تاریخ: ۰۳ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۳۷
بازدید: ۱۱۷
کد خبر: ۲۶۸۸۱۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
سیمان مارگون برندی برای نام و نشان

سرمایه گذار لبنانی الگویی برای وطنی‌ها/ توسعه سیمان مارگون ضرورتی برای توسعه

‌می‌متالز - کارخانه سیمان مارگون در کهگیلویه و بویراحمد با هدف تولید روزانه ۳۳۰۰ تن و سالانه یک میلیون تن از سال ۱۳۸۹ آغاز و اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ به بهره‌برداری رسید.

به گزارش می‌متالز، این کارخانه در فاصله‌ی ۵۰ کیلومتری یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد در منطقه سردسیری مارگون واقع شده است که با بهره برداری از آن برای ۴۵۰ نفر مستقیم و دو هزار نفر غیرمستقیم شغل ایجاد شد.

۵۰ درصد محصولات تولیدی این کارخانه هم‌اکنون به کشور‌های عراق، کویت، کشور‌های حوزه خلیج فارس و شمال آفریقا صادر می‌شود و با برنامه ریزی‌های انجام شده محصولات این کارخانه به زودی به ۲ کشور چین و ویتنام نیز صادر می‌شود.

این کارخانه به همت متخصصان بومی راه اندازی شده و هم اکنون ۹۵ درصد کارکنان و کارگران این کارخانه بومی هستند.

وجود معدن فعال در کنار این کارخانه سبب شده تا ۹۵ درصد خوراک ومواد اولیه این کارخانه در کنار این مجتمع بزرگ تولیدی تامین شود.

فعالیت کارخانه سیمان مارگون در استان کهگیلویه و بویراحمد علاوه بر ایجاد اشتغال باعث شده تا نگاه سرمایه‌گذاران بزرگ به این استان کمتر برخودار معطوف شود و اگر سیمان مارگون را برندی برای معرفی استان کهگیلویه و بویراحمد در کشور و حتی خاورمیانه بدانیم به حق سخن گفته‌ایم.

بی‌شک چنین مجتمع تولیدی با مدیریت و سرمایه‌گذاری متعهد و متخصص می‌تواند با همراهی و تعامل مسوولان استان جرقه‌ای برای تحول در بخش صنعت استان باشد و مجموعه سرمایه‌گذار و مدیریت سیمان مارگون بار‌ها تمایل خود را برای راه‌اندازی فاز دوم کارخانه و توسعه آن اعلام داشته که تحقق این مهم در گرو همکاری مسوولان و حذف بروکراسی نفس‌گیر اداری می‌باشد.

ایجاد شبکه حمل و نقل باری جهت کمک به پیشبرد اهداف سیمان مارگون بی‌شک از دغدغه‌های اصلی این صنعت در دیار محروم کهگیلویه و بویراحمد می‌باشد که این نیاز نیز با درایت و همکاری مجموعه استانداری استان نماینده مجلس و ادارت مربوطه بی‌شک قابل تحقق خواهد بود، موضوعی که باعث رونق تولید، اشتغال، سودآوری و کاستن از درد بیکاری در این دیار می‌شود.

کارخانه سیمان مارگون با اینکه جهت کاستن مشکلات عدیده در بحث حمل و نقل اقدام به خریداری بیش ۳۰ دستگاه کامیون نموده، اما این تعداد جوابگوی نیاز این صنعت نیست و حمل و نقل روزانه سیمان در این کارخانه به مقاصد توسط بیش از صد دستگاه دیگر که از استان‌های همجوار می‌آیند حمل می‌شود.

در صورت حل چالش حمل و نقل سیمان مارگون و آماده بودن ماشین‌های حمل روزانه این کارخانه می‌تواند صد در صد محصول خود را صادر نماید.

علاوه بر چالش حمل و نقل تحریم نیز می‌تواند در روند تولید سیمان مارگون مؤثر باشد، چرا که برخی از قطعات حیاتی برند خارجی هستند و در صورت معیوب شدن و از کار افتادن تهیه آن مستلزم تلاش فراوان و صرف هزینه‌های اضافه زیادی می‌باشد.

توسعه کارخانه سیمان مارگون موضوعی است که این روز‌ها مورد توجه برخی از مسوولان استانی از جمله مجموعه استانداری و نماینده شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون قرار گرفته و هرگاه سخن از سیمان مارگون در جلسات به میان آمده این مسوولان از طرح توسعه استقبال و اعلام همکاری و مساعدت نموده‌اند.

طرح توسعه سیمان مارگون علاوه بر مسوولان استانی مورد توجه قرارگاه محرمیت زادئی سفیران رحمت کشور نیز قرار گرفته و در بازدید مدیرعامل این قرارگاه از منطقه مارگون طرح توسعه سیمان مارگون جز مصوبات شورای اداری شهرستان مارگون بوده و شمارش معکوس برای تحقق چنین موضوع مهمی آغاز شده‌است.

این کارخانه با سرمایه گذاری شرکت بین المللی توسعه گستر هلال خاورمیانه که سهام‌دار اصلی آن یک سرمایه گذار لبنانی می‌باشد ساخته و راه‌اندازی شده‌است، موضوعی که شاید تلنگری به سرمایه‌گذاران داخلی باشد، شاید این سرمایه گذاری از طرف یک فرد غیر ایرانی آن‌ها را متوجه منابع موجود در کشور نموده تا با عزم خود قدمی جهت توسعه مناطق محروم بردارند.

منطقه مارگون محل احداث کارخانه سیمان مارگون را می‌توان از مناطق محروم استان کهگیلویه و بویراحمد برشمرد، منطقه‌ای که اغلب جوانان آن برای امرار معاش بالاجبار باید تحمل گرمای داغ مناطق جنوبی و درد دوری از خانواده را تحمل کنند، اما اگر همت بالا و اندیشه‌های نیک، چون سرمایه گذار سیمان مارگون وجود داشته باشد، بسیاری از جوانان این دیار طعم یک زندگی شیرین را خواهند چشید.

نگاه توسعه محور مدیریت کارخانه سیمان مارگون که نشان از تعهد و مسوولیت پذیری وی دارد باعث شده تا این روز‌ها بحث توسعه این کارخانه بیش از گذشته داغ باشد و نوید بستر جدید اشتغال برای جوانان منطقه خبری خوشحال کننده و امیدآفرین باشد.

استقبال سرمایه گذار سیمان مارگون برای احداث مجتمع تولیدی و صنعتی دیگر و حتی احداث بیمارستان نشان دهنده آن است که ایجاد بستر‌های مختلف برای اشتغال و خدمت شاید با مشکلاتی روبرو باشد، اما امری لاینحل نیست و اراده قوی می‌تواند هر مانعی را حذف کند.

لازم به ذکر است که صنعت سیمان یکی از صنایع پر هزینه به شمار می‌رود و موفقیت این نوع صنعت در هر مکانی نیازمند حمایت متولیان صنعت و مجموعه دولت است، تا علاوه بر اشتغال پایدار در حجم بالا باعث رفع نیاز‌های داخلی و افزایش سهم صادرات خارجی گردد.

منبع: گیتی آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده