تاریخ: ۳۰ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۶:۰۰
بازدید: ۱۰۹
کد خبر: ۲۸۱۲۶۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

کاهش عرضه‌ها و بازگشت اعتماد، عامل رشد شاخص بورس

‌می‌متالز - کاهش فشار عرضه‌ها طی هفته‌های اخیر که با بازگشت اعتماد از سوی سهامداران به واسطه اقدامات دولت صورت گرفته از دلایل روند صعودی بورس است.

به گزارش می‌متالز، دولت سیزدهم بر خلاف رویه‌ای که در دولت قبل حاکم بود نگاه ابزاری و درآمدی به بورس نداشته و این موضوع همواره از سوی مسوولان دولتی اعلام شده است.

نگاه دولت به بورس در یک سال گذشته نگاه راهبردی بوده است و حمایت‌های که دولت از این بازار صورت داده موید این نکته است.

پیگیری سقف گذاری نرخ سوخت و خوراک صنایع، پیگیری ثابت ماندن حقوق معادن دولتی در بودجه، الزام بازارگردانی برای عرضه اولیه شرکت‌های دولتی، پیگیری حذف کامل قیمت‌گذاری دستوری کالا‌ها و عرضه برخی کالا‌ها همچون سیمان و برخی از خودرو‌ها در بورس از جمله اقدامات صورت گرفته دولت در حمایت از بازار سرمایه است.

ابلاغ بسته حمایتی ۱۰ بندی که در آن بیمه کردن سهام حاضر در پرتفوی اشخاص حقیقی تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان برای هر نفر، انتشار اوراق اختیار تبعی فروش بر روی سهام موجود در صندوق‌های درآمد ثابت تا سقف ۴۰۰ هزار میلیارد ریال، تزریق منابع جدید توسط صندوق‌های حاکمیتی برای خرید سهام در بازار سرمایه، واریز منابع مندرج در ردیف بودجه سال ۱۴۰۱ به صندوق تثبیت از جمله اقداماتی است که در راستای بازگرداندن اعتماد به سهامداران از سوی دولت صورت گرفته است که به دنبال این اقدامات بورس روند رو به رشد خود را از سر گرفت و ادعای دستکاری شاخص مغرضانه است.

شاید در برخی روز‌ها بازار سرمایه منفی و در برخی روز‌های دیگر سبز باشد، اما با توجه به ذات بازار‌های مالی توقع اشتباهی است که بورس همواره مثبت باشد، نوسان در همه بازار‌های مالی جزو ذات آن محسوب می‌شود.

اینکه مثبت شدن شاخص پس از دو روز منفی بودن، دستکاری دولت تلقی شود ادعای نادرستی است و با رویه‌های بورس منطبق نیست. کاهش فشار عرضه‌ها طی هفته‌های اخیر که با بازگشت اعتماد از سوی سهامداران به واسطه اقدامات دولت صورت گرفته از دلایل روند صعودی بورس است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده