تاریخ: ۲۲ مهر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۲۸
بازدید: ۸۸
کد خبر: ۲۷۶۷۸۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

سبز کمرنگ بورس پس از هفت هفته

‌می‌متالز - شاخص کل سهام معاملات سومین هفته پاییز را صعودی به پایان رساند و در مقیاس هفته از دو رقیب اصلی خود یعنی دلار و سکه سبقت کرد.

به گزارش می‌متالز، سومین هفته مهرماه با رشد ۰.۴۵ درصدی شاخص کل بورس تهران و هدایت این نماگر تا سطح یک میلیون و ۳۱۹ هزار واحد پایان یافت تا پس از هفت هفته نزول متوالی، این نماگر به محدوده سبز تابلو وارد شود. در میان رقبا دلار آزاد ۰.۰۶ درصد رشد کرد، اما سکه نسبت به آخرین روز کاری هفته قبل، ۰.۲۵ درصد ارزان‌تر قیمت خورد. به این ترتیب سهام در هفته سوم پاییز توانست عملکردی بهتر نسبت به رقبایش رقم زند.

سبز کمرنگ بورس پس از هفت هفته

رشد میانگین وزنی قیمت سهام در هفته منتهی به ۲۰ مهرماه، اما نتوانست مانع از خروج سرمایه‌های خرد از جریان دادوستد سهام شود. به طوری که در این هفته نیز حقیقی‌ها خالص فروشی بالغ بر ۱۲۵۲ میلیارد تومان رقم زدند تا برای بیست و پنجمین هفته متوالی به خروج ادامه دهند.

این رشد هفتگی در حالی رقم خورد که در میانه هفته شاخص کل بورس تهران در آستانه از دست دادن ابرکانال ۱.۳ میلیون واحد قرار گرفته بود، اما در ادامه و پس از تشکیل جلسه حمایتی سازمان بورس در سطح کارشناسان، هلدینگ‌ها و مدیران اقتصادی این روند نزولی متوقف شد و در نهایت با انجام دادوستد‌های آخرین روز هفته، بازدهی هفتگی خود را مثبت کرد.

ارزش معاملات خرد سهام، اما در همان محدوده پایینی کانال ۲هزار میلیارد تومان جا خوش کرد تا همچنان سیگنالی از صعود پایدار قیمت‌ها به معامله‌گران ارسال نکند.

سبز کمرنگ بورس پس از هفت هفته

بورسی‌ها در انتظار بودجه ۱۴۰۲

بورسی‌ها شاید این روز‌ها بیش از سال‌های گذشته در انتظار انتشار جزئیات سند دخل و خرج دولت در سال آینده هستند. اینکه بودجه ۱۴۰۲ با چه سیاستی بسته خواهد شد و انتظاراتی که سرمایه‌گذاران دارند آیا در آن لحاظ می‌شود یا خیر.

صبح روز چهارشنبه بخشنامه بودجه سال ۱۴۰۲ و پیوست‌های پنج‌گانه آن از سوی رئیس جمهوری ابلاغ شد. این بخشنامه، پنج پیوست دارد که شامل برنامه زمان‌بندی تدوین لایحه، ضوابط مالی لایحه بودجه، دستورالعمل و فرم‌های بودجه دستگاه‌های اجرایی، دستورالعمل جامع بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد و دستورالعمل بودجه شرکت‌های دولتی است.

در این میان محمدرضا پرابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز گفته «پس از بررسی گزارش‌های ارائه شده تصمیم گرفته شد که آسیب‌شناسی بازار سرمایه در کمیته‌ای مشترک بین مجلس و وزارت اقتصاد و در قالب یک تصمیم مهم عملیاتی شود.

از این رو قرار است ظرف ۱۰ روز آینده پیشنهاد‌ها مرتبط به این مسائل از جمله مشوق‌ها در لایحه بودجه ۱۴۰۲ مورد بررسی قرار بگیرد و هم‌زمان اقداماتی مانند قیمت‌گذاری دستوری که نباید در دستور کار قرار بگیرد در قالب یک گزارش مشخص جمع‌بندی و در شورای‌عالی به تصویب برسد و در نهایت با امضای مشترک وزارت اقتصاد و کمیسیون اقتصادی مجلس به رئیس‌جمهور ابلاغ شود. با مبنا قرار گرفتن این تصمیمات در لایحه دولت و اقدامات مهم مجلس در این زمینه مسیر بسیار خوب و روشنی در انتظار بازار سرمایه خواهد بود.»

محسن انصاری مهیاری، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در نشست هم‌اندیشی در ارتباط با مسائل مرتبط با بودجه عمومی دولت برای سال ۱۴۰۲ گفته بود: «سازمان بورس در سال جاری برای بودجه ۱۴۰۲ اقداماتی را مدنظر قرار داده است. از جمله این موارد موضوع قیمت‌گذاری دستوری است؛ بر اساس ماده ۲۵ قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار لازم است در بودجه سالانه هم بیاید که اگر دولت اصرار به قیمت‌گذاری دستوری دارد باید ضرر و زیانی که در پی این اقدام به صنعت مربوطه وارد می‌شود را نیز بپردازد.»

مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس پیگیری مطالبات ۳۰ همتی اوره‌ای‌ها را از دیگر موارد عنوان کرد و ادامه داد: «در موضوع قطع برق و گاز لازم است مواردی در قانون بودجه لحاظ شود. در سال جاری تنها ۱۷ شرکت فولادی به دلیل قطع برق متحمل ۶۴ همت کاهش فروش شده‌اند و لازم است فردی که دستور قطع گاز یا برق را می‌دهد، او ضرر صنایع را جبران کند.»

درجه امید به بازار‌های کالایی؟

روز پنجشنبه نرخ تورم آمریکا برای ماه سپتامبر منتشر شد و اژد‌های تورم بار دیگر نشان داد که به سادگی تن به شکست نمی‌دهد. شاخص قیمت مصرف‌کننده ایالات متحده درحالی برای بازه سالانه و ماهانه به ترتیب عدد ۸.۲ درصد و ۰.۴ درصد را به ثبت رساند که بازار‌ها انتظار اعداد ۸.۱ درصد و ۰.۲ درصد را می‌کشیدند.

سبز کمرنگ بورس پس از هفت هفته

افزایش قیمت‌های اجاره، غذا و مراقبت‌های پزشکی بیشترین سهم را در جهش کلی داشتند که با کاهش ۴.۹ درصدی قیمت بنزین جبران شد. تورم هسته که قیمت‌های بی‌ثبات مواد غذایی و انرژی را در نظر نمی‌گیرد، در ماه سپتامبر ۰.۶ درصد به صورت ماهانه افزایش یافت که بالاتر از از افزایش ۰.۴ درصدی پیش‌بینی شده توسط اقتصاددانان بود. به این ترتیب این متغیر به بالاترین میزان در ۴۰ سال گذشته یعنی ۶.۶ درصد در سال نسبت به سال گذشته رسید.

حالا دیگر تداوم سیاست‌های انقباضی از سوی فدرال رزرو قطعی به نظر می‌رسد، اما بازار‌های سهام و کالایی که در لحظات ابتدایی انتشار آمار تورم واکنش منفی اکثر بازار‌های سهامی و کالایی را شاهد بودند در ادامه تغییر مسیر دارند و علاوه بر جبران ریزش خود، بازدهی مثبت قابل توجهی را نیز به ثبت رساندند. حالا باید دید در هفته آینده چه روندی را شاهد خواهیم بود؟ آیا می‌توان به توقف واکنش منفی کالا‌ها به وضعیت تورمی جهان امیدوار بود؟

احتیاط تکنیکی سهامداران

این روز‌ها که سهامداران چندان به واکنش بورس به سطوح فاندامنتال امید ندارند، به غیر از دنبال کردن اخبار اثرگذار، روند‌های نموداری شاخص کل را نیز به دقت رصد می‌کنند. با نگاهی به نمودار تکنیکالی شاخص کل بورس، مشخص است که کمی بالاتر از اعداد کنونی، محدوده‌ای مقاومتی در حوالی ۱.۳۳ تا ۱.۳۵ میلیون واحدی قرار دارد که با مقاومت داینامیک (خط مشکی) نیز هم‌تراز شده است و می‌تواند ادامه روند صعودی را با چالش مواجه کند.

در بخش اندیکاتور‌ها نیز تا حدودی این موضوع وجود دارد. اندیکاتور RSI به مرز ۳۰ رسیده است که خود می‌تواند نوعی مقاومت باشد و در اندیکاتور ایچی‌موکو نیز کندل‌ها در حال رسیدن به خط تنکنسن هستند که می‌تواند این موضوع را تشدید کند.

منبع: فردای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده