تاریخ: ۰۹ مهر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۴۹
بازدید: ۱۴۰
کد خبر: ۲۷۵۶۱۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تجارت محدود ایران و هند

‌می‌متالز - در هفت‌ماهه سال‌۲۰۲۲ سهم ایران از کل واردات هند حدود ۰۸/ ۰درصد است. این درحالی است که هند در جرگه ۲۰کشور اول هدف صادراتی ایران قرار دارد. براساس جدیدترین گزارش معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران، کل تجارت دو کشور هند و ایران طی هفت‌ماهه نخست سال‌۲۰۲۲ حدود ۶/ ۱میلیارد دلار است.

به گزارش می‌متالز، در این بین سهم ایران از بازار هند حدود ۲۳‌درصد و متقابلا سهم هند از بازار ایران ۷۷‌درصد است. این ارقام نسبت به مدت مشابه سال‌قبل اگرچه رشد کرده است؛ اما هنوز سهم ایران از کل واردات هند حدود ۰۸/ ۰درصد است. این گزارش نشان می‌دهد، صادرات ایران به هند نسبت به سال‌گذشته میلادی ۵۴‌درصد داشته است؛ یعنی رقم صادرات از ۲۶۷‌میلیون دلار به ۳۶۱‌میلیون دلار رسیده است. درمقابل واردات از این کشور از ۸۰۸‌میلیون دلار به یک‌میلیارد و ۲۳۴‌میلیون دلار رسیده است که نشان از رشد ۳۵‌درصدی آن دارد.
مبادی وارداتی هند

واردات کالایی هند از جهان طی هفت‌ماهه نخست ۲۰۲۲ حدود ۷/ ۴۲۷میلیارد دلار بوده که ۷۷‌درصد از این رقم مربوط به واردات از ۲۰‌اقتصاد جهان است که برخی اقتصاد‌های منطقه خاورمیانه به ترتیب شامل، امارات، عربستان، عراق، قطر و کویت نیز در این فهرست قرار دارند. براساس داده‌های موجود، میزان واردات هند از امارات ۵/ ۳۱میلیارد دلار و میزان وارداتش از عربستان ۲/ ۲۷میلیارد دلار است. درضمن حجم واردات هند از عراق ۵/ ۲۵میلیارد دلار و میزان واردات از قطر ۲/ ۱۰میلیارد دلار برآورد شده است. کمترین میزان واردات هند از منطقه خاورمیانه در بین بیست مبادی اصلی وارداتی آن به کویت اختصاص دارد. میزان واردات هند از کویت ۹/ ۷میلیارد دلار است. آمار‌ها همچنین نشان می‌دهد، در بین کشور‌های مورد بررسی چین بیشترین سهم را در بازار هند دارد. میزان واردات هند از چین ۳/ ۶۱میلیارد دلار است، اما کمترین سهم را در بین بیست کشور مورد بررسی بلژیک با ۲/ ۶میلیارد دلار دارد. داده‌های موجود نشان می‌دهد؛ در هفت‌ماهه۲۰۲۲ مجموع صادرات اقلام نفتی کشور‌های عراق، عربستان و امارات به هند ۲/ ۵۴میلیارد دلار است.

این داده‌ها بیانگر آن هستند که صادرات عراق به هند ۹۰‌درصد نسبت به مدت مشابه سال‌قبل رشد داشته است. در این دوره صادرات اقلام نفتی عربستان به هند ۱۲۷‌درصد و امارات ۸۴‌درصد نسبت به مدت مشابه سال‌قبل رشد داشته‌است. این گزارش نشان می‌دهد؛ در بین ۱۲ کشور اصلی صادرکننده نفت به هند؛ روسیه، آمریکا و کویت نیز دیده می‌شوند. میزان صادرات روسیه به هند در این بازه زمانی ۴۷۴/ ۹میلیارددلار، میزان صادرات آمریکا به این کشور ۲۲۱/ ۷‌میلیارد دلار و میزان صادرات کویت به آن ۶۳۴/ ۵میلیارد دلار برآورد شده است. سایر کشور‌های مورد‌بررسی که سهم قابل‌توجهی در صادرات اقلام نفتی به هند داشتند شامل نیجریه، عمان، آنگولا، مکزیک، کلمبیا و برزیل هستند. پیش‌بینی می‌شود ایران نیز یکی از کشور‌های عمده صادرکننده اقلام نفتی به هند باشد؛ اما به دلیل عدم‌ارائه گزارش‌های رسمی این موضوع قابل‌اثبات نیست. البته با توجه به بحران اوکراین و تشدید تحریم‌های روسیه این کشور بازار ایران را محدود کرد. به‌عنوان نمونه صادرات قیر به هند متوقف شد.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده