تاریخ: ۲۶ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۰۴
بازدید: ۱۰۶
کد خبر: ۲۶۸۰۱۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
معاون وزیر صمت:

سهم تسهیلات بانکی صنایع به ۴۰ درصد افزایش یابد

‌می‌متالز - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در شرایط تحریم آن بخشی که توانست کشور را نجات دهد، تولید و فعالان اقتصادی بود، گفت: اکنون تسهیلات بانکی برای بخش صنعت رقمی حدود ۳۰ درصد است که باید این رقم به ۴۰ درصد افزایش یابد.

به گزارش می‌متالز، علی رسولیان عصر امروز، ۲۶ تیر، در مراسم بزرگداشت روز ملی صنعت و معدن در نمایشگاه بین‌المللی مشهد اظهار کرد: امسال در روز ملی صنعت و معدن بعد از گذشت بیش از ۲ سال اعمال محدویت‌های کرونایی مراسمی باشکوه‌تر از سال‌های قبل برگزار شد. همچنین امسال بعد از چندین سال رئیس‌جمهور در مراسم روز ملی صنعت و معدن حضور داشت. حضور آقای رئیسی به این معناست که او نگاه و توجه ویژه‌ای به بخش تولید دارد.

وی افزود: در روز ملی صنعت و معدن وزارتخانه ابتکاری به خرج داد و از فعالان اقتصادی درخواست کرد ظرفیت‌های خویش را اعلام و مشکلات و راهکار‌های آن را نیز عنوان کنند. خوشبختانه نزدیک به ۵۳ واحد نکات خوبی را به صورت کتبی مطرح کردند و ۱۵۷ راهکار نیز ارائه شد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با اشاره به افزایش تورم در سال جاری تصریح کرد: یکی از مسائلی که اکثر فعالان اقتصادی به آن اشاره کرده‌اند، مساله تورم بوده است. در سال جاری چندین عامل بر افزایش تورم تاثیر گذاشت. علاوه بر نقدینگی عوامل دیگری از جمله جنگ اوکراین و روسیه نیز بر تورم اثرگذار بوده است، به طوری که این مساله تورم در سطح جهان را ۳۰ درصد افزایش داده و اثرات آن بر کشور ما نیز آشکار است.

رسولیان با بیان اینکه حذف ارز ترجیحی نیز از دیگر عوامل تاثیرگذار بر افزایش تورم در کشور بود، گفت: پایه واردات کشور و بازرگانی ارز ۴۲۰۰ بود که به ارز ETS تغییر یافت. دولت برای رفع آثار سوء این ارز ۲ راهکار اتخاذ کرد که یکی کاهش سود بازرگانی اقلام و راهکار دیگر کاهش حقوق گمرکی از ۴ به ۱ درصد برای کالا‌های پایه بود.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از مهم‌ترین مشکلات بخش خصوصی مساله تامین مالی است، ادامه داد: تقریبا بخش عمده‌ای از واحد‌ها با مشکل تامین مالی در زمینه سرمایه در گردش، بازسازی و به‌روزسازی ماشین‌آلات و... مواجه‌اند. بر اساس برآورد‌های صورت گرفته سرمایه در گردش باید خصوصا در بنگاه‌های کوچک نسبت به سال قبل سه برابر افزایش یابد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اظهار کرد: باید به سرمایه در گردش و تامین نقدینگی برای واحد‌های تولیدی توجه و برای آن راهکار ارائه شود. یکی از این راهکار‌ها تعریف زنجیره تامین مالی است که بخش زیادی از بنگاه‌های اقتصادی می‌توانند از این موضوع بهره‌مند شوند. انتظار این است که بانک‌ها توجه بیشتری به بخش صنعت و معدن داشته باشند.

رسولیان با بیان اینکه بخش صنعت و معدن حدود ۴۰ درصد تولید ناخالص ملی کشور را به خود اختصاص داده، افزود: به علاوه ۴۵ درصد از اشتغال کشور نیز بر عهده این بخش است، اما تسهیلات بانکی برای فعالان صنعت و معدن رقمی حدود ۳۰ درصد است.

وی بیان کرد: در حال حاضر ورزات صنعت، معدن و تجارت عوامل مهم تولید را شناسایی کرده است. یکی از مهم‌ترین موضوعات در این زمینه شفافیت است که برای تحقق آن برنامه‌های خوبی در این زمینه در حال انجام است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با اشاره به الکترونیکی شدن فرایند‌ها برای متقاضیان شهرک‌های صنعتی و صنایع تصریح کرد: از ابتدای امسال کل فرایند‌های واگذاری پروانه به صورت الکترونیک در حال انجام است و آن بخشی هم که قابل واگذاری از طریق سایت نیست، از طریق مزایده واگذار می‌شود. این مزایده‌ها هدفمند است؛ یعنی چارچوب آن مشخص است.

رسولیان با تاکید بر لزوم توجه به فراهم‌سازی زیرساخت‌هایی مانند تامین آب و برق برای صنایع عنوان کرد: امسال صنایع کوچک با همکاری بخش‌های مختلف در تولید برق نزدیک به ۵۰۰۰ مگاوات و در کمتر از یک سال گذشته در ایجاد ۹۰ پست برق مشارکت داشته‌اند. همچنین برای تامین آب صنایع تمام نقاط صنعتی را شناسایی کرده‌ایم تا آب را به صورت پایدار تامین کنیم.

وی با اشاره به وضعیت واحد‌های صنعتی راکد بیان کرد: واحد‌های راکد ظرفیت بالایی در کشور دارند. اکثر واحد‌ها با موفقیت توسط بخش خصوصی فعال و احیا شده است. در حال حاضر بیش از ۳۱ درصد واحد‌های راکد را فعالان اقتصادی در کشور احیا کرده‌اند.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده