تاریخ: ۱۲ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۴۳
بازدید: ۱۶۸
کد خبر: ۲۷۲۹۷۶
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
احسان رحمانی، مدیرعامل شرکت مسبار کاوه

در قلب خلیج فارس می‌درخشیم/ تولید باسبار مسی در طرح توسعه

‌می‌متالز - با توجه به اهمیت استراتژیک مس و افزایش کاربرد روزافزون این فلز سرخ در صنایع مختلف، ضرورت دارد توسعه تولید انواع مقاطع مسی در داخل کشور، در دستور کار تولیدکنندگان قرار بگیرد؛ چراکه این مهم علاوه بر مقابله با صادرات مواد اولیه مورد نیاز این صنعت، منجر به ایجاد ارزش افزوده و اشتغال‌زایی بیشتر و همچنین رشد درآمد و ارزآوری به داخل کشور خواهد شد.

به گزارش می‌متالز، شرکت مسبار کاوه، یکی از شرکت‌های برجسته کشور در تولید و صادرات انواع مقاطع و باسبارهای مسی است که طی مدت زمان فعالیت خود، به خوبی توانسته است مشتریان داخلی و خارجی خود را به دست آورد. در همین راستا، با احسان رحمانی، مدیرعامل شرکت مسبار کاوه به گفت‌وگو نشسته است که متن کامل آن را در ادامه خواهیم خواند:

توضیحاتی در خصوص زمینه فعالیت شرکت مسبار کاوه و سبد محصولات این شرکت بفرمایید.

شرکت تولیدی مسبار کاوه با هدف توسعه و رشد صنعت برق و همچنین استفاده بهینه از منابع زیرزمینی کشور و تکمیل زنجیره تولید صنعت مس و آلومینیوم در راستای ایجاد ارزش افزوده بیشتر در سال ۱۳۸۰ با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در شهر صنعتی کاوه واقع در شهر ساوه در زمینی به وسعت ۲۱ هزار متر مربع تاسیس شد. از آنجایی که باسبار مسی با کیفیت مطلوبی در داخل کشور در سال ۱۳۸۱ تولید نمی‌شد و عدم کیفیت و کمیت لازم به طرز قابل توجهی ملموس بود، بنابراین شرکت مسبار کاوه فعالیت خود را در این سال آغاز کرد و اولین خط تولید تمسه به روش کانفورم در کشور در این مجموعه صنعتی راه‌اندازی شد. این خط تولید در ابتدا سایز‌های کوچک را شامل می‌شد و خوشبختانه در حال حاضر شامل سایز‌های بزرگ نیز می‌شود. همزمان با تولید مقاطع، تولید هادی ارت را در مجموعه آغاز کردیم و در ادامه تولید هادی‌های افشان، نیمه افشان و مفتولی را در دستور کار خود قرار دادیم.

ماده اولیه مورد استفاده در شرکت مسبار کاوه چیست و با چه چالش‌هایی در تامین آن مواجه هستید؟

کاتد مس، ماده اولیه مورد نیاز در خطوط تولید است که آن را از طریق بورس و به صورت عمده از شرکت ملی صنایع مس ایران و تعدادی از تولیدکنندگان کاتد تامین می‌کنیم. متاسفانه طی دو ماه گذشته، با رقابت‌پذیری برای تامین کاتد در بورس مواجه هستیم و عرضه هفتگی کاتد در این تالار صنعتی، با رقابت ۴ تا ۱۰ درصدی همراه بوده است. این رقابت باعث شده است که گاهی اوقات نتوانیم ماده اولیه مورد نیاز را تامین کنیم و در ادامه ناچار به توقف تولید خود شده‌ایم. این رقابت به نحوی است که نمی‌توانیم پیش‌بینی مشخصی در این زمینه داشته باشیم و با توجه به تجربه‌ای که طی سالیان حضور خود در این عرصه به دست آورده‌ایم، انتظار داریم مس با کاهش قیمت مواجه شود، اما رقابت ایجاد شده، منجر به افزایش قیمت مس در بورس می‌شود. از سوی دیگر، رقابت ایجاد شده تاثیر مستقیم بر بازار‌های صادراتی می‌‎گذارد و ممکن است برخی از بازار‌های صادراتی خود را به همین علت از دست بدهیم. برای مثال، پریمیوم تسمه مسی در کشور‌های حوزه خلیج فارس به صورت بورس فلزات لندن به علاوه ۷۵۰ تا ۸۵۰ است، اما با توجه به رقابت ۱۰ درصدی ایجاد شده در داخل کشور، مواد اولیه خود را بر پایه بورس فلزات لندن به علاوه ۸۰۰ خریداری کرده‌ایم که اگر شرایط به همین شکل ادامه پیدا کند، بدون شک بازار‌های صادراتی خود را در ادامه از دست خواهیم داد.

عمده مشتریان محصولات شرکت چه صنایعی هستند و چه فرایندی در تولید این محصولات به کار گرفته می‌شود؟

عمده‌ترین مشتریان محصولات ما، شرکت‌های تابلوسازی و قطعه‌سازی هستند و در ادامه می‌توانیم به شرکت‌های ترانس‌سازی، پست‌سازی و کابل‌سازی اشاره کنیم. همچنین تولیدکنندگان سیم‌های لاکی نیز از دیگر مشتریان شرکت مسبار کاوه هستند. ریخته‌گری آپکست، فرایند تولید مفتول مسی است که از کوره‌های فنلاندی در خط تولید این محصول استفاده می‌کنیم. در بخش تسمه‌سازی نیز با استفاده از فرایند کانفورم، محصولات مورد نظر اکسترود و در ادامه کشش، بسته‌بندی و برای مشتریان ارسال می‌شوند.

در خصوص عرضه محصولات شرکت در بورس کالای ایران توضیح بفرمایید.

مفتول مسی، تنها محصول شرکت است که به صورت منظم در بورس کالای ایران عرضه می‌شود. البته معامله چندانی در این تالار صنعتی برای مفتول صورت نمی‌پذیرد و معاملات معمولا در سطح بازار انجام می‌شود. یکی از مسائل مهمی که در این زمینه مطرح می‌شود، این است که زمانی که شما اقدام به خرید یک محصول مشخص از بورس کالای ایران می‌کنید، موظف به تسویه حساب در سه روز کاری هستید و اگر هزینه مد نظر را طی این مدت پرداخت نکنید، با جریمه نیز مواجه خواهید شد، اما چنین مساله‌ای در سطح بازار وجود ندارد و خریداران می‌توانند طبق زمان‌بندی مد نظر خود، اقدام به خرید محصول از شرکت کنند که این امر با جذابیت بیشتری برای مشتریان شرکت همراه بوده است.

محصولات شرکت مسبار کاوه، از چه مزیتی نسبت به نمونه‌های مشابه داخلی و خارجی برخوردار است؟

از لحاظ کیفی، یک انقلاب صنعتی در شرکت مسبار کاوه در حدود چهار تا پنج سال پیش شکل گرفت و این تحول، زمانی به وقوع پیوست که علاوه بر تامین نیاز بازار داخلی و همچنین بازار‌های صادراتی کشور‌های عراق و سوریه، به دنبال صادرات محصولات خود به سایر کشور‌ها یعنی امارات متحده عربی و عمان نیز بودیم. از آنجایی که کیفیت و استاندارد محصولات مورد استفاده در کشور‌های حوزه خلیج فارس، بسیار بیشتر از عراق و سوریه است، بنابراین مدت زمان طولانی را صرف این مهم کردیم و با سرمایه‌گذاری و هزینه‌کرد کافی، از مشاوران ایتالیایی در این زمینه بهره گرفتیم و پس از طی این مراحل، موفق به تولید باسبار مسی و صادرات آن به کشور‌های فوق شدیم. به طوری که در حال حاضر با افتخار می‌توانیم بگوییم باسبار مسی تولیدشده در شرکت مسبار کاوه، در کشور‌های امارات و عمان می‌درخشد. البته اصل هدف‌گذاری مجموعه در آن زمان، تولید تسمه مسی قلع اندود بود و با توجه به اینکه شرایط آب و هوایی در این کشور‌ها همواره با رطوبت همراه و شرجی است، بنابراین تولید با بیشترین میزان کیفیت را در دستور کار خود قرار دادیم؛ به گونه‌ای که در حال حاضر، محصولات ما در کشور عمان زبانزد خاص و عام است و این در حالی است که تولیدکنندگان تایلندی، عربستانی و اماراتی طی سالیان اخیر بازار کشور‌های حوزه خلیج فارس مانند عمان را در دست گرفته‌اند.

نقش تحریم در صنعت مس را چطور ارزیابی می‌کنید؟ آیا دولت از تولیدکنندگان محصولات مسی حمایت می‌کند؟

هزینه‌بر بودن تحریم، مهم‌ترین چالشی است که طی این سال‌ها ایجاد شده است. در واقع شرایط به نحوی است که برگشت سرمایه حاصل از صادرات محصولات شرکت به کشور‌های حوزه خلیج فارس، برای ما هزینه‌بر شده است. علاوه‌براین، کلیه ماشین‌آلات موجود در شرکت مسبار کاوه، تولید کشور‌های معتبر خارجی همچون فنلاند، انگلیس، آلمان و ایتالیا است و از آنجایی که نمی‌توانیم قطعات یدکی مورد نیاز خود را به صورت مستقیم خریداری کنیم، با مازاد هزینه در این زمینه مواجه هستیم. ضمن اینکه شرایط تولید و صادرات محصولات شرکت نسبت به سایر رقیبان در خاورمیانه، دشوارتر است و برای مثال اگر شما قصد خرید هرگونه مقاطع مسی را از کشور‌هایی مانند ترکیه و امارات داشته باشید، این امر به صورت اعتبار اسنادی و با شرایط مناسب بانکی انجام خواهد شد، اما تحریم، این نعمت را از تولیدکنندگان داخلی محروم کرده است. ضمن اینکه حمایت دولت، در حد شعار است و متاسفانه به وعده‌های مسئولان در این زمینه، جامه عمل پوشانده نمی‌شود. این در حالی است که نه تنها حمایتی از تولیدکنندگان داخلی نمی‌شود بلکه شاهد سنگ‌اندازی در این زمینه نیز هستیم. با توجه به قیمت مس که در حال حاضر حدود ۲۳۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم است، نیازمند تسهیلات بانکی هستیم و با توجه به اینکه خوراک مورد نیاز ما، روزانه ۵۰ تن مس است، بدون شک تامین این حجم از مواد اولیه، بدون تسهیلات بانکی محقق نخواهد شد.

تحلیل شما از نوسان قیمت مس در بازار‌های جهانی طی مدت زمان اخیر چیست و چه تاثیری در داخل داشته است؟

نوسان قیمت مس در بورس فلزات لندن، بر قیمت مس در بازار داخلی تاثیر گذاشته و قیمت کاتد به حدود ۲۳۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم کاهش یافته است، اما نوسان نرخ دلار، از افت شدیدتر قیمت مس در داخل جلوگیری کرده است. در حال حاضر، یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد، سرگردانی قیمت مس و سایر فلزات در بورس فلزات لندن به دنبال سخنرانی جروم پاول، رئیس بانک فدرال ایالات متحده آمریکا است که به دنبال کنترل نرخ تورم همزمان با افزایش نرخ بهره هستند. از سوی دیگر، با ادامه رایزنی‌ها جهت احیای برجام و کاهش احتمالی نرخ دلار، معامله چندانی در سطح بازار انجام نمی‌شود و اکثرا در انتظار نتیجه مذاکرات هستند که امیدوار هستیم این مساله، ختم به خیر شود.

قطعی برق طی سه ماه اخیر، چه تاثیری بر عملکرد شرکت مسبار کاوه گذاشته است؟

قطعی برق واحد‌های صنعتی در سال جاری، خوشبختانه بسیار کمرنگ‌تر از سال ۱۴۰۰ بود و این اتفاق طی یک روز کاری رخ می‌داد. به نظر می‌رسد هفته جاری، آخرین زمان قطعی برق کارخانه ما باشد و امیدوار هستیم از هفته آینده شاهد قطعی برق نباشیم. البته باید توجه داشت که نیازمند کارشناسی‌های لازم جهت قطعی برق صنایع هستیم و نباید یک سیاست کلی نسبت به تمام صنایع وجود داشته باشد. برای مثال، شرکت مسبار کاوه از کوره‌های القایی در خطوط تولید مقاطع مسی استفاده می‌کند و بر همین اساس، به هیچ عنوان نباید برق کارخانه قطع شود. اگرچه ما می‌توانیم با طلاع‌رسانی قبلی نسبت به توقف تولید خود اقدام کنیم، اما نمی‌توانیم حتی یک ساعت بدون برق به تولید خود ادامه دهیم؛ بنابراین زمانی که برق کارخانه قطع می‌شود، ژنراتور‌هایی که از قبل تهیه کرده‌ایم، وارد مدار تولید شده و افت دمای حاصل، منجر به افزایش اصطلاک و همچنین هزینه برای مجموعه می‌شود. امیدوار هستیم کارشناسی‌های لازم در این زمینه طی سالیان آتی صورت پذیرد تا مشکلات ناشی از قطعی برق، به حداقل میزان ممکن کاهش پیدا کند.

در حال حاضر، تولیدکنندگان محصولات مسی با چه مشکلاتی در حوزه صادرات دست و پنجه نرم می‌کنند؟

دولت در ابتدای سال جاری، اقدام به وضع غیر کارشناسانه عوارض صادراتی بر محصولات معدنی و فلزی کرد که همین مساله باعث شد بسیاری از تولیدکنندگان داخلی، بخش مهمی از مشتریان صادراتی خود را از دست بدهند و پس از این اتفاق، وضع عوارض لغو شد. اگرچه این اقدام تاثیر بسزایی در صنعت مس نداشت و بیشتر در صنعت آلومینیوم تاثیرگذار بود. در حال حاضر، متاسفانه کنسانتره مس به راحتی به خارج از کشور صادر و در واقع خام‌فروشی می‌شود و این در حالی است که باید کارشناسی و اقدامات لازم در زمینه مقابله با خام‌فروشی در دستور کار دولت و مسئولان ذی‌ربط قرار بگیرد.

چشم‌انداز شرکت مسبار کاوه چیست و آیا طرح توسعه‌ای را در دست اقدام دارید؟

در طرح توسعه‌ای که برای مجموعه در نظر گرفته‌ایم و مراحل پایانی خود را سپری می‌کند و تا پایان ماه آینده راه‌اندازی خواهد شد، به دنبال تولید باسبار مسی با عرض ۲۸۰ میلی‌متر مربع هستیم. باید توجه داشت که مس، یک فلز استراتژیک است و از آنجایی که ذخایر غنی از مس در داخل کشور ما وجود دارد، امیدوار هستیم سیاست‌گذاری‌های مناسب جهت بهره‌وری کافی و تولید محصولات نهایی در مقابله با صادرات مواد خام صورت پذیرد تا ضمن ایجاد ارزش افزوده و اشتغال‌زایی بیشتر، شاهد رشد درآمد و همچنین ارزآوری به داخل کشور باشیم.

گفتگو: محمدرضا طارمی

منبع: فلزات آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده