تاریخ: ۲۹ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۱۴
بازدید: ۲۶۷
کد خبر: ۲۸۵۳۵۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به حوزه حمل و نقل ریلی ورود کنند

سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به حوزه حمل و نقل ریلی ورود کنند
‌می‌متالز - مدیرکل راه آهن استان فارس گفت: فارس یکی از استان‌هایی است که بیشترین خطوط ریلی برای آن تعریف شده و در صورت ورود سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به نتایج بهتری در این حوزه دست خواهد یافت.

به گزارش می‌متالز، مهرداد انصاری در نشست خبری خود با خبرنگاران به رضایتمندی مردم در استفاده از راه آهن اشاره و اظهار داشت: براساس برآورد‌ها و ارزیابی انجام شده، حوزه راه آهن هر ساله رو به رشد بوده و رضایتمندی مردم نسبت به ایستگاه‌ها و ارائه خدمات افزایش یافته است.

وی عنوان کرد: یکی از وظیفه سازمان در راستای افزایش و ایجاد تغییر و تحولات در حوزه خدمات است تا موجب رضایتمندی بیشتر مردم و کاهش هزینه‌ها باشد.

انصاری با بیان اینکه شرایط ایستگاه‌های راه آهن نسبت به سال‌های گذشته بسیار تغییر کرده و رشد بهتری داشته است، گفت: در حوزه خدمات مسافر در حال حاضر باتوجه به ایجاد یک نقطه تجمیع که صورت گرفت، مسافرین می‌توانند در نقطه تجمیع بار خود را به انبار توشه تحویل دهند.

مدیرکل راه آهن استان فارس به سرعت قطار‌های مسافربری اشاره کرد و افزود: در بخش زیادی سرعت قطار‌ها در محور فارس ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت است، اما زمان سفر تلفیقی از زمان‌های کل سفر اعم از پیاده و سوار شدن مسافر و خدمات نماز است. این در حالی است که علاوه بر اینکه این میزان سرعت افزایش یافته است، در حوزه توسعه ناوگان نیز راه آهن جمهوری اسلامی در صدد است تا خدمات خود را افزایش بدهد.

انصاری در ادامه این نشست به حوزه بار راه آهن اشاره کرد و افزود: بخشی از خدمات راه آهن در حوزه بار است و بر اساس وظیفه‌ای که داریم این چرخه اقتصادی باید همواره فعال باشد. چرا که قیمت حمل بار در راه آهن نسبت به سایر خطوط علاوه بر ایمنی بیشتر مناسب‌تر و ارزان‌تر است.

وی با اشاره به قیمت تمام شده بار عنوان کرد: باتوجه به اینکه در بازه‌های متفاوت قیمت تمام شده بار افزایش یافت و این قیمت سالیانه توسط راه آهن جمهوری اسلامی با مجوز هیئت مدیره و پیشنهادات شرکت‌های حمل کننده بار افزایش می‌یابد، مطابق هزینه‌های موجود این قیمت تعیین می‌شود.

ایجاد خدمات سالن ترانزیت و ارائه خدمات فرهنگی به مردم از دیگر موضوعات مورد اشاره مدیر کل راه آهن بود و وی اظهار کرد: بخشی از اقدامات توسط حوزه فرهنگی ملی یا استانی انجام می‌شود.

انصاری همچنین در خصوص ارائه خدمات و مسوولیت‌های اجتماعی به همسایگان مجاور در خطوط و ایستگاه‌های راه آهن گفت: باتوجه به رعایت حریم در حوزه ریلی و عدم ورود به زیرساخت‌ها، کمترین ورود به حریم را در استان فارس و اصفهان داشته‌ایم که این موضوع نشان از فرهنگ بالای مردم استان است. از سوی دیگر در راستای رعایت این حریم ایمن سازی در حریم‌ها صورت گرفته و در مسیر‌هایی همچون شهریار، مرودشت و سیوند علاوه بر ارائه خدمات زیر ساختی دیوار گذاری انجام شده است.

مدیرکل راه آهن فارس ادامه داد: فارس یکی از استان‌هایی است که بیشترین خطوط ریلی برای آن تعریف شده است که مسیر شیراز _ اهواز، شیراز_ گل گهر و شیراز به بندرعباس از جمله آن‌ها است و باتوجه به اینکه اجرای آن‌ها در دستور کار بوده، اما بخش زیادی از اجرای این موضوعات ارتباط مستقیم با مسائل مالی و اقتصادی دارد و اگر سرمایه گذاران بخش خصوصی در این حوزه ورود کنند به نتیجه زودتری دست می‌یابیم. این در حالی است که در برنامه توسعه راه آهن شیراز به بوشهر اجرای این خط به صورت جدی تعریف شده و در حال اجرا است.

وی با تاکید بر اینکه در راه آهن فارس هیچ گونه فرسودگی در حوزه زیرساخت و واگن وجود ندارد، افزود: ممکن است عمر واگن‌ها بالا باشد، اما هیچ گونه عدم ایمنی در خطوط و واگن‌ها وجود ندارد.

انصاری با بیان اینکه نوسازی ناوگان یکی از اقدامات جدی در دستور کار است، یادآور شد: کلیه واگن‌های راه آهن ایمن هستند. این در حالی است که بخش زیادی از اعتبارات راه آهن در حوزه نگهداری زیر ساخت‌ها هزینه می‌شود که تنها در حوزه نگهداری خطوط و زیر بنایی ۱۵۰ نفر نیرو مشغول به‌کار هستند.

در خصوص پدیده فرونشست، اقدامات اولیه از بروز هر گونه حادثه انجام شده است

مدیرکل راه آهن فارس همچنین به پرسش خبرنگار تسنیم در خصوص موضوعات مطرح شده پیرامون فرونشست زمین در نزدیکی یکی از ایستگاه‌های راه آهن پاسخ داد: در این خصوص نیرو‌های راه آهن به صورت ۲۴ ساعته از مسیر‌ها بازدید می‌کنند و باتوجه به خشک قنات‌ها در مسیر راه آهن آب از بالا دست آمده منجر به فرونشست در برخی نقاط شده است.

وی با بیان اینکه در این خصوص جلساتی با حضور مدیران استانی توسط استانداری برگزار شده است، افزود: در این جلسه که با حضور معاون دادستان برگزار شد، تکالیف اجرایی مشخصی برای هر دستگاه اجرایی صادر شد.

انصاری اضافه کرد: در حال حاضر وضعیت شهرسازی صدرا به گونه‌ای شده است که آب‌های سطحی که دارای مسیر‌های متعدد بود دارای مسیر متمرکز شده و این آب‌ها به جای پراکنده شدن به صورت مسیر سیل هستند و برای این موضوع هم پیشنهاداتی مطرح شد، اما برخی دستگاه‌های اجرایی به دلیل موضوعات بودجه‌ای در حقیقت کار عملیاتی انجام نداده اند.

این مقام مسوول افزود: باتوجه به اینکه در گذشته قنات‌ها به صورت دست کن بوده است بررسی نشست‌ها و ریزش آن‌ها صورت گرفت و اقدامات اولیه در خصوص پیشگیری از بروز هر گونه حادثه انجام شده است. اما این انتظار را داریم تا مرکز زمین شناسی به صورت مکتوب در این خصوص ارائه راهکار بدهد. همچنین افرادی که در این حوزه مسوولیت دارند در این خصوص همکاری بیشتری داشته باشند.

انصاری ادامه داد: باتوجه به اینکه برخی دستگاه‌ها اعلام می‌کنند که راه آهن باید اقداماتی را انجام بدهد، اما باید این موضوع را در نظر داشت که در هنگام گسترش شهر باید برای مبنای توسعه شهری هر دستگاه اجرایی برنامه‌های خود را داشته باشد و در صورتی که کوتاهی انجام شود باید با مشارکت یکدیگر رفع آن صورت بگیرد.

مدیرکل راه آهن فارس در ادامه سخنان خود با بیان اینکه بیشترین مسافر در خط شیراز_ تهران است و پس از آن خط مشهد دارای بیشترین مسافر است، عنوان کرد: در سال جاری نسبت به سال گذشته بالغ بر ۲۵ درصد افزایش جا به جایی مسافر داشته ایم که این رشد با افزایش ناوگان صورت گرفته است.

انصاری در خصوص سر فاصله حرکت قطار‌ها گفت: یک روز سه ورودی قطار و یک روز در میان یک خروجی داریم و با پیگیری نمایندگان استان و استاندار فارس درصدد افزایش این ناوگان هستیم.

وی همچنین به وضعیت فعالیت مثلث طلایی خطوط ریلی شیراز، یزد و اصفهان اشاره کرد و افزود: باتوجه به اینکه در دوره‌های گذشته این اقدام در دستور کار بود و مدتی فعال بود، اما در حال حاضر نیازمند ورود بخش خصوصی به این حوزه هستیم تا تأمین واگن صورت گیرد و مجددا این مسیر راه‌اندازی شود.

انصاری خاطرنشان کرد: در ۹ ماه گذشته، بار حمل شده در فارس براساس تن کیلومتر بالغ بر ۱۰۵ میلیون تن کیلومتر و میزان بارگیری انجام شده ۲۵۰ هزار تن بوده و حجم بار صادراتی از استان به میزان ۱۱ هزار تن بوده است.

راه‌اندازی حمل و نقل ترکیبی دیگر موضوع مورد اشاره مدیرکل راه آهن فارس بود و افزود: باتوجه به اینکه برای توسعه این خط نیاز است تا زیر ساخت‌ها اجرایی شود در صورت تکمیل بخش‌های اجرایی، برنامه حمل و نقل ترکیبی از طریق مترو انجام می‌شود و این آمادگی را داریم که یک پایانه ویژه اتوبوس جهت استفاده از خدمات شمال غرب ایجاد کنیم.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده