تاریخ: ۲۷ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۵۶
بازدید: ۶۹
کد خبر: ۲۷۴۵۴۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

ارزش محموله‌های صادراتی از پارس جنوبی ۶۴ درصد افزایش یافت

‌می‌متالز - مدیرکل گمرک منطقه ویژه پارس جنوبی با اشاره به اینکه در ۵ ماه نخست امسال ۵.۸ میلیارد دلار کالا از این منطقه ویژه صادر شده است، گفت: ارزش محموله‌های صادراتی نسبت به ۵ ماه نخست سال گذشته ۶۴ درصد افزایش یافته است.

به گزارش می‌متالز، خلیج فارس از ظرفیت‌های مهمی در عرصه‌های سرمایه‌گذاری، ذخایر، اشتغال‌زایی، اقتصادی و تجارت برخوردار است.

پارس جنوبی یکی از توانمندی‌های مهم خلیج فارس محسوب می‌شود که در آن منابع گازی مستقل بر روی خط مرزی مشترک ایران و قطر در فاصله حدود ۱۰۰ کیلومتری ساحل جنوبی استان بوشهر قرار دارد.

برای بهره‌برداری از طرح‌های توسعه‌ای پارس جنوبی منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس بـه نمایندگی از وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران وظیفه اداره و راهبری حوزه عملیاتی پشتیبانی پارس جنوبی بر عهده دارد.

منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس دارای ۴۶ هزار هکتار وسعت در استان بوشهر مشتمل بر منطقه پارس یک با ۱۴ هزار هکتار در شهرستان عسلویه و پارس ۲ در محدوده کنگان با ۱۶ هزار هکتار قرار دارد.

مجتمع‌های بندری و گمرکی یکی از ظرفیت‌های مهم منطقه ویژه پارس جنوبی محسوب می‌شود که این ظرفیت‌های بندری به عنوان شاهرگ اصلی واردات و صادرات کالا و از عوامل مهم جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی محسوب می‌شود.

پارس جنوبی خط مقدم جبهه اقتصادی کشور است

به گفته مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس این منطقه نقش مهمی در اقتصاد و سرمایه‌گذاری کشور دارد.

سخاوت اسدی با بیان اینکه پارس جنوبی با پالایشگاه‌های فعال و استاندارد نقش اساسی در تأمین گاز کشور دارد، اظهار داشت: پارس جنوبی که در عرصه اقتصادی، سرمایه‌گذاری، اشتغال‌زایی و تأمین گاز کشور نقش اساسی ایفا می‌کند به‌عنوان خط مقدم جبهه اقتصادی کشور است.

وی تأمین انرژی گاز کشور در منطقه پارس جنوبی خبر داد و بیان کرد: در شرایط کنونی بیش از ۷۵ درصد گاز کشور در پارس جنوبی تولید و به شبکه سراسری ارسال می‌شود و بخش زیادی از درآمد ارزی کشور نیز متعلق به این منطقه ویژه است.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس توسعه صنایع پایین دستی و افزایش محموله‌های صادراتی را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: تکمیل زنجیره‌های صنعت گاز و پتروشیمی و توسعه صنایع پایین دستی در اولویت قرار دارد.

اسدی تأکید کرد: با تحقق این مهم تولیدات آن، به محصولات میان دستی و بالا دستی تبدیل می‌شود و ارزش اقتصادی و اشتغال قابل توجهی ایجاد می‌کند.

وی صادرات را رکن توسعه در منطقه پارس جنوبی دانست و افزود: در این راستا اقدامات مهمی در صادرات محموله‌ها به کشور‌های مختلف انجام شده است.

ترخیص ۴۷ هزار و ۴۲۵ تن کالا از گمرک پارس جنوبی

مدیرکل گمرک منطقه ویژه پارس جنوبی نیز به عملکرد ۵ ماه نخست امسال پرداخت و تصریح کرد: در ۵ ماه امسال ۴۷ هزار و ۴۲۵ تن محموله‌های وارداتی از این گمرک ترخیص شده است.

امیر عباس حمیدی ارزش محموله‌های وارداتی در ۵ ماه نخست امسال را ۳۲۱ میلیون دلار دانست و بیان کرد: این میزان واردات نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی ۱۰ درصد افزایش و ارزشی ۳۵ درصد کاهش داشته است.

وی ترانزیت خارجی از عسلویه را مورد اشاره قرار داد و خاطر نشان کرد: در ۵ ماه امسال شش هزار و ۶۱۶ تن ترانزیت خارجی از عسلویه به ارزش ۴۲ میلیون دلار و به مقصد عسلویه ۲۳ هزار تن به ارزش ۲۶۹ میلیون دلار انجام شده است

۱۰ میلیون تن کالا و تولیدات منطقه پارس جنوبی صادر شد

مدیرکل گمرک منطقه ویژه پارس جنوبی افزایش کاپوتاژ به ارزش بیش از ۲ میلیارد دلار با افزایش ۳۴ درصدی را از دیگر فعالیت‌ها دانست و گفت: در ۵ ماه نخست امسال افزون بر ۱۰ میلیون تن کالا و تولیدات منطقه پارس جنوبی صادر شده است.

حمیدی با بیان اینکه میزان صادرات از منطقه پارس جنوبی در ۵ ماه نخست امسال ۱۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است خاطرنشان کرد: ارزش محموله‌های صادراتی در ۵ ماه نخست امسال ۵.۸ میلیارد دلار و نسبت به ۵ ماه نخست سال گذشته ۶۴ درصد افزایش یافته است.

وی از صادرات ۶۴ هزار تن میعانات گازی به ارزش ۳۳ میلیون دلار از گمرک پارس جنوبی خبر داد و بیان کرد: این میزان صادرات نسبت به ۵ ماه نخست سال ۱۴۰۰ بیش از ۸۳ درصد افزایش نشان می‌دهد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده