تاریخ: ۳۰ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۴۱
بازدید: ۲۱۹
کد خبر: ۲۶۷۷۸۶
سرویس خبر : آهن و فولاد
دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی عنوان کرد:

مداخله دولت، توازن تولید زنجیره فولاد را برهم زده است

‌می‌متالز - دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی ایران با بیان اینکه مداخلات گسترده دولت در زنجیره فولاد موجب برهم خوردن تولید محصولات در زنجیره فولاد شده است، گفت: درحال حاضر تولید سنگ آهن با محدودیت مواجه شده، ولی ظرفیت تولید کنسانتره و گندله به‌شدت افزایش یافته و تولید آهن اسفنجی در مقایسه با حلقه قبلی تولید آن کمتر است.

به گزارش می‌متالز، کامران وکیل تصویب و اجرای بخشنامه‌ها و مصوبه‌های فولادی ناگهانی و خلق الساعه را نادرست دخواند و اظهارداشت: در پنج سال اخیر دولت تلاش کرده است برای زنجیره فولاد، یک نسخه واحد تصمیم گیری تصویب و تدوین کند و براساس این نسخه، دائما تغییرات قیمتی و سیاست‌های صادراتی و وارداتی زنجیره فولاد را را لحاظ کرده در حالی که با یک جستجوی ساده اینترنتی به‌راحتی تمام این موضوعات و سیاست‌های قابل دستیابی است.

وی، نتیجه اعمال سیاست‌ها و بخشنامه‌های متعدد و متناقض را بی ثباتی قیمتی و تولید محصولات در زنجیره فولاد بیان و تصریح کرد: نتیجه این نوع سیاست‌ها و بخشنامه‌ها، این شده که عملا جذابیت اکتشافات معادن سنگ اهن به حداقل رسیده و حقوق دولتی افزایش، صادرات محدود و قیمت‌گذاری محصولات تماما دولتی شده است.

این فعال معدنی، برهم خوردن تولید محصولات را در زنجیره فولاد را از دیگر تبعات سیاست گذاری‌های متعدد دانست و تصریح کرد: وجود سیاست‌ها و بخشنامه‌های متعدد موجب شده حجم تولید در زنجیره فولاد در نوسان باشد به‌گونه‌ای که درحال حاضر تولید سنگ آهن با محدودیت مواجه شده، ولی ظرفیت تولید کنسانتره و گندله بشدت افزایش یافته و تولید آهن اسفنجی در مقایسه با حلقه قبلی تولید آن کمتر است.

وکیل با انتقاد از مداخلات گسترده دولت در زنجیره فولاد و ایجاد عدم توازن در زنجیره فولاد، گفت: زنجیره فولاد به گونه‌ای رشد یافته که گندله بیش از حد مصرفی زنجیره تولید دارد. در عین حال، چندی پیش یکی از مدیران گل گهر اعلام کرد ۸ میلیون تن گندله مازاد در کشور وجود دارد، این درحالی است که تولید کنسانتره و آهن اسفنجی کاهش یافته و فقط درصورتی توازن زنجیره برقرار خواهد شد که دولت از مداخلات خود دست بردارد و اجازه دهد بازار کار خودش را بکند.

وی با اشاره به اصرار و علاقه زیاد دولت برای تدوین شیوه نامه زنجیره فولاد، یادآور شد: تدوین شیوه نامه دستوری مملو از رانت و فساد، زنجیره فولاد اثرات بدی روی این صنعت راهبردی کشور گذاشته است و دستکم تا ۱۰ سال اینده آثار بهبودی در این صنعت قابل مشاهده نیست.

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی ایران، مداخلات دولت را دلیل تمام زخم‌ها و جراحات وارده بر زنجیره فولاد دانست و تصریح کرد: اکنون برخی از کارشناسان و دولتمردان با دستمایه قرار دادن این زخم‌ها از نحوه عملکرد زیرمجموعه‌های فولادی انتقاد می‌کنند در حالی که این شکایت‌ها به‌جز پر کردن تریبون و گفتگوی‌های شعاری حاصلی ندارد، زیرا سیاست‌ها مجوز می‌گیرد، بخشنامه‌ها صادر و تصمیمات اعمال شود و فقط دود این تصمیمات به چشم صنعت، معدن و اقتصاد کشور می‌رود.

تصمیمات ناگهانی و خلف الساعه در صنعت کشور به ویژه فولاد در سال‌های اخیر، شرکت‌های تولیدی و تجاری فولاد را با چالش‌ها و مشکلات گسترده‌ای روبرو کرده است. رئیس جمهور اخیرا در مراسم روز ملی صنعت و معدن بر پرهیز از تصمیمات خلق‌الساعه در صنعت کشورتاکید کرده و گفته است: «آینده باید برای فعالان اقتصادی و صنعتی قابل پیش‌بینی باشد تا بتوانند برای آن برنامه‌ریزی کنند و ضرورت این پیش‌بینی پذیری پرهیز از اتخاذ تصمیمات خلق‌الساعه است.»

منبع: فولادبان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده