تاریخ: ۲۴ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۲۲
بازدید: ۱۵۲
کد خبر: ۲۷۴۳۸۵
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

جایگاه متزلزل شیلی در تجارت جهانی کاتد مسی، در حال افول است

‌می‌متالز - شیلی طی ۱۰ سال گذشته جایگاه نخست خود را در بازار جهانی تجارت محصول بالادستی مس یعنی کاتد‌های مسی حفظ کرده و ۳۰ درصد از تجارت این محصولات در جهان را به خود اختصاص داده است، اما با وجود رونق بیشتر تجارت مس، میزان رشد سهم صادرات شیلی در جهان کاهش یافت.

به گزارش می‌متالز، فلز مس علاوه بر اینکه در صنایع سیم، کابل و ترانسفورماتور کاربرد وسیعی دارد، در حمل‌ونقل، وسایل برقی و ماشین‌آلات، تجهیزات دفاعی و ساخت‌وساز به مصرف می‌رسد. کاتد‌های مس به عنوان مهم‌ترین ماده خام اولیه برای تولید محصولاتی با مس که خلوص بالا دارند و برای آلیاژ مس استفاده می‌شود. کاتد‌های مسی برای ساخت آلیاژ‌هایی مانند برنج، برنز و فولاد آلیاژی مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاتد‌های مس مطابق با استاندارد GOST۸۵۹ دارای انواع مختلفی بوده که تفاوت آن‌ها در میزان ناخالصی‌های مختلفی است که در ترکیب آن‌ها قرارد دارند. از جمله این ناخالصی‌ها می‌توان آلومینیوم، بیسموت و اکسیژن را نام برد.

شیلی در جایگاه نخست صادرات کاتد مس

از مهم‌ترین صادرکنندگان کاتد مسی در جهان طی ۱۰ سال گذشته، می‌توان به کشور‌های شیلی، ژاپن و روسیه اشاره کرد. متوسط حجم صادرات این کشور‌ها طی این دوره به ترتیب برابر دو میلیون و ۴۸۱ هزار تن، ۵۳۸ هزار تن و ۴۷۹ هزار تن برآورد شد؛ بنابراین شیلی با اختلاف بسیار بالایی در رتبه اول صادرات جهان قرار دارد. یکی از دلایل این موضوع وجود ذخایر غنی مس در این کشور است؛ به طوری که این کشور بزرگ‌ترین تولیدکننده مس در جهان نیز به شمار می‌رود. سهم صادرات شیلی از کل تجارت جهان در سال ۲۰۲۱ با تناژ دو میلیون و ۲۲۱ هزار تن برابر ۳۰ درصد بود. در حالی که این میزان در سال ۲۰۱۲ با حجم صادرات برابر با دو میلیون و ۸۰۶ هزار تن معادل ۳۴ درصد برآورد شد. یکی از دلایل کاهش میزان صادرات شیلی در سال ۲۰۲۱، کاهش میزان تولید به دلیل اختلالات کارگری از جمله اعتصاب بود. همچنین با رونق بیشتر تجارت مس و عدم رشد صادرات شیلی، سهم این کشور به تدریج کاهش یافته است.

ژاپن نیز ازجمله کشور‌های نادری است که علی‌رغم عدم بهره‌مندی از ذخایر مس، تولیدکننده و صادرکننده بزرگ محصول بالادستی مس یعنی کاتد مسی در جهان به شمار می‌آید. سهم صادرات ژاپن در جهان در سال ۲۰۲۱ با حجمی برابر با ۵۵۸ هزار و ۱۹۱ تن معادل ۷ درصد گزارش شد؛ در صورتی که در سال ۲۰۱۲ این سهم برابر ۶ درصد و تناژ صادراتی برابر ۵۱۲ هزار و ۲۷۷ تن بود. رشد و توسعه صنعت ذوب و پالایش مس در این کشور طی ۱۰ سال گذشته، مرهون اقتصاد قدرتمند ژاپن و سطح عالی در مناسبات تجاری جهت خرید کنسانتره کافی بود.

در نهایت سهم صادرات روسیه از کل تجارت جهان در سال ۲۰۲۱ با تناژ ۴۳۴ هزار تن برابر ۶ درصد بود؛ در حالی که این میزان در سال ۲۰۱۲ با حجم صادرات برابر با ۲۴۱ هزار تن معادل ۳ درصد برآورد شد. بررسی‌های آتورپات نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۱ دولت روسیه برای صادرات محصولات آهنی و برخی از محصولات فلزات پایه ازجمله مس، مالیات بر صادرات را افزایش داد و همین مسئله منجر به کاهش ۳ واحد درصدی صادرات این محصولات نسبت به سال ۲۰۲۰ شد. در نمودار ۱، حجم صادرات کاتد مسی در کشور‌های مورد بررسی نشان داده شده است.

جایگاه متزلزل شیلی در تجارت جهانی کاتد مسی، در حال افول است

چین، مهم‌ترین مقصد صادراتی کاتد

کشور‌های چین و ایالات متحده آمریکا با متوسط مجموع واردات برابر یک میلیون و ۵۳۲ هزار تن کاتد مسی از مبدا شیلی، از مهم‌ترین مقاصد صادراتی این کشور به شمار می‌روند. از طرفی سهم شیلی در تامین بازار وارداتی چین و ایالات متحده آمریکا طی ۱۰ سال گذشته، به طور متوسط به ترتیب برابر ۳۳ درصد و ۶۰ درصد برآورد شد. همچنین چین با متوسط سهم برابر با ۴۲ درصد از مقاصد صادراتی ژاپن نیز به شمار می‌رود. دومین بازار صادراتی ژاپن، کشور هند بود که با توجه به آهنگ رشد جمعیت و افزایش تقاضای محصولات مسی، از سال ۲۰۱۹ افزایش چشمگیری در واردات کاتد‌های مسی داشت. به طور متوسط سهم ژاپن نیز در تامین نیاز وارداتی این کشور برابر ۴۴ درصد محاسبه شد. علاوه‌براین، چین مهم‌ترین بازار صادراتی روسیه نیز به حساب می‌آید. سهم این کشور از بازار وارداتی چین طی دوره مورد بررسی، به طور متوسط برابر ۴ درصد بود. در سال ۲۰۲۱ این مقدار برابر ۱۱ درصد بود که نسبت به سال ۲۰۲۰ حدود ۲ واحد درصد افزایش داشت. همچنین در سال ۲۰۲۱، در رقابت میان کشور‌های صادرکننده برای تامین بازار وارداتی چین، کشور ژاپن با ارزش واحد برابر با ۹ هزار و ۲۵۹ دلار بر تن شانس بیشتری در تصاحب این بازار نسبت به شیلی و روسیه با ارزش واحد‌های برابر با ۹ هزار و ۲۸۰ دلار بر تن و ۹ هزار و ۳۸۲ دلار بر تن داشت. همان طور که در نمودار ۲ مشاهده می‌شود، مهم‌ترین مقاصد صادراتی کاتد‌های مسی در جهان نشان داده شده است.

جایگاه متزلزل شیلی در تجارت جهانی کاتد مسی، در حال افول است

از مهم‌ترین واردکنندگان کاتد‌های مسی می‌توان کشور‌های چین و ایالات متحده آمریکا را نام برد. به طور متوسط در مجموع حجم واردات این کشور‌ها طی دوره مورد بررسی برابر چهار میلیون و ۲۸۴ هزار تن بود که سهم بزرگی از این واردات به چین تعلق داشت و این کشور را به بزرگ‌ترین واردکننده کاتد مسی در جهان تبدیل کرد و ایالات متحده آمریکا نیز در رتبه دوم قرار داشت. از دلایل واردات بسیار زیاد کاتد‌های مسی در چین، می‌توان به رشد بالای اقتصادی و به تبع آن رشد روزافزون صنایعی همچون ساختمان، زیرساخت و حمل‌ونقل اشاره کرد که باعث افزایش میزان تقاضای این محصول بالادستی مس و افزایش واردات شده است. همچنین به دلیل وجود حداقل ۳۰ معدن مس متعلق به چین در آفریقا و دیگر نقاط جهان، میزان واردات کنسانتره مس به این کشور افزایش می‌یابد. در ایالات متحده آمریکا نیز با تصمیم بر احیا و بازسازی زیرساخت‌ها، میزان تقاضا برای کاتد مس در این کشور افزایش یافت و منجر به واردات بیشتر این محصول در سال ۲۰۲۱ شد. از طرفی کشور هند نیز که یکی از مقاصد صادراتی این محصول بود، در میان واردکنندگان جهان با متوسط واردات برابر با ۶۳ هزار تن رتبه سیزدهم را به خود اختصاص داد. نکته قابل توجه در مورد هند، افزایش ۸۶ درصدی واردات کاتد مسی در سال ۲۰۱۳ نسبت به سال ۲۰۱۲ بود و تا سال ۲۰۲۰ روند افزایشی خود را حفظ کرد. این موضوع به دلیل متوسط رشد ۸ درصدی اقتصاد این کشور در این مدت بوده است و رشد اقتصادی سبب افزایش تقاضای این محصول شد، اما در سال ۲۰۲۱ به دلیل افزایش موارد کرونا و افزایش فشار تورمی، از میزان تقاضای کاتد‌های مسی کاسته شد و حجم واردات نسبت به سال ۲۰۲۰، حدود ۳ درصد کاهش یافت.

به طور کلی سهم واردات کاتد‌های مسی چین با تناژ وارداتی برابر با سه میلیون و ۴۴۱ هزار تن، از کل تجارت جهانی آن در سال ۲۰۲۱ حدود ۴۶ درصد برآورد شد. ایالات متحده آمریکا نیز با حجم واردات برابر با ۹۰۷ هزار تن در این سال، سهمی معادل ۱۲ درصد از این تجارت را داشت. در نهایت هند نیز با میزان واردات برابر با ۱۴۱ هزار تن در سال ۲۰۲۱، سهمی برابر ۲ درصد را به خود اختصاص داد.

وضعیت آینده تجارت کاتد مس

انتظار می‌رود با فاصله‌گیری دنیا از کربن و تمرکز بر برق خورشیدی و توسعه سریع بر سوخت و انرژی‌های تجدیدپذیر، تقاضا برای مس و محصولات آن در سال‌های آتی افزایش یابد. همچنین با توجه به نرخ بالای رشد اقتصادی در کشور‌های چین و هند و رشد صنایع مختلف در آن‌ها نسبت به ایالات متحده آمریکا، انتظار می‌رود میزان تقاضای کاتد مسی که به عنوان ماده اولیه محصولات مسی است، افزایش یابد و روند واردات نیز صعودی باشد. این چشم‌انداز واردات در هند محتمل‌تر خواهد بود، زیرا ذخایر اثبات شده سنگ معدن مسی در این کشور محدود است.

منبع: فلزات آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده