تاریخ: ۲۳ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۲۶
بازدید: ۲۰۸
کد خبر: ۲۸۰۳۹۰
سرویس خبر : متالورژی و مواد
سرپرست واحد تحقیقات و توسعه شرکت فرا‌نسوز یزد مطرح کرد:

توسعه صنعت نسوز در گروه حمایت از تولیدکنندگان داخلی

‌می‌متالز - سرپرست واحد تحقیقات و توسعه شرکت فرا‌نسوز یزد گفت: حمایت از تولیدکنندگان نسوز کشور در راستای تحقق تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۴، به توسعه تولید و همچنین اشتغال‌زایی نیرو‌های انسانی جوان و باانگیزه خواهد انجامید و امیدوار هستیم شاهد رونق روزافزون تولید انواع نسوز‌ها در کشور باشیم.

به گزارش می‌متالز، آرمین رضایی بیان کرد: زمینه فعالیت شرکت فرانسوز یزد، نصب جرم‌های نسوز در مجتمع‌های فولادی است که فعالیت خود را از شرکت فولاد آلیاژی ایران آغاز کرده و در این مجموعه فولادی، مسئولیت اجرای امور نصب نسوز‌ها را بر عهده داشته است. ضمن اینکه ما تنها شرکت ایرانی هستیم که موفق به دریافت تاییدیه و مدرک شرکت بوهلر اتریش و دنیلی ایتالیا در رابطه با نصب جرم‌های نسوز شده است.

وی افزود: این شرکت در ادامه فعالیت خود، تولید جرم‌های آلومینایی و همچنین محصولاتی که نصب آن‌ها را بر عهده داشت، در دستور کار خود قرار داد و همین امر موجب شد با همکاری و مشاوره با چند شرکت معتبر خارجی مانند آلماتیس، فعالیت تولید جرم در این شرکت آغاز شود.

سرپرست واحد تحقیقات و توسعه شرکت فرا‌نسوز یزد در خصوص تولید جرم‌های آلومینایی در این شرکت، عنوان کرد: هم‌زمان در سال‌های ۱۳۷۶ تا ۱۳۷۷، تولید و نصب جرم‌ها در واحد‌های مختلف فولادی، سیمانی، پتروشیمی، پالایشگاهی و در هر قسمتی که نیاز به جرم آلومینایی بوده، این شرکت ورود کرده است. در حال حاضر زمینه کاری شرکت فرانسوز یزد تولید جرم‌های آلومینایی است و در صنعت فولاد، بسته جرم‌های تولیدی این شرکت کامل نبوده و جرم‌های منیزیایی و کربنی در این شرکت موجود نیست، اما در خصوص جرم‌های آلومینایی، این شرکت دارای سبد محصولات کاملی شامل جرم‌های لایه ایمنی، جرم‌های سقف کوره قوس، جرم‌های خاک کوبیدنی کوره‌های القایی، قطعات موجود در پاتیل و تاندیش است.

رضایی ادامه داد: در زمینه احیا و گندله‌سازی، محصولات این شرکت کامل و سابقه عالی در بخش احیا وجود دارد که در این زمینه می‌توان به همکاری با شرکت‌های گل‌گهر و آهن و فولاد ارفع اشاره کرد. در حال حاضر نیز با شرکت‌های نامدار مانند فولاد خوزستان، فولاد مبارکه و چادرملو زمینه همکاری مشترک حاصل شده که با تولید قطعات سقف و قطعاتی که وزن آن‌ها به ۱۴ تا ۱۵ تن می‌رسد، همراه شده است. در شرکت کاوه جنوب کیش نیز با برند‌های مطرحی همچون وزویوس به رقابت پرداخته‌ایم که خوشبختانه در سال گذشته توانستیم رکود‌های که در شرکت ثبت می‌شود، نسبت به وزویوس از کیفیت بالاتری برخوردار باشد.

واردات مواد اولیه مورد نیاز تولید نسوز

وی در ادامه به چالش‌های موجود در این صنعت اشاره کرد و گفت: بخش عمده‌ای از مواد اولیه مورد نیاز در این صنعت در داخل کشور تولید نمی‌شود و برای تامین مواد اولیه اصلی تولید انواع نسوز که عموما ساخت کشور‌های آسیایی، اروپایی و آمریکایی هستند، متاسفانه باید اقدام به واردات کنیم.

سرپرست واحد تحقیقات و توسعه شرکت فرا‌نسوز یزد تصریح کرد: به عنوان مثال سیمان‌های آلومینایی، تبولار‌ها، انواع کلساین‌ها و بوکسیت، مواد اولیه وارداتی هستند که از کیفیت مناسبی برخوردار بوده و خاصیت نسوزندگی بالایی دارند. البته موادی مانند شامورت‌ها، سیمان‌های آ ۷۰۰ و فوندو در داخل تامین می‌شوند که مشکلی در این زمینه وجود ندارد، اما در حالت کلی، در زمینه تخصیص ارز و تامین مواد اولیه و واردات آن‌ها با مشکلاتی رو‌‍به‌رو هستیم.

رضایی در خصوص صادرات محصولات این شرکت، یادآور شد: شرکت فرانسوز یزد در سال جاری با شرکت در جشواره‌های مطرح بین‌المللی، به آرامی زمینه صادرات محصولات خود را فراهم کرده است که امیدواریم در زمینه صادرات مشکلی نداشته باشیم و بتوانیم در بازار‌های جهانی مانند روسیه و ترکیه خوش بدرخشیم و موفق عمل کنیم.

وی خاطرنشان کرد: این شرکت پیش‌تر در زمینه صادرات فعال بوده و به کشور‌هایی همچون ارمنستان، آذربایجان و عراق صادرات انجام داده است، اما میزان صادرات به این کشور‌ها آنچنان که باید چشمگیر نبوده است. شرکت فرانسوز یزد با آمار تولید سالیانه ۱۲ تا ۱۳ هزار تن انواع محصولات و با توجه به میزان مصرف نسوز کشور در تمام زمینه‌ها اعم از فولاد، سیمان، پالایشگاهی و پتروشیمی، این رقم بسیار اندک است و اگر حتی به عنوان مثال تولید انواع نسوز در کشور به عدد ۱۰۰ هزار تن برسد، همچنان جوابگوی نیاز صنعت نخواهد بود.

به‌کارگیری از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در فرانسوز یزد

سرپرست واحد تحقیقات و توسعه شرکت فرا‌نسوز یزد در ارتباط با استراتژی توسعه تولید محصولات این شرکت، اذعان کرد: از اقدامات مهم این شرکت در راستای توسعه تولید، سرمایه‌گذاری انبوه جهت به‌کارگیری از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به ویژه رشته‌های مربوط به این صنعت مانند مهندسی مواد و متالوژی بوده و اقدام به جذب کارشناسان جوان و متخصص از نقاط مختلف کشور کرده است. همچنین شرکت فرانسوز یزد ضمن ایجاد ارتباط با شرکت‌های معتبر اروپایی و آسیایی که در این صنعت سرآمد هستند و مشاوره گرفتن از آن‌ها، در راستای توسعه تولید گام برداشته است، زیرا در این صنعت نمی‌توان درجا زد و باید همواره رو به جلو حرکت کرد و نوآور بود. کلیه این اقدامات در راستای کاهش هزینه‌های تولید صورت گرفته است و امیدواریم بتوانیم بیش از پیش در این صنعت موفق عمل کنیم.

رضایی ضمن تاکید بر اهمیت به‌کارگیری از نیرو‌های انسانی متخصص، ابراز کرد: شرکت فرانسوز یزد انگیزه لازم در زمینه‌های مالی، حقوقی و آموزشی را در نیرو‌های انسانی شاغل در مجموعه ایجاد کرده است و این شرکت با جذب نیرو‌های انسانی که هیچ سابقه کاری در این صنعت ندارند، انگیزه و شوق نیرو‌های انسانی جوان به رشد و پیشرفت را در اولویت خود قرار داده است. در برخی موارد، شاید به مدت سه سال به نیروی انسانی جوان فرصت آموزش داده شده است تا با ماهیت صنعت نسوز آشنا شود و بتواند مسیر خود را در زمینه‌های مختلف اعم از تولید و فروش، تحقیقات و توسعه، کنترل کیفیت و... پیدا کند و با حضور در سایت‌های مختلف مانند فولاد و پتروشیمی، آشنایی کلی با این صنعت داشته باشد. شرکت فرانسوز یزد، توسعه تحقیق و آموزش را سرلوحه کار خود قرار داده است و راه پیشرفت را برای نیرو‌های انسانی جوان و باانگیزه فراهم ساخته است.

چشم‌اندار آینده صنعت نسوز در ایران

سرپرست واحد تحقیقات و توسعه شرکت فرا‌نسوز یزد در ارتبط با آینده صنعت نسوز، مطرح کرد: در چند سال گذشته، وابستگی بسیاری به شرکت‌های خارجی در این صنعت وجود داشته که دلیل اصلی آن، عدم اعتماد و بها ندادن به شرکت‌های داخلی بوده است. متاسفانه یکی از بزرگ‌ترین فولادسازان کشور بدون در نظر گرفتن مسائل مالی، محصولات مورد نیاز خود را از خارج کشور تامین می‌کند و به شرکت‌های داخلی فرصت اثبات خود را نمی‌دهد، اما شرکت‌های خصوصی به دلیل اینکه مسائل مالی برای آن‌ها حائز اهمیت است، ضمن پذیرش ریسک فرصت آزمون و خطا در تولید جرم‌ها و اثبات توانایی‌ها را به تولیدکنندگان داخلی داده و باعث می‌شوند زمینه عدم وابستگی به خارج از کشور و همین طور بهبود کیفیت محصولات فراهم شود. در سال جاری و با توجه به تشدید تحریم‌ها، الزام بومی‌سازی در واحد‌های تولیدی موجب شد که شرایط تولید در شرکت‌هایی که در صنعت نسوز فعالیت دارند، کمی تسهیل شود. امیدواریم این فرایند ادامه‌دار باشد و شرکت‌های داخلی که از توان مالی خوبی برخوردا هستد، پس از رفع تحریم‌ها دوباره به واردات محصولات خارجی روی نیاورند. اگرچه در این زمینه دولت و مسئولان ذی‌ربط قول‌های مساعدی برای حمایت از صنعت نسوز داده‌اند، اما در عمل اتفاق خاصی صورت نگرفته است.

سرپرست واحد تحقیقات و توسعه شرکت فرا‌نسوز یزد در خصوص طرح‌های توسعه‌ای این شرکت، یادآور شد: زیرساخت‌های لازم جهت راه‌اندازی فاز دوم شرکت فرانسوز یزد اعم از خرید دستگاه‌ها و احداث سوله‌ها انجام شده است. همچنین یک واحد تولیدی دیگر در شهرک فولاد یزد راه‌اندازی شده که ۹۰ درصد پیشرفت در این پروژه حاصل شده است و امیدوار هستیم تا پایان سال جاری به بهره‌برداری برسد و بتوانیم در راستای بهبود کیفیت محصولات و افزایش میزان تولید و تنوع محصولات حرکت کنیم.

رضایی در پایان خاطرنشان کرد: ماشین‌آلات و دستگاه‌های مورد استفاده در خطوط تولید مجموعه در ابتدا تولید کشور‌های آلمان و چک بوده است که پس از گذشت چند سال، شرکت‌های داخلی موفق به بومی‌سازی آن‌ها شده‌اند و هم‌اکنون از ماشین‌آلات ایرانی و خارجی در شرکت فرانسوز یزد استفاده می‌شود. البته کیفیت و کارکرد نمونه‌های بومی‌سازی شده با دستگاه‌های خارجی قابل مقایسه نیست، اما جوابگوی نیاز تولیدکنندگان داخلی است.

منبع: فلزات آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده