تاریخ: ۲۶ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۶:۴۱
بازدید: ۲۸۸
کد خبر: ۲۸۸۴۲۸
سرویس خبر : آهن و فولاد

اصلاح سیستم کنترل ماشین‌های استاکر ۱ و ۳ واحد انباشت و برداشت ناحیه آهن‌سازی فولاد مبارکه

‌می‌متالز - مدیر اجرای پروژه‌های ناحیه آهن‌سازی فولاد مبارکه از اجرای موفقیت‌آمیز پروژه اصلاح سیستم کنترل ماشین‌های استاکر ۱ و ۳ واحد انباشت و برداشت این ناحیه خبر داد.

به گزارش می‌متالز، رضا خادم کیمیائی، با بیان اینکه این پروژه در بازه زمانی توقفات ناشی از محدودیت مصرف گاز و با رعایت کامل موارد ایمنی انجام شد، افزود: با توجه به قدیمی بودن سیستم اتوماسیون موجود و نبود قطعات یدکی که سبب وقوع توقفات زیادی در واحد انباشت و برداشت شده بود، پروژه مذکور در قالب قرارداد طراحی، خرید، نصب و اجرای سیستم کنترل جدید ماشین‌های استاکر ۱ و ۳ به شرکت ایریسا ابلاغ شد.

وی افزود: پروژه مذکور در آذرماه ۱۴۰۱ طی مدت ۱۲ روز و با کار شبانه‌روزی و همدلانه کلیه عوامل پروژه اجرا شد و به بهره‌برداری رسید.

خادم کیمیائی، افزایش قابلیت اطمینان و ارتقای سرعت و دقت در سیستم اتوماسیون جدید، امکان ردیابی و آرشیو کلیه رخداد‌ها و آلارم‌های ارسالی از سیستم اتوماسیون و به‌روزرسانی نقشه‌ها و مدارک فنی را از مهم‌ترین مزایای اجرای این پروژه دانست.

محمد حسنی رئیس اجرای پروژه‌های ناحیه آهن‌سازی نیز در همین زمینه افزود: پس از ابلاغ پروژه، عملیات داده‌برداری و مهندسی پروژه انجام و متعاقب آن خرید تجهیزات پروژه علی‌رغم شرایط تحریمی موجود آغاز شد. ساخت و تست تابلو‌های کنترلی با همکاری کامل مجموعه اجرای پروژه‌ها و دستگاه نظارت و بهره‌بردار با صرف زمان تقریبی ۲۵۰۰ نفر ساعت در کارگاه ساخت پیمانکار و همچنین عملیات اجرایی سایت، نصب و راه‌اندازی سیستم اتوماسیون با صرف بیش از ۱۵۰۰ نفرساعت انجام گردید.

در همین خصوص حمید بزاز رئیس انباشت و برداشت افزود: ازجمله دستاورد‌های مهم این پروژه می‌توان به بهبود کیفیت همگن‌سازی مواد در مرحله انباشت و تشکیل پایل میکس با کمیت و کیفیت مطلوب، به‌روزرسانی درایو‌های الکتریکی و ارتقای قابلیت سنکرون شدن استاکر‌ها که سبب افزایش آماده‌به‌کاری تجهیزات و افزایش طول عمر آن‌ها می‌شود اشاره کرد. از طرف دیگر، با توجه به مانیتورینگ و آرشیو تمامی رخداد‌ها و آلارم‌های ماشین‌آلات، امکان عیب‌یابی و تحلیل خرابی‌ها در حداقل زمان توسط واحد‌های تولید و تعمیرات بهره‌برداری و کاهش زمان توقفات اضطراری میسر خواهد بود.

مسیح پاکباز کارشناس اجرای پروژه‌های ناحیه آهن‌سازی اضافه کرد: در این پروژه، ارتباط سیستم کنترل‌ها و تابلو‌های مربوطه از طریق شبکه Profinet و ارتباط درایو‌ها با پردازنده اصلی از طریق شبکه Profibus صورت گرفت.

ازجمله نکات قابل‌ذکر در این پروژه، تعویض موتور‌های اصلی استاکر‌ها به تعداد ۶ موتور ۷.۵ کیلووات برای هر ماشین هم‌زمان با اصلاح سیستم اتوماسیون و تجهیز این موتور‌ها به اینکودر به‌منظور نمایش موقعیت ماشین‌ها در طول پارک‌های انباشت و برداشت است. با اجرای این طرح، نیاز به نصب پایل بند جهت کنترل محدوده حرکت ماشین که سابق بر این به‌صورت دستی بود رفع شد و در حال حاضر این فرایند به‌صورت اتوماتیک قابل‌کنترل و مانیتور است.

رضا خادم کیمیائی مدیر اجرای پروژه‌های ناحیه آهن‌سازی در خاتمه از زحمات مدیریت و کارکنان شرکت ایریسا، اجرای پروژه‌های آهن‌سازی، دستگاه نظارت، مدیریت و کارکنان بهره‌برداری ناحیه آهن‌سازی و همکارانی که در برنامه‌ریزی، اجرا و راه‌اندازی این پروژه مشارکت داشتند، تشکر و قدردانی کرد.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده