تاریخ: ۲۴ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۰۵
بازدید: ۱۱۲
کد خبر: ۲۸۰۸۴۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

رشد نرخ ارز مقدمه‌ای بر افزایش قیمت خودرو‌های تجاری

‌می‌متالز - رییس هیأت مدیره کانون سراسری انجمن‌های صنفی رانندگان کامیون‌های یخچال داررشد نرخ ارز را مقدمه‌ای بر افزایش قیمت خودرو‌های تجاری در آینده‌ای نزدیک دانست.

به گزارش می‌متالز، رییس هیأت مدیره کانون سراسری انجمن‌های صنفی رانندگان کامیون‌های یخچال داررشد نرخ ارز را مقدمه‌ای بر افزایش قیمت خودرو‌های تجاری در آینده‌ای نزدیک دانست.

عبدالله خانعلی با اشاره به وضعیت فعلی بازار خودرو‌های تجاری اظهار داشت: بازار خودرو‌های تجاریدر شرایط ثبات اقتصادی تحت تاثیر میزان تقاضا حمل کالا و در شرایط فعلی تحت تاثیر تورم و قیمت ارز است.

وی در خصوص تاثیر رشد نرخ ارز بر قیمت خودرو‌های تجاری گفت: همان طور که رشد نرخ ارز بر قیمت همه اقلام کالایی تاثیر گذار است بازار خودرو‌های سنگین نیز از این قاعده مستثنی نیست و می‌توان رشد نرخ ارز را مقدمه‌ای بر افزایش قیمت خودرو‌های تجاری در آینده‌ای نزدیک دانست.

رییس هیأت مدیره کانون سراسری انجمن‌های صنفی رانندگان کامیون‌های یخچال داریادآور شد: پایین نگه داشتن دستوری نرخ ارز تا سقفی امکان پذیر است و اگر بازار قابلیت مهار آن را نداشته باشد رشد آن تابع هیچ الگویی نخواهد بود و حتی ممکن است نرخ دلار تا ۵۰ هزار تومان نیز افزایش پیدا کند هر چند که قیمت واقعی دلار در شرایط فعلی نیز بیش از ۴۰ هزار تومان است. ضمن اینکه قیمت ارز در کشور تابع مسائل سیاسی است و با ادامه این وضعیت با رشد فزاینده قیمت ارز مواجه خواهیم شد.

خانعلی درباره رشد تولید خودرو‌های تجاری در کشور و تاثیر آن بر تعادل عرضه و تقاضا بازار تجاری‌ها گفت: در بخش خودرو‌های تجاری تولید داخل نداریم و کامیون‌های چینی که در داخل مونتاژ می‌شوند نیز کیفیت قابل قبولی ندارند و متقاضیان این کامیون‌ها عمدتا رانندگان جدیدالورود به حوزه حمل و نقل و با تمکن مالی ضعیف هستند که قاعدتا به حمایت دولت نیاز دارند و به همین دلیل دولت برای خرید کامیون‌های چینی ۸۰ درصد وام در اختیار خریداران قرار می‌دهد؛ بنابراین رشد تولید کامیون‌های چینی به دلیل نبود تقاضای لازم در این بخش در تعادل عرضه و تقاضا بازار تجاری‌ها تاثیرگذار نخواهد بود.

خانعلی تصریح کرد: متاسفانه دولت برای خرید کامیون‌های چینی که کیفیت آن‌ها مورد انتظار مصرف کننده نیست تسهیلاتی در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد، اما برای خرید کامیون‌های اروپایی که کیفیت بالایی دارند تسهیلاتی قائل نمی‌شود در صورتی که اگر چنین شرایطی برای خرید کامیون اروپایی با علم به اینکه کیفیت آن‌ها تضمین شده است در نظر گرفته شود قطعا هیچ راننده‌ای سراغ کامیون‌های چینی نخواهد رفت، اما ظاهرا زیرساخت و کیفیت حمل و نقل اهمیتی برای مسوولین ندارد.

وی اضافه کرد: علاوه بر این وقتی قیمت کامیون‌های چینی با نظارت دولت تعیین می‌شود یعنی قیمت گذاری خارج از شرایط رقابتی صورت گرفته است و نمی‌توان انتظار داشت رشد تولید این کامیون‌ها موجب تعادل عرضه و تقاضا در بازار شود.

رییس هیأت مدیره کانون سراسری انجمن‌های صنفی رانندگان کامیون‌های یخچال دار در پایان خاطرنشان کرد: تردد در مسیر‌های بین المللی دارای شروطی مانند داشتن ویزا و پاس کردن استاندارد‌های اروپا است در حالی که تنها ۱۰ تا ۲۰ درصد رانندگان ما ویزا دارند و استاندارد کامیون‌های چینی که در داخل مونتاژ می‌شوند مورد قبول هیچ یک از کشور‌های اروپایی نیست؛ بنابراین رشد تیراژ تولید تجاری‌ها نمی‌تواند تاثیری بر بازار داشته باشد چراکه تقاضا در بخش بین المللی را نیز از دست داده ایم.

منبع: خبر خودرو

عناوین برگزیده