تاریخ: ۱۷ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۴۷
بازدید: ۱۸۴
کد خبر: ۲۸۷۲۳۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

ناکامی بورس در دومین هفته زمستان

‌می‌متالز - بازار سهام در هفته‌ای که گذشت به‌رغم اینکه اولین هفته زمستانی خود را صعودی به پایان رسانده بود، نتوانست در هفته دوم به همان خوبی عمل کند.

به گزارش می‌متالز، عقبگرد هفته قبل در حالی به‌ثبت رسید‌که طی هفته پیشتر از آن نماگر اصلی بازار سهام با جهش بیش از ۱۰‌درصدی مواجه شد، اما بازار طی هفته گذشته میزبان اتفاق‌هایی بود که به واسطه سیاست‌های اتخاذ شده توسط محمدرضا فرزین، رئیس‌کل جدید بانک‌مرکزی رقم خورد. در نخستین روز هفته بورس تهران میزبان تبعات تصمیمی بود که رئیس جدید بانک‌مرکزی درخصوص ثابت نگاه داشتن نرخ ارز نیمایی در محدوده ۲۸‌هزار و ۵۰۰‌تومان اتخاذ کرده بود.

 بر این اساس، با توجه به تاثیر‌گذاری مواضع و سیاست‌های بانک‌مرکزی بر بازارها، بازار سرمایه در هفته منتهی به ۱۴ دی ماه، کار خود را با عملکرد منفی ۱۴/ ۴‌درصدی در سطح یک‌میلیون و ۵۷۹‌هزار واحد به پایان رساند. بازدهی نماگر هم‌وزن بازار نیز طی مدت زمان مذکور با کاهش حدود ۵۶/ ۱‌درصدی همراه شد که معاملات نماگر یادشده نهایتا در محدوده ۴۷۳‌هزار و ۱۹۹واحد به‌کار خود پایان داد.

بازار سهام در هفته‌ای که گذشت...

نماگر اصلی بورس تهران هفته گذشته را با ثبت بازدهی منفی ۱۴/ ۴‌درصد به پایان رساند. همچنین میانگین رشد روزانه‌درصدی در هفته منتهی به ۱۴دی، منفی ۸۳/ ۰‌درصد و بازدهی شاخص‌کل از ابتدای سال‌تا پایان هفته معاملاتی گذشته، ۵/ ۱۵مثبت‌درصد بوده‌است. طی یک هفته اخیر، به‌طور میانگین، ۲۰۶‌میلیارد‌تومان پول حقیقی از بازار خارج شده‌است. میانگین ارزش معاملات خرد بورس نیز طی هفته اخیر، روزانه عدد پنج‌هزار و ۲۴۱‌میلیارد‌تومان بوده‌است. نماگر اصلی بازار سهام پس از پشت‌سر گذاشتن یک هفته صعودی، روز شنبه هفته گذشته با افت چشم‌گیری همراه شد، به‌طوری‌که شاخص‌کل سهام طی روز یادشده با ۴۵/ ۳‌درصد کاهش برای دومین‌بار در سال‌جاری کانال ۶/ ۱‌میلیون‌واحدی را از دست داد. بر این اساس سطح یادشده که پس از حدود ۵ ماه به‌دست آمده بود از دست رفت و دماسنج اصلی بازار کار خود را در سطح یک‌میلیون و ۵۹۰‌هزار واحد به اتمام رساند، با این‌حال ارزش معاملات خرد بورس با پایداری در سطوح بالای ۶‌هزار‌میلیارد‌تومان، رقم ۶‌هزار و ۲۰۱‌میلیارد‌تومان را ثبت کرد. از سویی دیگر در روز مذکور بازار شاهد خروج پول سرمایه‌گذاران خرد، معادل ۷۴۱‌میلیارد‌تومان بود. بازار سهام دومین روز معاملاتی هفته را نیز در مدار منفی سپری کرد. بر این اساس نماگر اصلی بازار با افت ۶۴/ ۱‌درصدی همراه بود و در سطح یک میلیون و ۵۶۴‌هزار واحد قرار گرفت. در این میان ارزش معاملات خرد در این روز به میزان پنج‌هزار و ۳۴میلیارد‌تومان رقم خورد. این در حالی است که در جریان معاملات مذکور به میزان ۶۹۷ میلیارد‌تومان سرمایه سهامداران حقیقی از بازار خارج شد.

رشد بازار دوام نیاورد

بورس تهران روز دوشنبه را برخلاف فضای نزولی ایجادشده در دو روز گذشته، مثبت سپری کرد. نماگر اصلی تالار بورس در این روز توانست ۸۵/ ۱‌درصد افزایش یابد و بخشی از افت روز‌های گذشته را جبران کند. به این ترتیب دماسنج اصلی بورس بازار در روز یادشده با افزایش بیش از ۲۸‌هزار واحد در سطح یک‌میلیون و ۵۹۳‌هزار واحد قرار گرفت. شاخص هم‌وزن بازار نیز در این روز ۸۹/ ۱‌درصد رشد کرد و سبزپوش به‌کار خود پایان داد. به این ترتیب خالص تغییر مالکیت نیز در روز دوشنبه هفته اخیر با افزایش ۴۵۵‌میلیارد‌تومانی سرمایه‌گذاران خرد بازار همراه شد. در این میان ارزش معاملات خرد سهام همچنان در مسیر کاهشی باقی‌ماند و رقم حدود ۴‌هزار و ۵۵۲‌میلیارد‌تومان را در روز یادشده به‌ثبت رساند.

اما سبزپوشی بازار سرمایه یک روز بیشتر دوام نیاورد و بازار روز معاملاتی سه‌شنبه هفته اخیر را بر مدار منفی سپری کرد، به‌طوری‌که نماگر اصلی بازار با افتی معادل ۱۲/ ۰‌درصد در سطح یک‌میلیون و ۵۹۱‌هزار واحد قرار گرفت.

علاوه‌بر این، ارزش معاملات خرد بورس رقم ۶‌هزار و ۲۵۶‌میلیارد‌تومانی را ثبت کرد؛ این در حالی است که در جریان معاملات روز یادشده معادل ۱۵۸‌میلیارد‌تومان خروج پول حقیقی رخ‌داد. نهایتا در روز پایانی هفته بورس تهران معاملات خود را زیر سطح ۶/ ۱‌میلیون‌واحدی به پایان برد.

به‌طوری که رفت و برگشت‌های شاخص‌کل در روز چهارشنبه هفته اخیر به کاهش ۷۷/ ۰‌درصدی نماگر یادشده منجر شد. بر این اساس شاخص‌کل سهام در روز مذکور تا سطح یک‌میلیون و ۵۷۹‌هزار واحد عقب‌نشینی کرد.

 نماگر هم‌وزن بازار نیز در این روز همگام با شاخص‌کل بر مدار نزولی پایدار باقی‌ماند و با کاهش ۴۷/ ۰‌درصدی در محدوده ۴۷۳‌هزار واحد قرار گرفت؛ این در حالی است که مجموع ارزش معاملات خرد سهام در روز یادشده در مقایسه با روز معاملاتی گذشته با کاهش ۴/ ۳۳‌درصدی، رقم چهار‌هزار و ۱۶۴‌میلیارد‌تومان را به‌ثبت رساند. روند خروج پول از بازار سرمایه، اما مسیر متفاوتی را طی کرد و به‌رغم کاهش چشمگیر ارزش معاملات کل سهام با جذب حدود ۱۱۱‌میلیارد‌تومانی سرمایه حقیقی‌ها همراه شد.

خروج هزار و ۳۰‌میلیارد‌تومانی حقیقی‌ها

به‌طور کلی طی هفته اخیر حدود هزار و ۳۰‌میلیارد‌تومان از پول سرمایه‌گذاران حقیقی از بازار خارج شد. بر این اساس میانگین خالص تغییر مالکیت روزانه سهامداران در هفته اخیر برابر با ۲۰۶‌میلیارد‌تومان به زیان سهامداران خرد بوده‌است. در نگاهی دقیق‌تر در جریان روند نوسانی بازار سرمایه، طی معاملات هفته اخیر گروه «بانک‌ها و موسسات اعتباری» بیش از ۲۲۶‌میلیارد‌تومان جذب نقدینگی و صنعت «خودرو و ساخت قطعات» با ورود پول حدود ۱۵۹‌میلیارد‌تومانی بیشترین ورود سرمایه حقیقی درمیان صنایع را داشتند، ضمن اینکه گروه «محصولات شیمیایی» با خروج سرمایه حقیقی همراه شد و با خروج نقدینگی بیش از ۳۹۹‌میلیارد‌تومانی در صدرجدول خروج پول صنایع قرار گرفت، پس از آن گروه «فلزات اساسی» با خروج بیش از ۳۵۹‌میلیارد‌تومانی سرمایه سهامداران خرد، بیشترین خروج پول حقیقی را به‌ثبت رساند. به تفکیک نماد‌های معاملاتی نیز طی دادوستد‌های هفته گذشته بازار سرمایه «خودرو» با ورود پول بیش از ۱۳۶‌میلیارد‌تومان در صدر جذب نقدینگی بورس هفته اخیر قرار گرفت، پس از آن، «وپاسار» با ورود بیش از ۱۱۳‌میلیارد‌تومانی در رده دوم جذب نقدینگی از نماد‌های معامله‌شده بورس تهران قرار گرفت و در‌مرتبه بعدی جدول نیز «وبملت» با ورود حدود ۷۰‌میلیارد‌تومانی بیشترین جذب سرمایه در هفته گذشته را به نام خود به‌ثبت رساند؛ این در حالی است که نماد‌های «فملی» و «فارس» به ترتیب با خروج پول حدود ۱۳۷‌میلیارد‌تومان و حدود ۱۳۴‌میلیارد‌تومان همراه شدند و در صدرجدول خروج سرمایه حقیقی‌ها در هفته گذشته قرارگرفتند.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده