تاریخ: ۲۱ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۸:۲۳
بازدید: ۱۲۶
کد خبر: ۲۸۴۴۰۸
سرویس خبر : آهن و فولاد

توسعه صنعت فولاد و توجه به ظرفیت‌های منطقه‌ای

‌می‌متالز - نقش فولاد خوزستان در افزایش تولید ملی و ارزآوری و ایجاد اشتغال با رویکرد تولید صیانتی، نه تنها استان پهناور و استراتژیک خوزستان را تحت شعاع قرار خواهد داد بلکه به مثابه موتور محرکه کشور عمل خواهد کرد.

به گزارش می‌متالز، از قرن گذشته که برای توسعه و افزایش ثروت و قدرت اقتصاد جهان صنایع بر کشاورزی رجحان یافت، رهبران جهان برای عقب نماندن از قافله توسعه صنعت تمام کوشش خود را معطوف به افزایش تولید کردند.

اگرچه در مواقعی ولع توسعه صنعت، آسیب‌هایی را در پارادایم توسعه پایدار متوجه محیط زیست کرد، ولی عطش سبقت در رقابت توسعه صنعت، کشور‌های جهان را به افزایش بهره وری و کمیت تولید اجبار می‌نمود.

سال‌ها گذشت و با توسعه صنایع، کشور‌هایی که در صادرات محصولات رده‌های بالاتر را کسب کردند در رقابتی که بعد‌ها چیزی از یک جبهه نبرد کم نداشت؛ توانستند در ابعاد اقتصادی و تولید ثروت و حتی در توسعه صنایع نظامی دست پیش از رقبا داشته باشند و گوی سبقت را در رقابت‌های جهانی بربایند.

کشور‌های موسوم به جهان اول که بعد‌ها بر اساس ارزیابی‌های مایکل تودارو، کشور‌های توسعه یافته لقب گرفتند در قرن حاضر نیز به دلیل دست بالای شان در صنعت، کرسی‌های تصمیم گیری جوامع جهانی را با قلدری بدون در نظر گرفتن مصالح جهان از آن خود کردند و با تولید بیشتر و به تبع آن صادرات بر اسب مراد تاختند.

کشور‌هایی که به دلیل استعمار غرب، جنگ‌های داخلی و یا فساد حاکمان شان از قطار توسعه اقتصادی رقبا جا ماندند، دهه‌های اخیر تمامی کوشش خود را با بهره گیری از ظرفیت‌های فرامرزی به کار بستند تا شاید فاصله خود را آهسته و پیوسته از جامعه جهانی بکاهند.

اما در کشور ما و در همین استان پهناور خوزستان ظرفیت‌های زیادی در بخش صنایع فولاد وجود دارد و ۱۴ شرکت بزرگ و متنوع درون این صنعت استراتژیک فعالند به شکلی که خوزستان مانند سایر ظرفیت‌های ملی قطب دوم تولید کشور را از آن خود کرده است.

سالی که گذشت، به دلیل مشکلات ناشی از تحریم‌های ظالمانه کشور‌های غربی و در حالی که کشورمان نیاز شدیدی به ارزآوری و افزایش صادرات داشت؛ صنعت فولاد به تنهایی سهمی معادل چهار میلیارد و ۷۵۰ میلیون دلار ارزآوری از سبد صادران ملی داشته که سهم کارخانه فولاد خوزستان در این میان به عنوان پرچم دار ۱.۴ میلیارد دلار از این ارزآوری بوده و با تلاش شبانه روزی همکاران به اقتصاد ملی خدمت کرده و نزدیک به ۳ درصد کل ارزآوری کشور را به خود اختصاص داده است.

اعتقاد بر این است که صنعت فولاد خوزستان به دلیل دسترسی به مرز‌های بین المللی و همسایگی با بنادر بزرگ تجاری خارجی و به طبع کاهش هزینه‌های حمل و نقل از سویی دسترسی آسان با مسیر کوتاه درون استانی به منابع انرژی از قبیل آب، برق و گاز دارای مزیت مطلق در تولید است.

با وجود این و تاکید چندباره بر این گزاره که صنعت فولاد باید بر اساس ظرفیت‌های منطقه توسعه یابد؛ تصمیم گیران حوزه ملی می‌توانند با ارزیابی‌های دقیق سهم تامین مواد خام صنعت و طرح‌های توسعه‌ای فولاد خوزستان را در قیاس با همنوعانش در اقصی نقاط کشور مورد بررسی و مداقه کارشناسی قرار داده و با تخصیص منابع فراخور با ظرفیت‌ها به افزایش تولید فولاد در خوزستان شتاب بیشتری ببخشند.

طبیعی است نقش فولاد خوزستان در افزایش تولید ملی و ارزآوری و ایجاد اشتغال با رویکرد تولید صیانتی، نه تنها استان پهناور و استراتژیک خوزستان را تحت شعاع قرار خواهد داد بلکه به مثابه موتور محرکه کشور عمل خواهد کرد.

منبع: تابا خبر

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده