تاریخ: ۲۳ مهر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۲۴
بازدید: ۱۷۹
کد خبر: ۲۷۶۷۸۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
اسپرسو بورسان شنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۱؛

خبر‌های مهم که سرمایه گذاران باید بدانند امروز ۲۳ مهر ۱۴۰۱

‌می‌متالز - نگارش بودجه سال آینده دستگاه‌های اجرایی با امضای بخشنامه تدوین بودجه ۱۴۰۲ از سوی رئیس‌جمهور آغاز شد.

به گزارش می‌متالز، اسپرسو بورسان ساعت ۸ صبح هر روز خلاصه‌ای از مهمترین اخباری که پیش از شروع معاملات بازار‌ها لازم است بدانید، در اختیار شما قرار می‌دهد.

بورس تهران در پایان هفته گذشته متعادل و مثبت بود. به طوری که شاخص کل با افزایش ۰.۴۷ درصدی در ارتفاع یک میلیون و ۳۱۹ هزار واحدی ایستاد. به این ترتیب با ثبت رشد هفتگی ۰.۴۵ درصدی شاخص کل، این نماگر پس از هفت هفته سبزپوش شد.

حقیقی‌ها در هفته سوم مهرماه خالص فروشی بالغ بر ۱۲۵۲ میلیارد تومان رقم زدند و برای بیست و پنجمین هفته متوالی به خروج سرمایه ادامه دادند.

نرخ دلار آزاد هفته گذشته ۰.۰۶ درصد رشد کرد، اما سکه ۰.۲۵ درصد ارزان‌تر قیمت خورد.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی: پرداخت معوقات افزایش حقوق بازنشستگان از آبان ماه شروع و ماهانه ۲۶۰۰ میلیارد تومان برای پرداخت معوقات هزینه خواهد شد.

نگارش بودجه سال آینده دستگاه‌های اجرایی با امضای بخشنامه تدوین بودجه ۱۴۰۲ از سوی رئیس‌جمهور آغاز شد.

پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس: ۱۵ آذرماه متن لایحه بودجه ۱۴۰۲ به مجلس ارائه می‌شود.

رئیس سازمان نوسازی شهرداری تهران: درصددیم سهم‌الشرکه شهرداری تهران در پروژه‌های مشارکتی را به شیوه فروش متری مسکن در بورس کالا عرضه کنیم.

وزیر صمت: قیمت‌گذاری شرکت‌های خودروساز برای واگذاری انجام شده است. واگذاری خودروسازان در مرحله نهایی مذاکره با سازمان خصوصی‌سازی است.

براساس بخشنامه بودجه ۱۴۰۲ میزان افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان دولت و کارگران مشمول قانون کار علی‌الحساب ۲۰ درصد اعلام شد.

طبق گزارش صندوق بین‌المللی پول از اوضاع اقتصادی جهان، بدهی کنونی ایران معادل دو برابر کل بودجه دولتی این کشور در سال جاری است و در سال ۱۴۰۲ به بالای ۳۷۰۰ تریلیون تومان می‌رسد.

سرپرست سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان: هیچ‌گونه تصمیمی برای افزایش قیمت شوینده‌ها گرفته نشده و فعلا این موضوع در دستور کار سازمان حمایت قرار ندارد.

متقاضیان می‌توانند از هشت صبح ۲۶ مهر تا ساعت ۲۴ اول آبان برای شرکت در مزایده خودرو‌های خارجی که توسط سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی برگزار می‌شود، اقدام کنند.

مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس: برای سهامدارانی که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند، شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی اقدام به مشارکت در افزایش سرمایه می‌کنند.

گزارش آماری مندرج در مقدمه بخشنامه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور نشان می‌دهد درآمد نفتی کشور در ۵ ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته هشت برابر شده است.

ششمین اجلاس سران کشور‌های عضو کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادساز در آسیا (سیکا) روز پنجشنبه با حضور رییسی و مقامات بلندپایه کشور‌های عضو برگزار شد.

کاخ کرملین در بیانیه‌ای اعلام کرد که سران تعامل و اقدامات اعتمادسازی در آسیا (سیکا) در نشست آستانه پایتخت قزاقستان ۶ سند همکاری را به تصویب رساندند.

رئیس‌جمهور: میزان همکاری اقتصادی و حجم مبادلات تجاری با قزاقستان به ۳ میلیارد دلار خواهد رسید.

«عبداللطیف رشید» نامزد حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق با کسب ۹۵ رای نمایندگان مجلس به عنوان رئیس جمهور عراق انتخاب شد.

سرگئی ریابکوف معاون وزارت امور خارجه روسیه روز جمعه گفت که توافق درباره ازسرگیری اجرای توافق هسته ای، هنوز در دسترس قرار دارد، اما عوامل گوناگون بسیاری بر آن نفوذ می‌کنند.

روز پنجشنبه نرخ تورم آمریکا برای ماه سپتامبر منتشر شد. شاخص قیمت مصرف‌کننده ایالات متحده درحالی برای بازه سالانه و ماهانه به ترتیب عدد ۸.۲ درصد و ۰.۴ درصد را به ثبت رساند که بازار‌ها انتظار اعداد ۸.۱ درصد و ۰.۲ درصد را می‌کشیدند.

ایلان ماسک در پاسخ به یکی از کاربران توییتر که پرسیده بود که آیا خبری از اینترنت استارلینک در ایران دارد پاسخ داد که در ایران چند دستگاه فعال شده‌اند.

تهران در نامه‌ای به برخی دیپلمات‌های اتحادیه اروپا هشدار داده که در صورت وضع تحریم جدید علیه تهران به بهانه آنچه اروپا سرکوب معترضان ایرانی خوانده ممکن است «روابط دوجانبه ادامه پیدا نکند».

کشور کانادا، سه نهاد و ۱۷ فرد را به لیست تحریم‌های خود اضافه کرده است.

رویترز نوشت: وندی شرمن معاون وزیر امورخارجه آمریکا به منظور حذف فیلترینگ از اینترنت در ایران با شرکت‌های فن‌آوری آمریکایی دیدار کرد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا تهدید کرد کشور‌ها و شرکت‌هایی را که مهمات نظامی در اختیار روسیه قرار می‌دهند یا از صنایع نظامی مسکو حمایت کنند، تحریم خواهد کرد.

منبع: فردای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده