تاریخ: ۱۳ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۶:۳۶
بازدید: ۱۱۰
کد خبر: ۲۶۱۲۹۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
امام جمعه خلخال:

فعالیت معادن بزرگترین تهدید زیست محیطی این شهرستان است

‌می‌متالز - امام جمعه خلخال گفت: ادامه فعالیت معادن سنگ، شن و ماسه با صدور مجوز‌های بی‌حساب و کتاب از سوی سازمان صمت استان اردبیل بزرگترین معضل و تهدید زیست محیطی حال حاضر این شهرستان است.

به گزارش می‌متالز، حجت‌الاسلام کریم اسدی در خطبه‌های نماز جمعه خلخال با گرامیداشت ۱۵ خردادماه سالروز ملی محیط زیست افزود: در هیچ دینی به اندازه اسلام به پرهیز از هرگونه انجام اقدامات آلوده‌کننده محیط زیست و همچنین توصیه بر تلاش برای پاکیزگی آن تاکید نشده است.

وی اظهار کرد: صدور مجوز‌های راه‌اندازی کارگاه‌های مختلف تولید شن و ماسه دانه‌بندی شده از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل و بدون توجه به بحث آلودگی‌های زیست محیطی این‌گونه صنایع، لطمات سنگین و جبران‌ناپذیری به طبیعت و محیط زیست این شهرستان وارد کرده و به هر شکل باید از ادامه این کار جلوگیری شود.

امام جمعه خلخال گفت: واگذاری بی‌حساب و کتاب مجوز بهره‌برداری از معادن خلخال توسط سازمان صمت استان اردبیل بدون لحاظ نظر و کسب تکلیف از مسوولان اجرایی علاوه بر به یغما رفتن معادن ارزشمند و ثروت خدادادی منطقه و خارج شدن محصولات معدنی خام عایدی برای مردم منطقه ندارد.

امام جمعه خلخال از اقدام اعضای شورای تامین و نماینده مردم شهرستان‌های خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی در اعلام ممنوعیت صدور مجوز بهره‌برداری معادن از سوی مرکز استان قدردانی کرد و گفت: با این کار از ادامه غارت معادن و ادامه آلودگی آب و هوا جلوگیری خواهد شد.

حجت‌الاسلام اسدی واگذاری مجوز بهره‌برداری معادن خلخال را در گذشته خیانت آشکار در حق مردم مظلوم این شهرستان ذکر کرد و افزود: جالب است که در صدور این گونه مجوز‌های ویرانگر، اداره صمت استان اردبیل ملاحظات زیست محیطی را زیر پا گذاشته است.

خطیب جمعه خلخال با گرامیداشت ۱۵ خردادماه سالروز ملی محیط زیست اظهار کرد: ادامه فعالیت فاقد نظارت تعداد قابل‌توجهی از کارگاه‌های تولید شن و ماسه در این شهرستان زمینه‌ساز تخریب مراتع و افزایش آلودگی‌های زیست محیطی است.

وی با انتقاد از عملکرد برخی از مسوولان اجرایی در انجام وظایف قانونی و شرعی محوله در حفظ و حراست از محیط زیست منطقه گفت: در حالی که در گذشته به راحتی می‌شد از صدور مجوز‌های راه‌اندازی این‌گونه صنایع آلاینده هوا جلوگیری کرد، کوتاهی برخی از مسوولان وقت، شهرستان را با معضل آلودگی‌های زیست‌محیطی ناشی از فعالیت کارگاه‌های تولید شن و ماسه مواجه کرده است.

امام جمعه خلخال خاطرنشان کرد: راه‌اندازی کارگاه‌های شن و ماسه به بهانه ایجاد اشتغال برای چند نفر محدود به قیمت سنگین از بین رفتن طبیعت، آلودگی رودخانه‌ها و محیط زیست این شهرستان تمام شده است.

وی اضافه کرد: هر چند در حال حاضر صدور هرگونه مجوز راه‌اندازی این‌گونه کارگاه‌های صنعتی در خلخال مشروط به دریافت مجوز از شورای تامین این شهرستان است، ولی تعداد بالای مجوز‌های صادر شده قبل و فعالیت تعداد قابل توجهی از کارگاه‌های شن و ماسه حیات محیط زیست را تهدید می‌کند.

وی مطالبه‌گری را از جمله وظایف مهم مدیران اجرایی برای توسعه و پیشرفت خلخال ذکر کرد و ادامه داد: در حالی که بخشی از مشکلات مربوط به فعالیت واحد‌های صنعتی آلاینده ناشی از صدور مجوز بی‌حساب و کتاب از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت در مرکز استان است، بخش دیگر از دلایل هم ناشی از ضعف عملکرد برخی دستگاه‌های مرتبط با این کار از انجام وظیفه ذاتی و قانونی محوله است.

امام جمعه خلخال با گرامیداشت ۱۴ خرداد ماه سالروز ارتحال جانسوز بنیانگذار و رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) افزود: انقلاب اسلامی انقلاب رهایی بشریت از طاغوت جهانی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از عملی نشدن وعده‌های داده شده به مردم گفت: شروع نشدن احداث تونل در راه خلخال - اسالم تاکنون عملی نشده و این گونه وعده وعید‌ها به مردم در شان و منزلت مسوولان نظام اسلامی ایران نیست.

خلخال در جنوب اردبیل قرار دارد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) اردبیل

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده