تاریخ: ۲۸ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۲۷
بازدید: ۱۶۸
کد خبر: ۲۸۴۹۸۶
سرویس خبر : آهن و فولاد
محدودیت مصرف گاز صنایع و واکنش فعالان؛

پس از قطعی گاز صنایع فولادی؛ تولیدکنندگان اخطار قطعی برق را دریافت خواهند کرد

‌می‌متالز - یک فعال صنعت فولاد گفت: در شرایط فعلی، صنایع فولادی علاوه بر چالش تامین گاز برای واحد‌های تولیدی خود، در آینده نزدیک اخطار قطعی برق را هم دریافت خواهند کرد.

به گزارش می‌متالز، جهاندار شکری با اشاره به قطعی و محدودیت مصرف گاز در صنایع اظهار داشت: در صنعت فولاد موضوعی تحت عنوان کاهش مصرف و صرفه جویی در انرژی وجود ندارد، چون واحد‌های تولیدی باید یک انرژی نسبت بر تن مصرف کنند.

وی با بیان اینکه کار تولید محصولات فولادی همیشگی و پیوسته است، گفت: واحد‌های تولیدی در هنگام تولید باید میزان مشخصی از گاز و برق را در مقیاس متر مکعب مصرف کنند تا بتوانند محصولات خود را تولید کنند و از آنجا که تولید محصول و کالا پیوستگی دارد، در نتیجه مصرف انرژی نیز دائمی خواهد بود و هرگونه اختلال در انرژی به معنای توقف تولید خواهد بود.

مدیرعامل ذوب‌ آهن بیستون کرمانشاه، وجود گاز برای تولید آهن اسفنجی را در واحد احیای صنعت فولاد ضروری خواند و تصریح کرد: در خط تولید صنایع فولادی به‌ویژه نورد باید ۱۵ مشعل روشن باشد تا شرایط تولید شمش و خروج شمش از کوره فراهم شود. به همین علت، نمی‌توان زمان را درخط تولید واحد‌های احیای صنعت فولاد دخالت داد و هرگونه کاهش یا قطعی مصرف برق نشانه‌ای از توقف کامل خط تولید است.

شکری با اشاره به توقف فعالیت فولاد خراسان از ۱۰ روز قبل تاکنون به علت محدودیت در مصرف گاز صنایع، گفت: درحال حاضر واحد احیای فولاد خراسان کاملا متوقف شده است، ضمن اینکه در فولاد خوزستان چندین واحد احیا با توقف کامل مواجه شده اند. همچنین در ذوب آهن بیستون یکی از خط‌های تولید نورد متوقف شده و یک خط دیگر نوردی نیز اخطار قطعی گاز گرفته است.

وی بادآور شد: دولت قطعی گاز صنایع را به دو روش اعمال کرده است که در این راستا، یا گاز مصرفی صنایع کاملا قطع شده و واحد‌های تولیدی نمی‌توانند فولاد تولید کنند و یا اینکه از صنایع خواسته اند با همکاری در قطعی گاز، مصرف خود را کاهش دهند که حالت دوم آن در صنعت فولاد امکانپذیر نیست.

این فعال صنعت فولاد، چالش دیگر صنایع فولادی را ابلاغ قطعی برق در آینده نزدیک عنوان و خاطرنشان کرد: اخطار قطعی برق به زودی به صنایع ابلاغ خواهد شد و از آنجا که بیشتر نیروگاه‌ها با گاز فعالیت دارند و مشکل تامین مازوت دارند، اخطار قطعی برق و کاهش مصرف برق همانند فصل تابستان به صنایع به زودی ابلاغ خواهد شد.

منبع: فولادبان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده