تاریخ: ۰۳ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۰۳
بازدید: ۲۰۸
کد خبر: ۲۸۵۶۶۲
سرویس خبر : زمین شناسی

برنامه بلندپروازانه چین برای کشف سیارات قابل سکونت

‌می‌متالز- پکن به دنبال اکتشاف فضا برای یافتن سیارات قابل سکونت خارج از منظومه شمسی تا سال ۲۰۳۰ و ساخت اولیه ایستگاه بین‌المللی تحقیقات قمری تا سال ۲۰۲۸ است.

به گزارش می‌متالز، چین مجموعه جدیدی از برنامه‌های بلندپروازانه را برای اکتشافات اعماق فضا، ماموریت کاوشگر ماه و نسل بعدی لانچر‌های فضاپیما‌ها منتشر کرده است، زیرا این کشور قصد دارد در مسیر تبدیل شدن به یک قدرت فضایی همه جانبه در جهان تا سال ۲۰۴۵ گام بردارد.

گلوبال تایمز گزارش داد، این برنامه‌ها شامل اولین پرواز نسل بعدی فضاپیما‌های دارای سرنشین تا سال ۲۰۲۷، اکتشاف فضا برای یافتن سیارات قابل سکونت خارج از منظومه شمسی تا سال ۲۰۳۰ و ساخت اولیه ایستگاه بین‌المللی تحقیقات قمری تا سال ۲۰۲۸ است.

وو یانشنگ رییس شرکت دولتی علوم و فناوری فضایی چین اعلام کرد که این کشور قصد دارد یک کاوشگر را برای کاوش سیارک‌های نزدیک زمین و دنباله‌دار‌های کمربند اصلی در قالب اکتشاف فضا و ماموریت نمونه‌برداری از سطح مریخ در ۱۰ تا ۱۵ سال آینده به فضا پرتاب کند.

وی افزود: چین همچنین در نظر دارد تا بررسی‌هایی را درباره سیاره‌های مشتری و اورانوس و همچنین منظومه شمسی و مرز‌های آن انجام دهد. براساس این گزارش، همچنین تا سال ۲۰۳۰ ماموریتی با عنوان «جستجوی صداها» برای بررسی اینکه آیا سیاراتی خارج از منظومه شمسی برای سکونت انسان مناسب است یا نه، اجرایی خواهد شد.

وو همچنین اعلام کرد که چین در حال توسعه نسل جدیدی از پرتابگر‌های سرنشین‌دار است که نیاز استراتژیک بلندمدت به اکتشاف ماه را برآورده می‌سازد. این پرتابگر سه مرحله و نیمی، ارتفاعی ۹۰ متری و عرضی ۵ متری دارد و وزن آن در زمان پرتاب به بیش از ۲هزار و ۱۸۷ تن خواهد رسید.

این پرتابگر قادر خواهد بود تا ۲۵ تن وزن را به طور مستقر به مدار ماه یا ۷۰ تن وزن را به نزدیکی مدار زمین پرتاب کند و انتظار می‌رود که در سال ۲۰۲۷ اولین پرتاب خود را انجام دهد.

مدل جدیدی از فضاپیما‌های فوق سنگین لانگ مارچ-۹ نیز در دست توسعه قرار دارد. این فضاپیما‌های سه مرحله‌ای که قطری ۱۰ متری و ارتفاعی ۱۱۰ متری دارند، می‌تواند ۱۵۰ وزن را به مدار نزدیک زمین، ۵۰ تن را به مدار ماه و ۳۵ تن وزن را به مریخ منتقل کنند. انتظار می‌رود که اولین پرتاب این فضاپیما‌ها نیز در حدود سال ۲۰۳۰ باشد.

منبع: اقتصاد نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده