تاریخ: ۰۸ بهمن ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۱:۳۹
بازدید: ۱۶۴
کد خبر: ۲۷۴۲۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

نیازمند شناخت توانمندی بخش خصوصی هستیم

می متالز - رئیس هیات عامل ایمیدرو با تاکید بر مشارکت دادن بخش خصوصی در تصمیم‌گیری‌ها گفت: از رئیسان تشکل‌های معدنی و صنایع معدنی می‌خواهیم در جلسات اتاق فکر وزارت صنعت، معدن و تجارت مشارکت کنند.
نیازمند شناخت توانمندی بخش خصوصی هستیم

به گزارش می متالز، خداداد غریب‌پور که در نشست با رئیسان تشکل‌های معدنی و صنایع معدنی سخن می‌گفت، تصریح کرد: گفت‌وگوهای دو طرفه، مشکلات جاری از جمله تامین مالی، تامین بازار داخلی، نرخ و اقتصاد بازار و... را برطرف می‌کند.
وی با تاکید بر اینکه گوش شنوایی برای شنیدن سخنان تشکل‌ها داریم، گفت: در ایمیدرو کارگروهی برای تامین مالی تشکیل داده‌ایم و از پیشنهادهای بخش خصوصی در این حوزه نیز استقبال می‌کنیم.
غریب‌پور تصریح کرد: رئیسان تشکل‌ها می‌توانند عضو این کارگروه شوند و راهکارهای مورد نظر را برای تنوع‌بخشی به تامین مالی ارائه دهند. وی با تاکید بر اینکه منابع محدودی برای سرمایه‌گذاری در معدن و صنایع معدنی داریم، اظهار کرد: ارائه روش‌های جدید یا جایگزینی با راه‌های فعلی، یکی از اهداف کارگروه مالی ایمیدرو است.
وی معتقد است: نیازمند گفت‌وگوهای مستمر هستیم تا شناخت دقیق‌تری از اقدامات دولت و توانایی بخش خصوصی ایجاد شود.
به گفته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، استفاده از توان کارشناسی ایمیدرو و توانمندی‌های بخش خصوصی، نقطه قوتی برای ذی‌نفعان این سازمان که همانا تشکل‌ها و بخش خصوصی هستند، ایجاد خواهد کرد.

 

سهیم شدن در اطلاعات

وی تاکید کرد: برگزاری جلسه‌های مشترک، سبب سهیم شدن اطلاعات دو طرف می‌شود و تجربه نشان داده است بسیاری از سوءتفاهم‌ها نیز برطرف خواهند شد.
غریب‌پور در بخش دیگری از سخنانش گفت: همانند طرح جامع فولاد، طرح‌های دیگری برای بخش مس، طلا و... نیاز داریم که با همفکری و حضور تشکل‌ها انجام می‌شود.
رئیس هیات عامل ایمیدرو افزود: پویایی لازم نیز برای بازبینی احتمالی طرح‌های جامع وجود دارد که در سایه تعامل و گفت‌وگو به‌دست می‌آید.

 

جذب نقدینگی

وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: در حالی که امروز، نقدینگی کشور به مرز ۱۷۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است، معدن و صنایع معدنی توانمندی زیادی برای جذب بخشی از این رقم دارد.
غریب‌پور با اشاره به اهمیت بخش اکتشاف گفت: طرح‌های بزرگ اکتشاف را با همکاری تشکل‌ها و نهادهای مرتبط اجرایی خواهیم کرد.

 

پیشنهاد مجلس برای اولویت‌دهی به اکتشاف در بودجه ۹۸

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران نیز در این نشست اعلام کرد: در لایحه بودجه ۹۸ پیشنهاد شده است، اعتبار بند (پ) ماده ۴۳ استان‌ها زیر نظر شورای معادن استان‌ها با اولویت اکتشاف هزینه شود.
داریوش اسماعیلی، این اقدام را در راستای حمایت از حوزه اکتشاف معادن دانست.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اجرای نقشه راه معدن افزود: با اجرای نقشه راه معدن، انقلابی در حوزه معدن و صنایع معدنی رخ می‌دهد و در این زمینه، وزارت صنعت، معدن و تجارت با نظرخواهی از تشکل‌ها برای حل مشکلات، می‌تواند مسیر پویایی اقتصاد معدن را هموار کند. رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران گفت: اولویت نخست سازمان نظام مهندسی معدن کشور، صیانت از معادن خواهد بود چراکه مواد معدنی تجدیدناپذیر هستند. وی افزود: در زمینه صیانت از معادن، تدوین ضوابط و شیوه‌نامه‌های کاربردی و بهره‌مندی از توان کارشناسان خبره در حوزه معدن و صنایع معدنی باید مورد توجه قرار گیرد. اسماعیلی عنوان کرد: برنامه‌ریزی برای تقویت ارتباط دانشگاه و صنعت و همچنین استفاده از ظرفیت‌ مراکز دانش‌بنیان، شرایط دستیابی به اهداف بخش معدن و صنایع معدنی را تسهیل خواهد کرد.

 

اجرای پروژه‌های مطالعاتی در بخش معدن و صنایع معدنی

در این نشست، رئیس هیات مدیره انجمن مهندسی معدن ایران نیز در سخنانی اظهار کرد: ایمیدرو با اقدامات توسعه‌ای خود می‌تواند فعالیت در بخش معدن و صنایع معدنی را برای بخش خصوصی تسهیل کند.
وی ضمن اعلام آمادگی این انجمن در ایجاد تعامل با ایمیدرو گفت: استفاده از توانمندی‌های نخبگان دانشگاهی در صنعت، عرضه دانش و اجرای پروژه‌های مطالعاتی، بخشی از مزیت‌های این انجمن است.

 

تعامل دستگاه‌ها و جذب سرمایه‌گذار

در ادامه، بهرام شکوری، رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه انقلاب در معدن با ایجاد تعامل بین دستگاه‌ها و بخش خصوصی ممکن خواهد شد، گفت: دولت و مجلس شورای اسلامی با تصویب قوانین کاربردی باید حذف قوانین دست و پاگیر در مسیر صادرات و ایجاد جذابیت برای سرمایه‌گذاری در بخش معدن را مورد توجه قرار دهند.
وی افزود: میزان سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف، کمتر از ۵۰ میلیارد دلار است و هزار میلیارد تومان پیشنهادی در لایحه بودجه، رقم قابل توجهی برای جهش در این حوزه است.
شکوری با اشاره به ضرورت تخصیص بودجه در حوزه زیرساخت‌های معدن و صنایع معدنی گفت: تهیه نقشه راه معدن با همت ایمیدرو و کمک تشکل‌ها، از اقدامات قابل تحسین این حوزه است.
وی افزود: امیدواریم با ایجاد ساز کار اصولی برای برگشت هرچه زودتر سرمایه به این بخش، زمینه حضور سرمایه‌گذاران را فراهم کنیم.

عناوین برگزیده