تاریخ: ۰۶ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۷:۱۳
بازدید: ۱۱۸
کد خبر: ۲۶۴۴۷۹
سرویس خبر : آهن و فولاد

نکاتی که در زمان خرید ورق سیاه باید به آن توجه کرد

‌می‌متالز - فولاد یک نوع آلیاژ بسیار مقاوم است که از آن برای تولید انواع محصولاتی استفاده می‌شود که در صنایع مختلف به خصوص صنعت ساختمان، کشتی‌سازی و حتی خودروسازی کاربرد دارند.

به گزارش می‌متالز، ورق سیاه یکی از پروفروش‌ترین ورق فولادی هاست که سطح کاملا صاف و یکنواختی دارد. با وجود اینکه محصولات ساخته شده از فولاد، به خصوص ورق سیاه، از نظر ظاهری پیچیدگی خاصی ندارند؛ اما به جهت دارا بودن ویژگی‌های فنی مختلف، باید در خرید آن‌ها دقت کافی داشته باشید؛ بنابراین اگر می‌خواهید بدانید که ورق‌های فولادی نورد گرم (ورق سیاه) چیست و چطور می‌توانید بهترین نوع آن را انتخاب و خریداری کنید؛ حتما تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

ورق سیاه چگونه تولید می‌شود؟


قبل از اینکه به نکات مهم در مورد ورق سیاه بپردازیم؛ بهتر است به عنوان مصرف‌کننده با شیوه تولید این محصول آشنا شوید. برای تولید ورق سیاه اسلب مورد نیاز است. اسلب یک محصول با مقطع مستطیلی است که حاصل فرآیندی به نام فرایند نورد شمش و یا فرایند ریخته‌گری پیوسته است. این ماده، بعد از خروج از فرآیند ریخته‌گری، با طی کردن یک یا چند مرحله دیگر در کارخانه‌های نوردی و تولیدکننده ورق به محصول نهایی که همان ورق‌های فولادی است تبدیل می‌شود. اسلب‌ها دارای گرید‌های مختلفی هستند؛ ولی معمولا از اسلب‌هایی با گرید‌های ST۵۲ و ST۳۷ برای تولید ورق استفاده می‌شود. خروجی خط تولید ورق سیاه، محصولی است که یا به صورت رول و یا به صورت شیت روانه بازار می‌شود. تفاوت زیادی بین این دو شیوه عرضه وجود ندارد. در واقع شیت ورق، همان رول برش خورده است.

آنچه که موجب می‌شود رنگ این ورق‌ها تیره و کدر شود؛ حرارت بالایی است که در فرآیند تولید این محصول به کار گرفته می‌شود. ورق‌های سیاه به وسیله فرآیند نورد گرم تولید می‌شوند. در این شیوه تولید، ابتدا اسلب‌هایی که دارای ضخامت مشخصی دارند وارد کوره شده و اصطلاحا پیش گرم می‌شوند. حرارت داخلی کوره به گونه‌ای تنظیم می‌شود که دمای اسلب به میزان مشخصی برسد. این دما باید به حدی باشد که لایه اکسید روی اسلب از بین رفته تا کیفیت ورق سیاه تولیدی کم نشود. بعد از طی کردن مرحله پیش گرم و برای از بین رفتن این لایه، اسلب را با استفاده از جریان آب فشار قوی شستشوی می‌دهند. سپس اجازه می‌دهند که اسلب خشک شده و سپس آن را وارد قفسه نورد می‌کنند.

حال نوبت عبور از زیر غلتک است. با این کار ورق به ضخامت دلخواه درآمده و آماده طی کردن مراحل انتهایی می‌شود. در طول فرآیند اصلی تولید ورق، ضخامت و ابعاد آن دائما باید کنترل شود. بعد از رسیدن ورق‌ها به ضخامت دلخواه، نوبت به مرحله خنک‌کاری می‌رسد. طی این مرحله، دمای ورق‌های داغ، به تدریج و در مجاورت هوا کاهش پیدا می‌کند. در گام آخر نیز محصول برش خورده و یا به صورت شیت و یا کویل بسته‌بندی و آماده عرضه به بازار می‌شود.

ورق سیاه چه کاربرد‌هایی دارد؟


از ورق سیاه می‌توان در تولید و ساخت محصولات مختلف در صنایع گوناگون استفاده کرد. مهم‌ترین کاربرد‌های ورق سیاه عبارتند از:

  • تولید برخی از قطعات خودرو
  • صنعت پل‌سازی
  • ساخت تجهیزات کشاورزی
  • ساخت تجهیزات ترافیکی مانند گارد ریل
  • کشتی‌سازی
  • ساخت مخزن و لوله در صنعت نفت

آشنایی با مهم‌ترین نکات برای خرید یک ورق سیاه استاندارد


با توجه به آنچه که در بخش قبلی گفته شد؛ از ورق سیاه می‌توان در صنایع مختلف کوچک و بزرگی استفاده کرد. اما نکته مهم این است که هر کدام از محصولاتی که زیر مجموعه ورق سیاه هستند؛ یک کاربرد مشخصی دارند و می‌توان از آن در یک صنعت خاص استفاده کرد. صنعت تولید لوازم خانگی، خودروسازی و صنعت هوا و فضا بیشترین سهم را در فروش این محصول دارند.

از آنجایی که ورق سیاه در مقایسه با دیکر ورق‌های فولادی ارزان‌تر است؛ کاربرد‌های متنوعی نیز دارد. ضمن اینکه معمولا به دلیل عدم وجود تفاوت زیاد بین کیفیت ورق‌های سیاه و ورق‌های فولادی گران قیمت‌تر، مصرف‌کنندگان تمایل دارند که تا جای ممکن، از این محصول استفاده کنند. بیشتر آن‌ها تا مجبور نباشند؛ به سراغ ورق‌های فولادی دیگر نمی‌روند. با وجود این حجم از محبوبیت، هنوز هم باید در زمان خرید ورق سیاه دقت کرد. چون همانطور که گفتیم؛ این محصول زیر مجموعه‌های متنوعی دارد که کاربردشان از یکدیگر متمایز است. توصیه کلی اکثر متخصصان این است که برای خرید یک محصول مناسب و باکیفیت، توجه به نکات زیر کافی است:


به گرید محصول توجه کنید


بسته به اسلبی که در خط تولید استفاده می‌شود و کیفیت روش تولید، محصول خروجی گرید‌های مختلفی دارد. استاندارد تولید ورق با علامت اختصاری ST نمایش داده می‌شود که مخفف واژه Steel است. Steel در زبان انگلیسی به معنای فولاد است. به غیر از علامت ST روی بدنه ورق‌های فولادی یک عدد نیز درج می‌شود که نشانه‌ای از سختی ورق برحسب کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع است. گرید حاصله ترکیب این اعداد و حروف است. از بین تمام ورق‌های فولادی سیاه، ورق گرید ST۳۷ بیشترین کاربرد را به خصوص در صنعت ساختمان دارد. علاوه بر این ورق ST۵۲ نیز حجم فروش بالایی داشته و به دلیل دارا بودن درصد بالایی از کربن در ترکیبات خود، بیشتر مناسب استفاده در صنایع سنگین است؛ بنابراین ابتدا بر اساس نیاز و کاربرد مورد نظر، گرید محصول را مشخص کنید.


از نزدیک‌ترین کارخانه خرید کنید


از آنجایی که ورق فولادی، کالای سنگینی است و حمل آن نیاز به خودرو‌های خاصی دارد؛ برای کاهش هزینه‌های حمل و نقل و رسیدن ورق در شرایط سالم و ایده‌آل به دست شما، حتما از کارخانه‌ای خرید کنید که به محل پروژه شما نزدیک‌تر است.


محصولی با سایز مناسب را انتخاب کنید


همانطور که گفته شد؛ ورق‌ها به دو شیوه شیت و رول آماده عرضه به بازار می‌شوند. محصولاتی که کمتر از ۱۵ میلی‌متر ضخامت دارند را می‌توان به هر دو شیوه بسته‌بندی کرد. اما ورق‌های ضخیم‌تر معمولا فقط به صورت شیت در بازار موجود هستند. اگر میزان مصرف بالایی دارید؛ می‌توانید ورق‌هایی با قطعات بزرگ‌تر خرید و آن‌ها را خودتان برش بزنید. البته که برش ورق سیاه نیاز به تجهیزات دارد و عدم دسترسی به این تجهیزات فقط می‌تواند هزینه مازاد روی دست شما بگذارد. در این شرایط توصیه می‌شود ورقی با ابعاد مورد نیاز خریداری کنید. ضمنا حمل و نگهداری ورق‌هایی که ابعاد کوچک‌تری دارند ساده‌تر است و مدت اجرای پروژه را نیز کاهش می‌دهد.


از شرکت‌های معتبر خرید کنید


در حال حاضر شرکت‌های متعددی در کشور در حال تولید انواع ورق فولادی از جمله ورق سیاه هستند. سعی کنید از بین این تولیدکنندگان، خوش‌نام‌ترین و معتبرترین گزینه را انتخاب کنید. ضمن توجه به اعتبار شرکت تولیدکننده و کیفیت محصول، قیمت مناسب نیز باید در اولویت شما باشد.

منبع: خبر آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده