شرکت تجلی وارد شده و زمان بندی را برای ما تعریف کرده است زمان توسعه ۲۴ ماهه مشخص شد که امیدوار هستیم در این زمان به نتیجه برسد و در حال حاضر پروژه بیش از ۲۰ درصد پیشرفت دارد. قرارداد تجهیزات خارجی آن نیز به صورت کامل بسته شده است.

شیرازی افزود: پروژه کنسانتره در حال ساخت است اکثر تجهیزات آن هم تجهیزات روز دنیا و اروپایی هستند و اقدامات درباره تکنولوژی نیز در حال انجام است و انشالله ما بتوانیم دربازه زمانی که گفته شد این پروژه را به اتمام برسانیم.

«تجلی» به دنبال ارزش افزوده فراوان

گندله سازی یک میلیون تنی صبا امید غرب خاورمیانه

مهدی زارع مدیرعامل شرکت صبا امید غرب خاورمیانه بیان کرد: شرکت ما شرکت «صبا امید غرب خاورمیانه» است که پروژه‌ی تولید گندله سازی یک میلیون تن را در دست دارد.

وی گفت: شرکت صبا امید غرب خاورمیانه مجری پروژه در منطقه‌ای در شهرستان بیجار استان کردستان (کیلومتر ۱۰۰ جاده زنجان – بیجار، به سمت شهر حسن آباد یاسوکند) است و نقش واسط را بین معدن و فولاد کردستان بر عهده دارد. پروژه در مساحت ۲۸ هکتار و تمامی زیر ساخت‌ها اعم از آب، گاز و برق در نظر گرفته شده است. پیشرفت کل پروژه ۲۷ درصد در اردیبهشت ۱۴۰۱ است و امیدواریم که در اواخر سال ۱۴۰۲ به بهره داری برسد.

«تجلی» به دنبال ارزش افزوده فراوان

فولادسازی، ورق فولادی و آهن اسفنجی پروژه های صنایع فولاد کردستان

رستمی مدیرعامل پروژه فولاد بیجار و عضو هیات مدیره شرکت صنایع فولاد کردستان در این نشست گفت: شرکت تجلی در واقع ۲۰ درصد سهام شرکت فولاد کردستان را داشته که دو پروژه در دستور کار دارد. پروژه فولادسازی و ورق فولادی که حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز داشته و پروژه مگامدول آهن اسفنجی که به میزان ۱.۶ میلیون تن بوده و به روش PERED توسط MME و فولاد تکنیک ساخته خواهد شد.

«تجلی» به دنبال ارزش افزوده فراوان

تولید فولاد و فولاد‌های آلیاژی با اعمال تغییرات

کمال زاده عضو هیات مدیره شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه درباره این شرکت بیان کرد: صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه شامل ۴ بخش مجزا است. بخش نورد با ظرفیت ۴۵۰ هزار تن که در حال بهره برداری است. بخش وایر راد یک پروژه‌ای است که چهار سال پیش شروع به کار کرده، اما بر اثر تحریم‌ها متوقف شده بود و اخیرا فعال شده است. پیش بینی ما این است که تا چهار یا پنج ماه آینده نصب را کامل انجام دهیم و ۶ ماه آینده بهره برداری از وایر راد را انجام بگیرد که ظرفیت آن ۴۵۰ هزار تن با تکنولوژی پریمتالز است.

وی با اشاره به پروژه فولادسازی نیز اظهار کرد: واحد فولادسازی که ظرفیت آن ششصد هزار تن است سال ۹۳ تجهیزاتش خریداری شد، اما در محل کارخانه نصب نشد و پروژه متوقف شده بود که با حضور شرکت تجلی و تغییرات در سطح هیات مدیره مجددا پروژه شروع به کار کرد و الان پروژه ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

کمال زاده بیان کرد: پیش بینی ما این است که واحد ۶۰۰ هزار تنی این پروژه تا سه یا چهار ماه آینده به بهره برداری برسد. اما با تغییراتی پروژه به ظرفیت ۸۰۰ هزار تن ارتقا پیدا می‌کند. بخش آهن اسفنجی ما به ظرفیت یک میلیون و دویست هزار تن که تا ظرفیت یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن قابل ارتقا است و مناقصه اش برگزار شده و برنده ابلاغ شده است و تجهیز کارگاه صورت می‌گیرد آن هم برای ۳۶ ماه آینده انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: بحث دیگر هات شارژ قسمت فولاد سنجی شارژ است که باعث افزایش ظرفیت ۲۰۰ هزار تنی در واحد فولادسازی شده است. با همان تجهیزاتی که داشتیم در قسمت فولادسازی با توجه به اینکه ما قسمت وایر راد را داشتیم این اتفاق صورت گرفت که ارزش افزوده بسیاری به همراه دارد و با تغییراتی می‌توان در کنار تولید فولاد معمولی شاهد تولید فولاد آلیاژی نیز باشیم. این موضوع خود یک پتانسیل بسیار خوب است.

«تجلی» به دنبال ارزش افزوده فراوان

انجام اقدامات اجرایی برای پروژه اسکله مواد معدنی

محسن نادری مدیرعامل شرکت مدیریت بین المللی همراه جاده ریل دریا نیز در ادامه این نشست درباره پروژه این شرکت گفت: پروژه‌ای که ما در بندر عباس و بندر شهید رجایی داریم اسکله‌ای جهت صادرات و واردات و انبار کردن مواد فله معدنی است.

وی افزود: فوب این پروژه ۵۵ میلیون تن است که در سه فاز ده میلیون تن و پانزده میلیون تن و بیست و پنج میلیون تن جمعا ۵۵ میلیون تن طی ۹ سال انجام می‌شود.

نادری تصریح کرد: فاز اول ده میلیون تنی، سه ساله خواهد بود و امروز اقدامات مهمی انجام شده که مربوط به بخش زیربنایی است و در حوزه مطالعات در ۱۵ گرایش زیربنایی مثل ژئوپولتیک دریا و خشکی و محیط زیست و مسائل مرتبطی که در این حوزه است مطالعاتی انجام شده و طرح جامعی با ترکیب این مطالعات تهیه شده و در مرحله جمع بندی نهایی است.

وی ادامه داد: در تلاش هستیم که بتوانیم تا اواسط ماه شهریور پیمانکاری را انتخاب کنیم و اقداماتی مثل خاکبرداری و فعالیت دریایی را نیز آغاز کنیم. البته اقداماتی که با همکاری سازمان بنادر در شرف انجام و در دست اقدام است.

«تجلی» به دنبال ارزش افزوده فراوان

پروژه‌هایی برای سهامداران

«مرتضی علی اکبری» مدیرعامل شرکت «تجلی» در مورد شرکت صنایع معدنی و فولادی ستاره سیمین هرمز در این نشست گفت: مهندس «احمد آقازاده» مدیرعامل شرکت صنایع معدنی و فولادی ستاره سیمین هرمز بوده و شرکت «تجلی توسعه معادن و فلزات» طی چند روز گذشته توانست حدود ۵% درصد از سهام این شرکت را در اختیار بگیرد. طرح جامع نیز تعریف شده بود که ده میلیون تن تولید فولاد در هرمزگان داشته باشیم که این یکی از آن شرکت‌ها است که در حدود ۵ میلیون تن در بندرعباس تولید می‌کند و یکی از شرکت‌های بسیار بزرگی خواهد بود که حتی ۵% اش سهم بسیار زیادی را برای سهامداران می‌تواند به ارمغان بیاورد و تا زمانی که راه اندازی شود این سهم سود خیلی خوبی را می‌تواند برای سهامداران بالفعل و بالقوه داشته باشد.

وی ادامه داد: ما دو پروژه مطالعاتی هم داریم که در مورد تولید الکترود گرافیتی است و لوله‌های بدون درز و تیر آهن بال پهن است که مطالعات آن جلو می‌رود و با برخی از شرکت‌های مشاوره معتبر قرارداد FS بسته ایم که مطالعات را انجام دهند. بازاریابی این محصولات چه در داخل و چه در خارج از کشور، اگر به نتیجه برسند این پروژه ها را شروع خواهند کرد.

«مرتضی علی اکبری» مدیرعامل «تجلی» در ادامه این نشست افزود: نکته مهم آن است که ما بیشتر در زمینه معادن فعالیت کرده ایم و فکر می‌کنم رفته رفته پتانسیل شرکت به شکلی هدایت شود که بتواند وزن پرتفوی ما در تجلی به میزان قابل ملاحظه‌ای در مجموعه معادن دیده شود. مجموعه معادن مجتمع گلندرود بود که توضیحاتی عرض کردم و این به شرکت سپهر تجلی تحویل داده شده است که بازوی معدنی شرکت تجلی است و با مدیر عامل و اعضای هیات مدیره‌ای که دارد و افراد ورزیده‌ای هستند ما انتظارات خاصی از این شرکت داریم با پروژه‌هایی که مدام به آن‌ها منتقل می‌کنیم و منتقل کرده ایم و حتما می‌تواند یکی از مکان‌های خوب و سود آور برای شرکت تجلی باشد که آقای پناهی مدیر عامل اش هستند.

«تجلی» به دنبال ارزش افزوده فراوان

معرفی شرکت سپهر تجلی ایرانیان

علی میردار منصور پناهی مدیر عامل و عضو هیات مدیره شرکت «سپهر تجلی ایرانیان» نیز در ادامه این نشست اظهار کرد: شرکت «تجلی توسعه معادن و فلزات» از نظر بنده دو سرمایه دارد. در درجه اول تفکری که پشت این مجموعه و شرکت است و در درجه دوم  پرسنل و متخصصانی که در این مجموعه دور هم جمع شده و توانسته اند برخی تفکرات و تصمیم گیری‌هایی را به وجود بیاورند تا ما بتوانیم در مجموعه‌های مختلف شرکتی ورود داشته باشیم. سود و سرمایه گذاریی‌هایی که ایجاد می شود به کل مجموعه ها و باعث سرمایه گذاری در زیر ساخت کشور می‌شود؛ در مجموعه کانالی که به هر حال در مملکت ما به عنوان زیرساخت است از جمله در بخش معدن و کالا که من در خدمت شما هستم، اگر بخواهیم به کار در بحث ارزش سهم هر شرکت نگاه کنیم مجموعه‌هایی که با شرکت «تجلی» کار کرده اند و همه روش‌هایی که این مجموعه‌ها به کار برده اند آینده‌ای را برای شرکت «تجلی» رقم می زنند که اگر دیدی را نسبت به این داشته باشیم جذابیت را می تواند ایجاد کند. برای هر شخصی که با هر درصد از سهمی که می خواهد سرمایه گذاری کند تا سهمی را در پیشرفت و توسعه کشورمان داشته باشد.

وی تصریح کرد: ما در بخش‌های مختلف معدنی ورود داشته ایم تا بتوانیم نیاز‌های اولیه خودمان را تامین کرده و بعد به فکر صادرات و به فکر معادن خارج از کشور باشیم و در معادن تولید‌هایی را رقم بزنیم که بتوانیم ارزش آفرینی داشته باشیم.

پناهی با اشاره به پروژه زغال سنگ گلندرود گفت: به هر شکل شرکت «تجلی» در این زمینه ورود کرده، اما شاید کسی بخواهد از دیدگاه اولیه نگاه کند و بگوید ۵۰ هزار تن در سال عدد کوچکی از نظر رقمی است، اما از نظر دست یابی عدد بزرگی است. در زمینه زغال سنگ پیمانکار قوی در ایران نداریم و کار‌های قوی در ایران نداشته ایم. عمدتا تلاش بر این بوده که همین نیرو‌هایی که دارند حفظ شوند، اما به هر حال ما به دیدگاهی که دوستان داشته اند توجه کردیم. در کشور‌هایی که در زمینه معادن زغال کار کرده اند اوکراینی‌ها بودند دوستان ما زحمت کشیدند دعوت کردند که به دلیل جنگی که به وجود آمده نتوانستیم از توانایی‌های آن‌ها استفاده کنیم. اما در حال حاضر ترکیه در این زمینه خوب کار کرده است و من بازدید‌هایی از این کشور داشته ام تا از معادن زغال سنگ شان بتوانیم ایده بگیریم لذا متخصصانشان را دعودت کردیم و به کشورمان آمدند تا به ما کمک کنند.

«تجلی» به دنبال ارزش افزوده فراوان

عناصر مختلف در دستور کار تجلی

نادر گلشن نسب مدیر امور معادن و اکتشاف شرکت «تجلی» نیز در این نشست با اشاره به استراتژی شرکت «تجلی» گفت: در شرکت «تجلی» استراتژی‌هایی تعریف کرده ایم که می‌توان با ورود به معادن شاهد ارزش افزوده باشیم و بتوانیم در آینده اقدامات را توسعه دهیم.

به گفته وی، این استراتژی در مورد عناصر مس، طلا، لیتیوم و عناصر نادر خاکی است که ورود کرده ایم. در مورد عناصر مس و طلا در شهرستان تربت حیدریه در خراسان رضوی دو معدن با تملک صددرصدی شرکت «تجلی» را داریم که اکتشافات تفضیلی در حال انجام است و در حدود ۸۵% پیشرفت فیزیکی داریم که تا این مرحله طبق برآورد‌های به عمل آمده در حدود یک میلیون تن ذخیره برآوردی مس و طلا با عیار مس دو درصد حداقل ۱.۶ پی پی ام طلا که اکتشافات باز هم ادامه دارد و براساس نظر ناظرین شرایط عالی و اکتشافات همچنان تا یک ماه آینده ادامه دارد و در نهایت احتمال می‌رود تا آخر تیرماه گواهی کشف این دو محدوده را از سازمان صمت خراسان رضوی دریافت کنیم.

گلشنی نسب تصریح کرد: در مورد یک مجموعه مس و طلا که در منطقه آذربایجان شرقی در حدود ۱۷ کیلومتری شرق شهرستان هریس آذربایجان شرقی با فاصله صد کیلومتری تبریز است یکی از معادن بسیار خوب در زون طلای اذربایجان است که شرکت «تجلی» اقدام به مشارکت ۸۵% و ۱۵% کرده است و همان محدوده که با نام محدوده معدنی سوناجی معروف است با برآورد‌هایی که از طریق اکتشافات و حفاری‌ها انجام شده ۱۲ میلیون تن مس و ۵ میلیون تن طلا دارد و برآورد می‌شود که معدن اسماعیل کندی دو ما هم حداقل ۵ میلیون تن طلا و مس را داشته باشد.

وی افزود: در خصوص معادن لیتیوم که به نام عنصر علم و صنعت آینده معرفی می‌شود شرکت «تجلی» هم ورود کرده و با یک سری ثبت محدوده‌ها و ورود به مزایده‌های معدنی شرکت از طریق استان‌هایی که این عنصر ذی قیمت در آن قرار دارد در خراسان جنوبی و رضوی اقدام کرده ایم که در آینده بررسی‌ها و اکتشافاتی که روی این عناصر انجام خواهد شد.

بیشتر بخوانید: ۱۵ پروژه در دست مطالعه و جمع بندی «تجلی» است

بیشتر بخوانید: ساختار چابک «تجلی» کار را آسان کرد

بیشتر بخوانید: تجلی به دنبال رفع نیاز کشور به زغال سنگ

بیشتر بخوانید: منافع پروژه «آهن و فولاد ایساتیس توس» برای سهامداران

بیشتر بخوانید: "تجلی" سهام جدید خرید

بیشتر بخوانید: تجلی به دنبال رفع نیاز کشور به زغال سنگ

بیشتر بخوانید: آیا می‌دانید آخرین وضعیت سود و زیان «تجلی» چگونه است؟

بیشتر بخوانید: نکاتی که باید درباره پربازده‌ترین پذیره نویسی فرابورس بدانید؛ «تجلی»

بیشتر بخوانید: گندله سازی دو میلیون تنی شرکت «صبا امید غرب خاورمیانه»

بیشتر بخوانید: پروژه محور‌ها سرعت می‌گیرند/ سرمایه‌گذاری در ۵ معدن جدید

بیشتر بخوانید: تامین زغال سنگ تا ساخت یک میلیون مسکن توسط تجلی

بیشتر بخوانید: از تجربه بد به تجربه خوب

بیشتر بخوانید: «تجلی» سهامی با نگاهی به آینده

«تجلی» به دنبال ارزش افزوده فراوان

«تجلی» به دنبال ارزش افزوده فراوان

«تجلی» به دنبال ارزش افزوده فراوان

«تجلی» به دنبال ارزش افزوده فراوان

عناوین برگزیده