تاریخ: ۰۱ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۴۱
بازدید: ۹۶
کد خبر: ۲۸۱۷۶۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

افت قیمت سنگ‌ آهن تا احیای اقتصاد چین، بیشتر خواهد شد

‌می‌متالز - سنگ‌آهن، یکی از کالا‌هایی است که عملکرد ضعیفی در سال جاری داشته است و کاهش قیمت این ماده معدنی تا زمانی که اقتصاد چین احیا شود، بیشتر خواهد شد.

به گزارش می‌متالز، معاملات آتی در سنگاپور به مدت هفت ماه متوالی روند نزولی داشته است که بدترین دوره از زمان آغاز این معاملات در سال ۲۰۱۳ است. قیمت سنگ‌آهن، حدود یک سوم بالاترین رکورد قیمت ثبت شده خود در ماه می‌سال گذشته و در حدود ۸۱ دلار در هر تن است.

چین با فاصله، بزرگ‌ترین خریدار سنگ‌ آهن از استرالیا و برزیل است و این ماده معدنی در تولید سالانه فولاد به کار برده می‌شود. حجم واردات سنگ‌آهن طی دو سال گذشته، بیش از یک میلیارد تن بوده است. سنگ‌آهن، یکی از مواد اولیه تعیین‌کننده در اقتصاد چین به شمار می‌رود. این ماده معدنی علی‌رغم نوسانات بازار املاک و قرنطینه‌های شدید اعمال شده دولت چین در دوران اوج ویروس کرونا، همچنان یکی از پر استفاده‌ترین کالا‌ها در چین شناخته می‌شود.

در عین حال، امید‌ها به بهبود شرایط در پاییز سال جاری یعنی فصل اوج فعالیت‌های ساخت‌وساز در چین، با پایان کنگره حزب کمونیست در ماه اکتبر از بین رفت. در همین رابطه، نشستی که هر پنج سال یک بار برگزار می‌شود هم نتوانست آن طور که باید بر بهبود در وضعیت بخش املاک و مستغلات تاثیر مثبت بگذارد. به علاوه این نشست نتوانست مسیری مشخص را از میان انبوه قوانینی که برای رسیدن به کووید صفر تعیین شده است، ارائه کند. به همین سبب این مسئله باعث شد که روند تقاضا برای اکثر کالا‌ها کاهش یابد و موجب اختلال در فعالیت‌های کسب‌وکارها، کارخانه‌ها و صنعت ساخت‌وساز شود.

گاوین وندت، مدیر موسسه «MineLife Pty» مستقر در سیدنی استرالیا مطرح کرد که هنوز در مورد زمان پایان قرنطینه‌های سخت‌گیرانه دولت چین به خاطر گسترش ویروس کرونا، بیانیه‌ای ارائه نشده است و هیچ طرح کلی دقیقی نیز از اقدامات اقتصادی چین برای تقویت اقتصاد این کشور وجود ندارد. این بدان معناست که جنبه‌های منفی این مسئله همچنان قابل لمس است.

وی افزود که این موضوع، موجب فشار بر کارخانه‌های فولاد و کاهش حاشیه سود آن‌ها خواهد شد و این روند به احتمال فراوان ادامه داشته باشد.

افت قیمت سنگ‌ آهن تا احیای اقتصاد چین، بیشتر خواهد شد

در همین رابطه، صنعت فولاد چین از تابستان نسبت به وقوع یک بحران هشدار داد. همچنین در سه ماهه سوم سال جاری، کارخانه‌های بزرگ اولین زیان کلی خود را از زمان شروع جمع‌آوری داده‌ها توسط خبرگزاری بلومبرگ در سال ۲۰۱۸ متحمل شدند. در پاسخ به این موضوع، کارخانه‌ها حجم خرید سنگ‌آهن خود را کاهش دادند.

کندی رشد اقتصاد جهانی، منجر به از دست رفتن فرصت‌ها برای شرکت‌های فولادسازی شد و برای برون‌رفت از این اوضاع، آن‌ها تصمیم به صادرات گرفتند. به همین دلیل اقداماتی جهت کاهش آلاینده‌ها در زمستان و اعمال محدودیت‌های دولتی روی حجم تولید سالانه فولاد برای محدود کردن انتشارات کربن، منجر به ایجاد فضایی ابهام‌آلود در مورد روند تقاضا در ماه‌های آینده خواهد شد.

شرکت خدمات مالی و بانکداری «UBS AG» سوئیس پیش‌بینی می‌کند که اگر مقامات دولتی هدف خود را برای کاهش تولید سالانه در سال ۲۰۲۲ اجرایی کنند، حجم تولید روزانه فولاد در چین در سه ماهه چهارم سال جاری، حدود ۵ درصد در مقایسه با نرخ تولید در ماه سپتامبر کاهش خواهد یافت.

بر اساس گزارش موسسه «Gavekal Dragonomics»، مصرف فولاد ۳۹ درصد از بازار املاک چین را تشکیل می‌دهد. این بخش بیش از یک سال است که پس از دخالت دولت چین به منظور کاهش تورمی که آن را حباب اقتصادی می‌نامید، به شدت در حال کاهش است.

البته وضعیت به وجود آمده به این زودی‌ها بهبود نمی‌یابد و این در حالی است که طی ماه گذشته، میزان فروش ۱۰۰ شرکت برتر ۲۸ درصد افت را تجربه کردند. طبق آخرین نظرسنجی در ارزیابی شاخص مدیران خرید، علی‌رغم صرف هزینه‌های زیرساختی دولت به منظور حمایت اقتصادی برای جبران برخی از زیان‌های فولادسازان و با وجود واحد‌های تولیدی بزرگ‌تر در چین، این صنعت همچنان با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کند.

افت قیمت سنگ‌ آهن تا احیای اقتصاد چین، بیشتر خواهد شد

افت شدید تقاضای سنگ‌آهن در تضاد با افزایش این روند برای سایر فلزات مورد استفاده در صنعت ساخت‌وساز مانند مس و آلومینیوم که به منظور گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر در خلال عدم حضور پر رنگ سوخت‌های فسیلی به‌کار می‌روند، است. به علاوه در روند عرضه مس و آلومینیوم مشکلاتی وجود دارد. البته باید به این مسئله اشاره کرد که سرمایه‌گذاری در معادن مس، همچنان با ضعف‌هایی رو‌به‌رو است؛ در حالی که سهمیه‌بندی و کمبود برق ناشی از موج گرما و جنگ در اوکراین، باعث افزایش قیمت فلز آلومینیوم شده است.

در همین رابطه، شرایط برای سنگ‌آهن کمی متفاوت‌تر است؛ چراکه معدنچیان بزرگ توانسته‌اند در سال‌های اخیر در کاهش هزینه‌های خود بسیار موفق عمل کنند و هیچ عاملی باعث توقف در روند عرضه آن‌ها نشده است. به عنوان مثال، هزینه تولید برای شرکت استخراج معادن و فلزات ریوتینتو در معدن پیلبارا، حدود ۲۰ دلار در تن است. تمرکز بالا بر بهره‌وری باعث شد وقتی قیمت سنگ‌آهن در سال ۲۰۱۵ به پایین‌ترین سطح خود یعنی ۳۶ دلار در هر تن رسید، هنوز هم این شرکت بتواند به روند کسب درآمد مطلوب خود ادامه دهد؛ بنابراین بدون ایجاد هیچ تغییر عمده‌ای در سیاست‌های چین، انتظار می‌رود که قیمت‌ها کاهش پیدا کنند. آخرین پیش‌بینی‌های شرکت سیتی‌گروپ و گروه گلدمن ساکس، کاهش قیمت سنگ‌آهن طی سه ماه و رسیدن آن تا سطح ۷۰ دلار در هر تن را نشان می‌دهد.

در همین رابطه، قیمت سنگ‌آهن در روز ۳ نوامبر ۲۰۲۲ با ۰.۳ درصد کاهش، به ۸۰ دلار و ۳۰ سنت در هر تن رسید. همچنین قیمت مس در بورس فلزات لندن با ۰.۱ درصد کاهش، به هفت هزار و ۶۱۶ دلار در هر تن رسید که برای پنجمین بار در ۶ روز معاملاتی پی در پی پس از اشاره فدرال رزرو مبنی بر افزایش نرخ‌های بالاتر از حد انتظار در ماه‌های آینده، منجر به کاهش تمایل به ریسک در سرمایه‌گذاری در این صنعت شد. قیمت آلومینیوم با ۰.۸ درصد افزایش، به دو هزار و ۲۶۸ دلار در هر تن رسید تا برای چهارمین روز متوالی، روند صعودی را تجربه کند.

برخی پست‌های تایید نشده در شبکه‌های اجتماعی در هفته اخیر، نشان می‌دهد که دولت چین درصدد است چگونگی پایان دادن به برنامه قرنطینه سخت‌گیرانه برای کنترل شدید گسترش ویروس کرونا را ارزیابی کند که این موضوع می‌تواند اندکی بر افزایش قیمت‌ها تاثیرگذار باشد.

با این حال، بسیاری از این کارشناسان معتقدند که موافقت رئیس جمهور چین با اجرای این سیاست می‌تواند به راحتی طی چند ماه آینده اجرای این سیاست را در هاله‌ای از ابهام قرار دهد و اگر هم این سیاست منجر به ایجاد تمایل به رشد در بازار شده باشد، ادامه اجرای این طرح به طور کامل به وضعیت آینده دولت حاکم چین بستگی خواهد داشت.

منبع: فلزات آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده