تاریخ: ۲۸ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۱۷
بازدید: ۱۰۹
کد خبر: ۲۸۸۹۲۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
روابط عمومی اداره کل صمت استان آذربایجان غربی

مصوبات سفر استاندار به اشنویه در حوزه صنعت، معدن و تجارت بررسی شد

‌می‌متالز - مدیرکل صنعت، معدن وتجارت استان آذربایجان غربی جهت بررسی مصوبات سفر استاندار آذربایجان غربی به شهرستان اشنویه با فرماندار این شهرستان دیدار و گفتگو کردند.

به گزارش می‌متالز، سید علی ترابی فرماندار اشنویه در این دیدار گفت: طرح موضوع درخواست تسهیلات برای بیست واحد صنعتی بصورت سرمایه ثابت و سرمایه در گردش به میزان ۱۵۰۰ میلیارد ریال که مقرر شد اداره کل صنعت معدن و تجارت استان پس از ثبت نام متقاضیان در سامانه بهین یاب از محل اعتبارات بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۱ اعتبارات ریاست محترم جمهوری به استان اقدام لازم را معمول دارد.

وی با اشاره به ظرفیت معادن موجود در شهرستان افزود: استفاده از ظرفیت معادن شهرستان اشنویه با توجه به شرایط مناسب شکل گیری رخداد‌های معدنی و زمین شناسی در این شهرستان، اداره کل صنعت معدن و تجارت استان شرایط را جهت استفاده از ظرفیت ایمیدرو و سازمان زمین شناسی برای مطالعات گسترده اکتشافی این شهرستان فراهم سازد و در این راستا تفاهم نامه همکاری استانداری با ایمیدرو در تعریف پهنه معدنی برای اکتشاف در شهرستان اشنویه را از وزارت صمت دنبال نموده و جهت اکتشاف فلز تنگستن و عناصر نادر خاکی توسط ایمیدرو و سازمان زمین شناسی اقدام لازم توسط اداره کل صمت انجام پذیرد.

ترابی تصریح کرد: با توجه به مرزی بودن شهرستان اشنویه و فعالیت چندین شرکت بصورت تعاونی با عنوان شرکت تعاونی مرزنشینان، انتظار می‌رود اقدام لازم در جهت استفاده از ظرفیت تجاری در مرز تمرچین پیرانشهر و کیله سردشت به منظور بهره مندی مردم شریف شهرستان و شرکت تعاونی‌های فعال از مراودات مرزی با کشور عراق در راستای واردات و صادرات اقدام مثبت صورت پذیرد.

فرماندار اشنویه اضافه کرد: در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته باید حمایت‌های بلقوه جهت رونق اقتصادی و توسعه انجام بگیرد خصوصا در بحث تهیه مواد اولیه واحد‌های تولیدی به منظور افزایش راندمان تولید انتظار می‌رود باعقد تفاهم نامه با بنیاد‌های تخصیص تسهیلات حوزه اشتغال جهت کمک به تولید کنندگان و تسهیل سازی در روند ارائه خدمات برای واحد‌های صنعتی در راستای جذب سرمایه گذار و ارتقای شاخص تولید و اشتغال در این شهرستان همت لازم انجام و واگذاری زمین در حوزه صنعت به منظور حرکت به سوی صنعتی شدن با توجه به تاکید ریاست محترم جمهور و مقام عالی استان براساس ظرفیت‌های شهرستان صورت پذیرد.

عبدالحمید سرتیپی مدیرکل صنعت، معدن وتجارت استان آذربایجان غربی نیز در این دیدار اظهار کرد: اکثریت مصوبات سفر مقام عالی استان به شهرستان پیرانشهر در حوزه صنعت، معدن وتجارت اقدام شده است و جهت پرداخت تسهیلات به تولید کنندگان و فعالان صنعتی و معدنی اشنویه ثبت نام انجام و اقدامات اولیه و معرفی این واحد‌ها به بانک‌های عامل استان صورت گرفته است.

وی افزود: ۲۶ واحد تولیدی صنعتی اشنویه که بیش از تعداد واحد مصوب شده در سفر مقام عالی استان بوده است جهت اخذ تسهیلات بانکی از محل بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه به بانک‌های عامل معرفی شده اند و با توجه به اینکه بودجه تخصیص یافته از این محل برای سال ۱۴۰۰ به اتمام رسیده و برای سال ۱۴۰۱ نیز هنوز ابلاغی برای پرداخت به کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان صادر نشده است، ولی برای تسهیل در حمایت از تولید کنندگان استان واحد‌هایی که متقاضی باشند جهت اخذ تسهیلات از محل مصوبات سفر ریاست جمهوری به بانک‌های عامل استان معرفی می‌شوند تا اقدامات اولیه خود را انجام دهند و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

سرتیپی تأکید کرد: رویه و اولویت اداره کل صنعت، معدن وتجارت استان و کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان حمایت از واحد‌های تولیدی صنعتی استان می‌باشد و در همین راستا تمام توان خود را برای رفع موانع پیشروی واحد‌های تولیدی صنعتی و معدنی استان به کار گرفته است.

مدیرکل صنعت، معدن وتجارت استان آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: در خصوص معادن شهرستان پیرانشهر یک پروژه خوب مطالعاتی در ورقه اشنویه توسط سازمان زمین شناسی با هماهنگی وزارت صمت در حال انجام می‌باشد که یک پهنه اختصاصی مهاباد – اشنویه تعریف شده و منتظر اعلام نتیجه این مطالعات هستیم.

وی با اشاره به اهمیت کارت‌های مرزنشینی اذعان کرد: اداره کل صنعت، معدن وتجارت استان در صدد فعال سازی کارت‌های مرزنشینی استان می‌باشد و موضوع افزایش شعاع بهرمندی از این کارت‌ها و ایجاد اشتغال برای مرز نشینان را با وزارت صمت در میان گذاشته است و بر این باوریم که که با انجام فعالیت‌های اقتصادی در مناطق مرزی به واسطه مردم بومی امنیت منطقه نیز تا حد زیادی تأمین می‌گردد.

سرتیپی عنوان کرد: برای اجرای طرح‌های اقتصادی و تولیدی برای ایجاد ارزش افزوده و تولید ثروت در منطقه باید الزامات اولیه و اجرایی آن طرح را فراهم کنیم.

منبع: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان غربی

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده