تاریخ: ۰۸ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۹:۲۰
بازدید: ۹۸
کد خبر: ۲۶۹۰۹۶
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
یک کارشناس اقتصادی مطرح کرد؛

نبود بازار رقابتی در تولید و عرضه، حلقه مفقوده صنعت خودروسازی ایران

‌می‌متالز - یک کارشناس اقتصادی با اشاره به درآمد ارزی بالای صنعت خودروسازی و سهم زیاد آن در تجارت جهانی، گفت: متاسفانه این صنعت در ایران در هر دو شاخص کیفیت و قیمت که از ویژگی‌های اصلی تولید و عرضه هستند، ضعیف‌ترین شرایط را دارد بنابراین فعالان این حوزه باید برای رفع موانع یادشده که حلقه مفقوده صنعت خودروسازی کشور می‌باشند، بیش از پیش تلاش کنند.

به گزارش می‌متالز، مریم قنبریان روز شنبه با اشاره به ضرورت توسعه صنعت خودروسازی، این صنعت را یکی از صنایع پردرآمد جهان توصیف کرد و افزود: صنعت خودرو امروزه یکی از صنایع مورد هدف کشور‌های صنعتی است و همه آن‌ها تلاش می‌کنند ضمن تامین نیاز‌های بازار داخلی، حداقل نیم‌نگاهی هم به بازار دیگر کشور‌ها در این بخش داشته باشند.

وی با اشاره به لزوم رقابت‌پذیری در صنعت خودرو، اظهار داشت: بسیاری از کشور‌های جهان مانند آلمان که خود از بزرگترین و بهترین تولیدکنندگان خودرو هستند و حتی در بخش صادرات نیز سهم بالایی از بازار جهانی را به خود اختصاص داده‌اند، واردات خودرو را امری اقتصادی و لازمه توسعه می‌دانند و به همین دلیل حتی در بازار داخلی تلاش می‌کنند با بهترین رقبای خارجی مواجه شوند چرا که این مهم را شرط توسعه خود می‌دانند.

این کارشناس گفت: نمونه دیگر کشور چین است که در این سال‌ها توانسته سرمایه‌گذاران خارجی را جذب کند و حتی برخی از برند‌های معتبر جهان خط تولید خود را در این کشور راه اندازی کند، اما چینی‌ها در کنار این خطوط مجهز تولید، واحد‌های تحقیق و توسعه خود را نیز مجهز و تلاش کردند با تولید محصولات با کیفیت با استفاده از علم روز و تجربیات برند‌های برزگ، به تدریج محصول خود را روانه بازار کنند که البته در این امر نیز تا حد مطلوبی موفق عمل کرده اند.

قنبریان با اشاره به دو شاخص قیمت و کیفیت، اضافه کرد: بررسی تولیدات ایرانی با این دو شاخص نشان می‌دهد که بازار ایران چه در تولید و چه در عرضه انحصار دارد و این انحصار چیزی جز فرسایش زیرساخت‌های صنعت خودرو و نابودی کامل آن را بدنبال نخواهد داشت.

وی تزریق تفکر نو و ایده‌های فناورانه را راه برون‌رفت از وضعیت فعلی دانست و تصریح کرد: مطالعه مسیر توسعه‌ای صنعت خودرو در کشور‌های صاحب سبک به خوبی نشان می‌دهد که هیچ عاملی به اندازه ارتباط با دانشگاه و نهاد‌های فناور نتوانسته در ارتقاء کیفیت این خودرو‌ها و کاهش هزینه‌های تولیدی آن‌ها اثرگذار باشد و این دقیقاً همان نقطه مغفول مانده در صنعت خودروسازی ایران است. نکته مهم اینکه در تمام این چهار دهه بودجه‌های بسیاری بالایی برای توسعه این صنعت تخصیص داده شده، اما مسئله این است که این هزینه‌ها بیشتر هدررفت منابع بوده و کمتر در راستای به روزسازی فناوری و نوآوری هزینه شده‌اند.

قنبریان در پایان تاکید کرد: حضور در بازار رقابتی خودرو با توجه به تنوع کیفیت و قیمت محصولات، حتی در کشور‌های کمتر توسعه‌یافته نیز بسیار سخت و نیازمند ارتقاء چشمگیر کیفیت تولیدات و رعایت استاندارد‌های جهانی است.

منبع: اگزیم نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده