تاریخ: ۰۱ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۵۳
بازدید: ۱۴۷
کد خبر: ۲۶۸۵۷۹
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

آمریکا بخشی از سهم خود، در تجارت قراضه آلومینیوم را از دست داد

‌می‌متالز - تجارت قراضه آلومینیوم از سال ۲۰۱۱ تا سال ۲۰۲۰، روند رو‌به‌رشدی داشت. به این معنی که با گذشت هر سال، حدود ۰،۱ درصد تجارت قراضه افزایش داشته است. میزان تجارت قراضه ارتباط مستقیمی با قیمت آلومینیوم در بورس کالا لندن دارد. با افزایش قیمت آلومینیوم، واحد‌های پایین‌دست بیشتر به مصرف شمش‌های ثانویه که از قراضه تولید می‌شود، روی می‌آورند.

به گزارش می‌متالز، در زمانی که قیمت شمش آلومینیوم پایین است، واحد‌های پایین‌دست قادر به خرید شمش‌های پرایمری هستند و در این شرایط تجارت قراضه کاهش می‌یابد. بیشترین میزان صادرات قراضه آلومینیوم مربوط به کشور آمریکا بوده است که سهم ۱۶،۹ درصدی از این بازار را داشت. قیمت قراضه با اعمال تخفیفی نسبت به شمش آلومینیوم ارائه می‌شود و بیشترین تخفیف، مربوط به قراضه‌های ریخته‌گری است. کشور فرانسه به دلیل صادرات قراضه‌های ریخته‌گری، با بیشترین میزان تخفیف، قراضه آلومینیومی خود را صادر می‌کند.

بازیافت ضایعات آلومینیوم مثل روند بازیافت سایر فلزات ازجمله مس و آهن، ابتدا با جمع‌آوری این ضایعات صورت می‌گیرد. قوطی نوشیدنی، فویل، سینی و قوطی‌های آئروسل، زباله‌های آلومینیومی هستند که از خانه‌ها جمع‌آوری می‌شوند و البته ضایعات کارگاهی نیز به ویژه از کارگاه‌ها و کارخانه‌های تولید در و پنجره آلومینیومی، بخش قابل توجهی از این ضایعات را تشکیل می‌دهند. پس از جمع‌آوری ضایعات، ابتدا باید آن‌ها را جداسازی و فشرده‌سازی کرد تا جای کمتری اشغال کنند. سپس ضایعات فشره شده آلومینیوم در کارخانه‌های بازفرآوری، تحت فرآیند تمیز کردن، ذوب و ریخته‌گری قرار گرفته و در نهایت شمش ثانویه آلومینیوم تولید می‌شود.

آلومینیوم در صنعت، امروزه به دلیل امکان فرآوری مجدد آن با صرف انرژی بسیار پایین در مقایسه با سایر فلزات، جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است؛ تا جایی که از این فلز تحت عنوان فلز سبز یاد می‌شود. چراکه مقدار انرژی لازم برای بازیابی آن از منابع ثانویه یا همان قراضه، به طور متوسط، حدود ۸ درصد انرژی مورد نیاز برای تولید آن از منابع اولیه معدنی، همچون بوکسیت یا حتی کمتر از آن است. در حالی که صنعت تولید آلومینیوم اولیه، یکی از صنایع انرژی‌بر محسوب شده و بسیاری از کشور‌های پیشرفته درصدد کاهش تولیدات آلومینیوم اولیه خود و جایگزینی آن با آلومینیوم‌های بازیافت شده هستند.

نمودار ۱، تجارت جهانی قراضه‌های آلومینیومی را نشان می‌دهد. همان‌طور که در این نمودار مشاهده می‌شود، به صورت کلی روند تجارت قراضه آلومینیوم در دنیا از سال ۲۰۱۱ تا سال ۲۰۲۰، صعودی بوده است. از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴، روند تجارت قراضه آلومینیومی نزولی شد و پس از آن روند تجارت با رشد همراه شد و تا سال ۲۰۱۸ ادامه پیدا کرد. یکی از دلایل افت تجارت این محصول، کاهش قیمت آلومینیوم در بازار جهانی بود. زمانی که قیمت آلومینیوم کاهش می‌یابد، مصرف‌کنندگان شمش آلومینیوم ترجیح می‌دهند شمش‌های پرایمری خریداری کنند که از نظر خواص شیمیایی، کیفیت به مراتب بهتری دارند.

زمانی که قیمت آلومینیوم در بورس فلزات لندن افزایش می‌یابد، واحد‌های پایین‌دستی به سمت خرید شمش‌های ثانویه که حاصل از ذوب ضایعات هستند، سوق پیدا می‌کنند. طی یک برهه زمانی که قیمت آلومینیوم و شمش‌های خالص اولیه تا حدی افزایش یابد که برای مصرف‌کنندگان امکان تامین آن دشوار شود، در چنین شرایطی واحد‌های پایین‌دستی عمدتا به مصرف قراضه برای جایگزین کردن نیاز خود روی خواهند آورد. ارزیابی‌های آتورپات نشان می‌دهد که تجارت منابع ثانویه آلومینوم (قراضه)، با تغییر قیمت جهانی آلومینیوم تغییر می‌کند. بر این اساس، در برخی بازه‌های زمانی که قیمت آلومینیوم افزایش می‌یابد، تمایل بر تجارت قراضه‌های آلومینیومی افزایش یافته و با کاهش قیمت آلومینیوم، تمایل بیشتر بر مصرف آن است.

بیشترین میزان صادرات قراضه آلومینیومی طی سال ۲۰۱۸، با رقم ۱۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تن ثبت شد. آلومینیوم در سال ۲۰۱۸ حدود دو هزار و ۱۱۱ دلار در بورس فلزات لندن قیمت‌گذاری شد که مقایسه با سال ۲۰۱۴، رشدی بالغ بر ۱۳.۲ درصد را نشان داد و به تبع، باعث رشد ۱۵.۸ درصدی صادرات قراصه آلومینیومی در دنیا شد.


آمریکا، صادرکننده بزرگ قراضه آلومینیوم


بدیهی است کشور‌هایی که آلومینیوم بیشتری مصرف می‌کنند، بزرگ‌ترین تولیدکننده قراضه نیز به شمار می‌روند. بیشترین میزان صادرات قراضه آلومینیوم از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰، از مبدا ایالت متحده آمریکا بوده است که به صورت میانگین هر سال بالغ بر یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن قراضه به سایر کشور‌ها صادر می‌کند. پس از آمریکا، کشور‌های آلمان، کانادا، فرانسه و انگلیس بیشترین میزان صادرات قراضه آلومینیومی را طی سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ داشته‌اند. در مجموع این پنج کشور در سال ۲۰۲۰ حدود چهار میلیون و ۳۰۰ هزار تن صادرات قراضه، از صادرات ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تنی این محصول را به خود اختصاص دادند.

 

آمریکا بخشی از سهم خود، در تجارت قراضه آلومینیوم را از دست داد

سهم کشور آمریکا در سال ۲۰۱۱ از صادرات قراضه آلومینیومی، حدود ۱۹.۳ درصد بود که با افت ۲.۷ واحد درصد به ۱۶.۶ درصد طی سال ۲۰۲۰ رسید. سهم کشور آلمان از صادرات قراضه در سال ۲۰۱۱ حدود ۸.۹ درصد بود و با ۱.۳ درصد رشد، طی سال ۲۰۲۰ به ۱۰.۲ درصد رسید. سهم کشور کانادا حدود ۴.۴ درصد در سال ۲۰۱۱ بود که با ۰.۴ واحد درصد رشد، طی سال ۲۰۲۰ به ۴.۸ درصد رسید. کشور فرانسه سهم ۴ درصد از صادرات قراضه در سال ۲۰۱۱ داشت و طی سال ۲۰۲۰، به ۴.۴ درصد افزایش یافت. کشور انگلیس طی سال ۲۰۱۱، سهم ۴.۱ درصدی داشت که این سهم برای سال ۲۰۲۰ ثابت باقی ماند.

آمریکا بخشی از سهم خود، در تجارت قراضه آلومینیوم را از دست داد


قیمت پایین قراضه‌های صادراتی فرانسه


قیمت قراضه آلومینیوم بر اساس قیمت شمش آلومینیوم در بورس فلزات لندن با اعمال تخفیف (Discount) مشخص می‌شود. ناگفته نماند نوع قراضه نیز روی قیمت آن تاثیر می‌گذارد و بسته به آلیاژی بودن و میزان دارا بودن آلودگی، قیمت‌ها متفاوت است. ارزیابی‌های آتورپات نشان داد که روند تغییرات تخفیف FOB قراضه آلومینیوم عکس روند تغییرات میزان صادرات و همسو با تغییرات قیمت آلومینیوم در LME است. بیشترین تخفیف طی سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰، مربوط به کشور فرانسه با تخفیف ۹۲۴ دلار به ازای هر تن بوده است.

مصرف آلومینیوم فرانسه توسط بسته‌بندی، ساختمان و بخش خودرو هدایت می‌شود. میانگین خودرو‌های اروپایی در حال حاضر، بیش از ۱۳۰ کیلوگرم آلومینیوم و حدود ۱۰ درصد وزن، دارد و این میزان در حال افزایش است که میزان تولید ضایعات آلومینیومی پایان عمر از بخش خودرو را نیز افزایش می‌دهد. با توجه به اینکه قیمت ضایعات ریخته‌گری از سایر ضایعات آلومینیومی کمتر است و فرانسه بیشتر ضایعات خودرویی صادر می‌کند، قیمت قراضه را با تخفیف بیشتری ارائه می‌دهد. بین کشور‌های آمریکا، آلمان، کانادا و انگلیس، کمترین تخفیف مربوط به انگلیس است که پایین‌ترین سهم را نیز بین پنج کشور منتخب دارد. از سال ۲۰۱۷ آمریکا توانست با تخفیفی بیشتر از آلمان، کانادا و انگلیس قراضه آلومینیومی صادر کند و بیشترین سهم را بین این کشور‌ها به خود اختصاص دهد. یکی از دلایل کاهش قیمت قراضه آلومینیومی در آمریکا در سال ۲۰۱۷، افزایش عرضه قراضه بوده است.

آمریکا بخشی از سهم خود، در تجارت قراضه آلومینیوم را از دست داد

منبع: فلزات آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده