تاریخ: ۰۳ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۵۰
بازدید: ۸۶
کد خبر: ۲۸۵۶۳۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

اولین موزه صنعت سیمان کشور در منطقه ٢٠ تهران به بهره برداری رسید/ بازدید تا ١۵ فروردین ١۴٠٢ رایگان است

‌می‌متالز - مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران گفت: امروز موزه صنعت سیمان کشور در شهرری افتتاح شد؛ بازدید از این موزه تا فروردین سال آینده رایگان است

به گزارش می‌متالز، مهدی هدایت مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران از افتتاح موزه صنعت سیمان کشور خبر داد.

وی با اعلام این خبر گفت: کارخانه سیمان ری، نخستین کارخانه سیمان ایران، در دی ماه ۱۳۱۲ افتتاح شد و تا سال ۱۳۶۰ طی چهار مرحله مختلف توسعه یافت و میزان تولید آن تا سقف ۶۰۰ تن در روز رسید.

سید مهدی هدایت افزود، واحد‌های کارخانه، تا اواخر سال ۱۳۶۲ فعال بودند، تا اینکه در اسفند ماه سال ۱۳۶۲ به دنبال گسترش شهر تهران و همچنین قدیمی شدن شیوه تولید و از رده خارج شدن دستگاه‌ها همراه با انتشار آلودگی، تولید واحد‌های کارخانه متوقف و در نهایت در سال ۱۳۶۳ این مجموعه رسما تعطیل شد.

دبیر باز آفرینی مجمع کلانشهر‌های کشور ادامه داد، از سیمان این کارخانه در ساخت بنا‌ها و زیرساخت‌های مهمی همچون ساختمان وزارت کشور، وزارت آموزش و پرورش، تاتر شهر، مخابرات ایران و موزه هنر‌های معاصر استفاده شده است.

وی خاطرنشان کرد، تاریخ، وسعت و عظمت کارخانه، بنا‌ها و فضا‌های متعدد و متنوع آن، تجهیزات صنعتی جالب توجه و قرارگیری در جوار آثار شاخص تاریخی و طبیعی، در کهن‌ترین محدوده استان تهران، از جمله دلایلی است که سبب شده تا این مجموعه ظرفیت بالایی برای نقش پذیری در سطح شهری و حتی ملی را دارا باشد. در همین راستا به پیشنهاد شهرداری تهران، هیات وزیران در جلسه‌ای در سال ۱۳۹۷ طی مصوبه‌ای حق استفاده از کارخانه سیمان ری را، با هدف مرمت، بازسازی و تبدیل آن به موزه صنعت سیمان و مجموعه گردشگری با کاربری‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی برای مدت ۳۰ سال به شهرداری تهران واگذار کرد و براین اساس شهرداری تهران در سال ۱۳۹۸ مرمت و باز آفرینی این مجموعه را به سازمان نوسازی شهر تهران سپرد.

هدایت در ادامه با بیان این که بازدید از این موزه تا ١۵ فروردین ١۴٠٢ برای عموم رایگان است افزود، کارخانه در اسفند ماه سال ۱۳۹۹ رفع معارض شد و عملیات مستند سازی، رفع خطر اولیه و طراحی آن در سال ۱۴۰۰ صورت پذیرفت. پس از طراحی و با هدف بازگشایی هر چه سریع‌تر مجموعه در سال ۱۴۰۱ در دوره جدید مدیریت شهری عملیات اجرایی فاز اول کارخانه از محل منابع سازمان نوسازی شهرتهران با هدف تبدیل مجموعه «سی مان ری» به «کار موزه» آغاز و ظرف مدت هفت ماه فاز اول کارخانه که شامل ۵۰۰۰ متر مربع محوطه، ۲۰۰۰ متر مربع فضای کار اشتراکی، ۹۰۰ متر مربع گالری و مرکز اسناد در کنار ۱۰۰۰ متر مربع موزه صنعت بود برای استفاده هموطنان آماده شده است.

وی در پایان، روند بازآفرینی مجموعه سیمان ری امری مداوم خواند و گفت:تا سه سال دیگر و در فاز‌های بعدی باز آفرینی ادامه خواهد داشت.

منبع: خبرگزاری برنا

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده