به گزارش میمتالز، سعید عسکرزاده در نشست کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران که با دستور کار بررسی نحوه تعیین حقوق دولتی معادن برگزار شده است، با بیان اینکه موضوع حقوق دولتی در ۱۱ استان که معادن سنگ آهن دارند، چالشبرانگیز شده است، اظهار کرد: اعداد عجیبی برای حقوق دولتی مطرح میشود که بیشتر ناشی از اختلافها درباره قیمت پایه معدنی است.
وی ادامه داد: ما در شهریور با بخشنامهای برای محاسبه قیمت پایه معدنی مواجه شدیم که اگرچه مشکلساز بود و انتقادات زیادی به آن وارد بود؛ اما بعد دیدیم همان هم مبنای محاسبه قرار نگرفته است. بلکه برای محاسبه به آمار سامانه جامع تجارت استناد شده است. ایرادی که معدنکاران با آن مواجه هستند این است که آنچه استخراج میکنند با آنچه به فروش میرود خیلی متفاوت است. اگر مبنا بخشنامه است که ایرادات آن مشخص است، اما اگر مبنا سامانه است باید به نوع ماده فروش رفته توجه شود.
در ادامه فرهادی یکی از فعالان حوزه معدن نیز با تأکید بر اینکه مبنای تبعیض میان معادن سنگ آهن مشخص نیست، گفت: حقوق دولتی معادن در یک سال ۶ برابر شده که این فاجعه است.
وی افزود: باید سود ترجیحی معدن در تعیین حقوق دولتی لحاظ شود. اگر قرار است به بخش معدن رونق بدهیم این تصمیمات باعث میشود معادن فعال کنونی هم به ۶ هزار معدن تعطیل اضافه شوند.
همچنین محمدرضا بهرامن رئیس خانه معدن نیز با بیان اینکه در بحث حقوق دولتی طبق قانون باید، ماده معدنیِ استخراج شده مبنا باشد، گفت: ذهنیت نادرستی وجود دارد که گمان میکند درآمد معادن روز به روز رو به افزایش است. بر اساس این، مجلس مصوبهای گذاشت که سازمان برنامه در شورای معادن در رابطه با حقوق دولتی کسب درآمد کند. این ذهنیتها باعث شده بخش معدن مدام مورد هجمه قرار گیرد.
رئیس خانه معدن افزود: اتاق ایران و کمیسیون معادن میتواند مبنای کارشناسی برای حقوق دولتی را از زبان همه فعالان معدن با شورای عالی معادن و وزارت صنعت مطرح کند تا هم خواسته فعالان معدنی لحاظ شود و هم خودمان در تصمیم سازیها مشارکت کنیم.
حمیدی سرپرست دفتر کل بهرهبرداری معادن وزارت صمت نیز با بیان اینکه در تعیین حقوق دولتی در قانون توجه به بحث زیرساختها، ذخیره قطعی و احتمالی، کیفیت و عیار، شرایط باطله برداری، دسترسی به آب، جاده و بازار و همچنین سود ترجیحی قید شده است، گفت: ما معتقدیم باید عدالت در دریافت حقوق دولتی معادن اجرا شود. حقوق دولتی معدن شن و ماسه در مازندران و تهران باید متفاوت از معدن شن و ماسه در ایلام محاسبه شود.
وی اضافه کرد: سازمان نظام مهندسی معدن، عوامل افزاینده و کاهنده در ضریب حقوق دولتی را مشخص کرده است. ضرایب و درصد و تغییرات این عوامل را هم مشخص کرده و حتی نرمافزار آن هم آماده شده است. بررسیها نهایی شده و سه هفته دیگر در جلسه شورای معادن رونمایی خواهد شد. برای تعیین سود ترجیحی نیز قیمتهای جهانی، گمرک و خانه معدن به عنوان مرجع در نظر گرفته شده است. البته قطعاً وقتی این بن سازه (پلتفرم) نهایی شد با بخش خصوصی مطرح و نظرات آنها را نیز دریافت خواهیم کرد.
سرپرست دفتر کل بهرهبرداری معادن وزارت صمت با تأکید بر اینکه ضرایب حقوق دولتی از سال ۹۹ تا کنون تغییری نکرده است، گفت: آنچه تغییر کرده سود ترجیحی است. ما حقوق دولتی را الکترونیکی کردیم تا عدالت بیشتری برقرار شود. الان میدانیم چه کسی بدهی دارد و چقدر است و همه را وصول میکنیم. امسال هم در چالش با برنامه بودجه تلاش کردیم رقم حقوق دولتی کمتر از ۴۰ همت باشد، زیرا ما هم مخالف افزایش حقوق دولتی معادن هستیم.
حمیدی با بیان اینکه حقوق دولتی بر اساس ظرفیت اسمی محاسبه میشود ادامه داد: اینکه چرا الان حقوق دولتی تعیین شده با این ظرفیت منطبق نیست دو دلیل دارد. اول اینکه طرح بهرهبرداری معادن دقیق نیست و روش استخراج در آن بیان نمیشود. دوم اینکه گزارش پایان عملیات هم ناقص است. چرا که اکتشاف به درستی اتقاق نمیافتد. اگر میخواهیم به حقوق دولتی مناسب برسیم هم باید گزارش پایان عملیات و هم طرح بهرهبرداری دقیق باشند.
منبع: خبرگزاری تسنیم