تاریخ: ۱۵ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۸:۰۸
بازدید: ۱۵۴
کد خبر: ۲۶۶۱۵۵
سرویس خبر : انرژی
استاندار فارس تاکید کرد؛

استفاده صنعت، معدن و فضای سبز از منابع آبی جایگزین در فارس

‌می‌متالز - استاندار فارس گفت: تمامی شهر‌های بیش از ۵٠ هزار نفر باید برای مصارف صنعت، معدن و فضای سبز از آب جایگزین استفاده کنند.

به گزارش می‌متالز، محمد هادی ایمانیه بعد از ظهر چهارشنبه در شورای حفاظت از منابع آب استان فارس بیان کرد: باید توجه ویژه‌ای بر کنتوردار کردن چاه‌های آب کشاورزی در فارس وجود داشته باشد این در حالیست که نباید بیش از ۵۴ هزار چاه آب در فارس بدون کنتور باشند.

وی ادامه داد: تنها ٢٠ درصد از چاه‌های آب استان دارای کنتور هستند که ١۵ هزار حلقه چاه را شامل می‌شود این در حالی است که اگر روند و سرعت فعلی کنتور دار کردن چاه‌ها به همین میزان باشد انتظار است طی چهل سال آینده تمامی چاه‌های آب فارس کنتور دار شوند.

به گفته او اعتبارات در استان به قدری کم است که استان مشکلات جدی برای تأمین ٨۴ هزار میلیارد تومان اعتبار لازم برای بهره برداری از آزاد راه شیراز- اصفهان دارد.

عالی‌ترین مقام دولت در فارس متذکر شد: ٢ هزار میلیارد تومان اعتبار در استان فارس در بخش تبصره ١٨ وجود داشته که می‌توان از این اعتبارات ١٠٠ یا ٢٠٠ میلیارد را برای کنتوردار کردن چاه‌های آب استان استفاده نمود.

وی تصریح کرد: ١٧۵ میلیارد تومان از محل تبصره ١٨ و ١٧۵ میلیارد دیگر نیز در قالب تسهیلات از صندوق مسوولیت اجتماعی برای کنتور دار کردن چاه‌های آب کشاورزی استفاده خواهد شد این در حالی است که برای هر کنتور ٣٠ درصد آورده کشاورز و ٧٠ درصد تسهیلات در نظر گرفته شده است.

به گفته این مقام مسوول بیش از ٣٠ هزار حلقه چاه غیر مجاز در فارس وجود داشته که ١٢ هزار حلقه چاه فعال و ١٨ هزار حلقه نیز غیر فعال است که متوسط سالانه برداشت آب توسط چاه‌های فعال غیر مجاز نیز ٧٨٠ میلیون متر مکعب عنوان شده است.

منبع: خبرگزاری مهر

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده